تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 78970
ممانعت از افزایش کلسترول بد مانع از سکته قلبی می شود و تحقیقات جدید نشان می دهد برخلاف تصور موجود، روغن منتج از دانه های روغنی بهتر از روغن زیتون در این زمینه عمل می کند.
چرا روغن آفتابگردان بهتر از روغن زیتون است؟
به گزارش زیست آنلاین، جایگزین کردن چربی اشباع شده به جای اشباع نشده در رژیم غذایی باعث کاهش چگالی کلسترول لیپوپروتئین می شود. 
دکتر «لوکاس اشوینگ شاکل» از موسسه Human Nutrition Potsdam-Rehbruecke در آلمان با انجام تحقیقاتی در این زمینه به این نتیجه رسیده است که دانه های روغنی مانند تخمه آفتابگردان بهتر از روغن زیتون در بخش کاهش کلسترول بد مؤثر بوده و می تواند مانع از بروز سکته قلبی در افراد شود.
این نتایج که در مجله Lipid Research منتشرشده روی اثرات روغن های جامد و نیز دانه های روغنی روی لیپید خون بر اساس تکنیک آماری موسوم به network meta-Analysis منتج از ۵۰ تحقیق متفاوت، کارکرده است.
به گفته این محقق ممکن است مردم مدیترانه از نتایج این تحقیق راضی نباشند، چراکه آن ها دوست دارند نام روغن زیتون در صدر جدول بهترین روغن برای کاهش کلسترول بد باشد اما روغن منتج از تخمه آفتابگردان و سایر دانه های روغنی بهترین نتیجه را در این زمینه به خود اختصاص داده اند.
(چربی اشباع شده، چربی جامد مانند کره، چربی خوک و ... شامل تری گلیسیرید است که پیوند کربنی تک گانه داشته و به طور کامل توسط اتم های هیدروژنی اشباع شده اند. اما چربی غیراشباع به اسید چربی گفته می شود که در زنجیره اسید چرب آن دست کم یک پیوند مضاعف وجود داشته باشد. در سوخت وساز سلولی مولکول های چربی غیراشباع انرژی یا کالری کمتری دارند.

روغن آفتاب گردان

خواص روغن آفتابگردان : ۲۰ فایده روغن آفتابگردان برای سلامتیگل آفتابگردان، بومی امریکاست و سال‌ها برای گرفتن روغن پخت‌وپز، مورد استفاده قرارگرفته است. روغن آفتابگردان ، یک روغن غیرفرار است که از دانه‌های آفتابگردان گرفته می‌شود. این روغن، معمولا به‌عنوان روغن پخت‌وپز به‌کارمی‌رود و همچنین به‌دلیل داشتن خواص نرم کنندگی، در فرمول‌های آرایشی نیز کاربرد دارد. برخی از خواص روغن آفتابگردان و ارزش تغذیه‌ای آن، در این مطلب آمده است.

آیا روغن آفتاب گردان سالم است؟ ترکیب مغذی این روغن، آن را به یکی از سالم‌ترین روغن‌ها برای مصرف خوراکی و استفاده برای پوست و مو تبدیل کرده است. مهم‌ترین جزء روغن آفتابگردان، اسید لینولئیک است. اجزاء دیگر آن، اسید اولئیک و اسید پالمتیک هستند. علاوه‌بر این، این روغن، دارای لسیتین، کارتنوئیدها، تکوفرول‌ها و مقادیر قابل‌توجهی از ویتامین‌های A، D و E نیز هست.

دو نوع دانه آفتابگردان وجوددارد- دانه آفتابگردان شیرین و دانه آفتاب گردان غیرروغنی. دانه آفتابگردان شیرین، خوراکی است و برای گرفتن روغن به‌کارمی‌رود و دانه آفتابگردان غیرروغنی، برای تغذیه حیوانات به‌کارمی‌رود و برای مصرف انسانی مناسب نیست. روغن آفتابگردان از دانه‌های سیاه و تمام گل آفتابگردان، گرفته‌می‌شود.

روغن آفتابگردانی که با سرما پرس شده است، رنگی کهربایی و مزه‌ای ملایم و خوشایند دارد. روغن تصفیه شده، کم‌رنگ است. روغن آفتابگردان، به‌دلیل داشتن مقدار بالای چربی چندغیراشباع، برای پخت‌وپز، به دیگر روغن‌ها مانند روغن کانولا، گل رنگ، ذرت و زیتون ترجیح‌داده می‌شود. خواص نرم کنندگی عالی و ماندگاری بالای آن، این روغن را برای محصولات آرایشی، عالی می‌کند.

خواص روغن آفتابگردان فراوان است. بیایید به خواص شگفت‌انگیز روغن آفتابگردان تصفیه‌شده برای سلامتی، پوست و مو نگاهی بیندازیم:

روغن آفتابگردان، خواص زیادی دارد که به حفظ سلامت و توان بدن کمک‌می‌کند. اگرچه این روغن، در فهرست مواد پرچرب جای‌دارد، اما به‌دلیل مواد مغذی مناسب برای سلامتی، روغنی محبوب است. تعادل کامل چربی‌های تک‌غیراشباع و چندغیراشباع، این روغن را برای کاهش سطح کلسترول بد، عالی کرده است. بنابراین، هرروز به تعداد افرادی که این روغن را در رژیم غذایی خود می‌گنجانند، اضافه‌می‌شود.

 

 

 

 

 

خواص روغن آفتاب گردان

برخی از خواص روغن آفتابگردان برای سلامتی۱. فواید قلبی‌عروقیروغن آفتابگردان، سرشار از ویتامین E است و چربی اشباع پایینی دارد. همچنین، سرشار از مواد شیمیایی گیاهی خاص مانند کولین و اسیدفنولیک است که برای قلب مفیدند. به علاوه، این روغن شامل چربی‌های تک‌غیراشباع و چندغیراشباع است که در کنار ویتامین‌ها، آن را به یکی از سالم‌ترین روغن‌های خوراکی تبدیل‌می‌کنند. روغن آفتابگردان با اولئیک بالا، حاوی ۸۰ درصد یا بیشتر چربی تک‌غیراشباع است. بنابراین، روغن آفتابگردان به کاهش بیماری‌های قلبی‌عروقی و احتمال حمله قلبی کمک‌می‌کند.

۲. از آرتریت جلوگیری‌می‌کندروغن آفتابگردان، راه‌حلی کامل برای افرادی است که نگران پیشرفت آرتریت هستند. روغن آفتابگردان به جلوگیری از آرتریت روماتوئیدی کمک‌می‌کند.

۳. جلوگیری از آسم و سرطان روده بزرگروغن آفتابگردان، ویتامین E بیشتری نسبت به دیگر روغن‌های پخت وپز دارد. بنابراین، گنجاندن این روغن در رژیم غذایی‌، درمقابل آسم و سرطان روده بزرگ از شما محافظت‌می‌کند.

۴. جلوگیری از دیگر سرطان‌هاکارتنوئیدهای موجود در روغن آفتابگردان به جلوگیری از سرطان‌های رحم، ریه و پوست کمک‌می‌کنند. به‌علاوه، منبع خوبی از ویتامین A را تامین‌کرده و به جلوگیری از آب‌مروارید کمک‌می‌کند.

۵. کلسترول را کاهش‌می‌دهدچربی‌های اشباع موجود در دیگر روغن‌ها، به‌آسانی درطول متابولیسم شکسته نمی‌شوند. درنتیجه، این چربی‌ها، ازطریق خون به دیگر قسمت‌های بدن رفته و ته‌نشین می‌شوند و درنتیجه، سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) را افزایش‌می دهند. این، باعث مشکلات قلبی مانند آمبولی، تصلب شرایین، دردهای مفصلی و نقص‌های مادرزادی می‌شود.

روغن آفتابگردان، سرشار از چربی‌های تک‌غیراشباع و چندغیراشباع است که انرژی را تامین‌کرده و نسبت HDL/LDL (کلسترول خوب) بدن را در سطح ایده‌آلی نگه‌می‌دارد. زیرا، به عصب و دیواره‌های سلولی می‌چسبد و از ورود چربی و کلسترول به درون سلول جلوگیری‌می‌کند.

 

 

https://zistonline.com/vdcawon0.49na015kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما