تاریخ انتشار :شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 78960
مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مدیریت پسماند شهری فرصت خوبی برای اشتغال‌زایی و افزایش تولید ناخالص داخلی است، از برنامه این سازمان برای حمایت از شرکت‌های خصوصی و استارت‌آپ‌ها به منظور جمع‌آوری پسماندهای خشک خبر داد.
حمایت از استارت ‌آپ ‌های جمع ‌آوری زباله
به گزارش زیست آنلاین، علی مریدی، با تاکید بر اینکه در مدیریت پسماند شهری مشکلات متعددی داریم، اظهار کرد: یکی از مشکلات عمده در مدیریت پسماند آن است که در وزارت کشور و شهرداری‌ها عمدتا روی نقطه آخر مدیریت پسماند یعنی «امحاء» تمرکز شده است، درحالی‌که بر اساس استاندارهای جهانی، مراحل مختلفی برای مدیریت پسماند وجود دارد که «تفکیک از مبدا» و «کاهش تولید پسماند از مبدا» از جمله مهمترین مراحل آن است.

وی با بیان اینکه تمرکز روی امحاء اعم از دفن یا سوزاندن زباله‌ها، مسیر کاهش تولید پسماند و تفکیک زباله از مبدا را با کندی مواجه می‌کند، تاکید کرد: باید دقت داشته باشیم که امحای پسماند بدون استفاده از فناوری‌های روز دنیا ممکن نیست و اوضاع بد اقتصادی کشور مانع خرید این فناوری‌های نوین می‌شود،به همین علت مدیریت پسماند به یک مسئله لاینحل در ایران تبدیل شده است.

برنامه وزارت کشور برای مدیریت پسماند عملیاتی نمی‌شودمدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش که سازمان حفاظت محیط زیست طی یک سال اخیر چه اقدامی برای مدیریت پسماند کشور انجام داده است، با اشاره به اینکه متولی مدیریت پسماند شهری، وزارت کشور است و سازمان حفاظت محیط زیست تنها ناظر عالی در این زمینه به حساب می‌آید، گفت: طی ماه‌های اخیر برنامه‌های مدیریت پسماند وزارت کشور را دریافت کردیم و متوجه شدیم که عمده تمرکز این برنامه‌ها بر امحای پسماند شامل زباله‌سوزی و ایجاد واحدهای کمپوست است که باید از طریق صنایع وارداتی انجام ‌شود و طبیعتا نیاز ارزی خاص خود را دارد. خوب می‌دانیم که در چنین شرایط اقتصادی،این برنامه‌ها عملیاتی به نظر نمی‌رسد.

استارتاپ زباله

برنامه جدید سازمان حفاظت محیط زیست برای مدیریت پسماندمریدی در مورد برنامه جایگزین سازمان حفاظت محیط زیست برای مدیریت پسماند کشور، گفت: برنامه ما تمرکز روی تفکیک از مبدا و کاهش پسماند از مبدا است البته این برنامه‌ها باید با روش‌های مدرن و مکانیزم‌های روز دنیا عملیاتی شود نه با روش‌های سنتی که صرفا چند سطل رنگی در سطح شهر بگذاریم بنابراین استفاده از IT برای ارائه خدمات اینترنتی به منظور جمع‌آوری پسماند مهمترین برنامه ما است که درحال حاضر در حال آماده‌سازی مقدمات آن هستیم.

وی ادامه داد: در این زمینه ایده‌های جدید برای مدیریت پسماند، حمایت از استارت‌آپ‌هایی است که برای فعالیت در حوزه جمع‌آوری پسماندهای خشک ایده و برنامه‌ای دارند. در شرایط کنونی هم تعدادی از شهروندان زباله‌های خشک خود را از تَر جدا می‌کنند اما نمی‌دانند که با آن چه کار باید کنند. سازمان حفاظت محیط زیست قصد دارد این موضوع را به شکل اصولی و مطابق با استاندارهای روز دنیا و در قالب استارت‌آپ انجام دهد. این استارت‌آپ‌ها می‌توانند مشابه اسنپ و دیجی‌کالا عمل کنند و از طریق فعالیت اینترنتی مشغول به کار شوند و نسبت به جمع‌آوری پسماندهای بار ارزش مثل کاغذ، شیشه، پلاستیک، قوطی‌های فلزی و ... اقدام کنند. 

بیشتر بخوانید: نشست تخصصی بهبود مدیریت پسماند جهت دستیابی به توسعه پایدار شهری، به مناسبت روز جهانی اسکان بشر 

این کارشناس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه استارت‌آپ جمع‌آوری پسماند خشک بیشتر نیاز به حمایت قانونی و معنوی دارد، تصریح کرد: این روش جمع‌آوری پسماند ضمن مدیریت درست زباله‌ها، فرصت اشتغال‌زایی و تولید ارزش‌افزوده را ایجاد می‌کند. این موضوع صرفا به توجه نیاز دارد تا شرکت‌های داوطلب در حوزه جمع‌آوری پسماند خشک، شکل بگیرند و رشد کنند. این شرکت‌ها می‌توانند تعدادی اپلیکیشن طراحی کنند تا شهروندان ازاین طریق آدرس خود را برای تحویل زباله‌های خشک اعلام کنند و ماموران این شرکت‌ها برای خرید این نوع پسماند مراجعه کنند. اگر شهروندان هم منافع مالی، محیط زیستی و بهداشتی این طرح را حس کنند حتما به همکاری تشویق می شوند.

استارت آپ زباله

حمایت معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری از استارت‌آپ‌های مدیریت پسماندبه گزارش ایسنا، مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در مورد روند حمایت از استارت‌آپ‌های مدیریت پسماند، اظهار کرد: ادامه داد: معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری از این طرح‌ها حمایت می‌کند و داوطلبان می‌توانند به این بخش مراجعه کنند. سازمان حفاظت محیط زیست هم از چنین ایده‌هایی حمایت می‌کند و امکان مراجعه به این سازمان نیز وجود دارد. ضمن اینکه سعی داریم از طریق صندوق ملی محیط زیست فرصت حمایت مالی از استارت‌آپ‌های مدیریت پسماند را ایجاد کنیم.

استقرار دستگاه‌های مخصوص جمع‌آوری قوطیوی در پایان با اشاره به اینکه علاوه بر استفاده از زیرساخت‌های IT برای جمع‌آوری زباله‌های خشک، راهکار دیگر بهره‌گیری از دستگاه‌های جمع‌آوری قوطی‌ها است، تصریح کرد: شهروندان می‌توانند با انداختن یک قوطی در داخل دستگاه‌هایی مشابه دستگاه‌های فروش خودکار که در مراکز عمومی نصب می‌شود؛ یک سکه ۲۰۰ یا ۵۰۰ تومانی دریافت کنند. این روش‌ها به هزینه زیادی نیاز ندارد و تنها باید زیرساخت‌ها رعایت شود. نکته حائز اهمیت آن است که شهرداری‌ها باید از این روش‌ها به منظور مدیریت پسماند حمایت جدی کنند.

https://zistonline.com/vdcjyhea.uqeomzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما