تاریخ انتشار :شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 78958
زیست آنلاین: بر طبق مطالعات به منظور جلوگیری از وقوع فاجعه آب و هوایی به سرمایه گذاری ۲.۴ تریلیون دلاری در انرژی های پاک نیازمند هستیم.
ضرورت سرمایه گذاری در انرژی های پاک 
به گزارش زیست آنلاین، بر اساس  یافته های دانشمندان سازمان ملل متحد، جهان باید تا سال ۲۰۳۵ هر سال سهم بیشتری  را به سرمایه گذاری  در انرژی های سبز اختصاص دهد و تا سال ۲۰۵۰ مصرف زغال سنگ را به صفر برساند در غیر این صورت آسیب های فاجعه بار ناشی از تغییرات اقلیمی آثار زیان باری بر جای خواهد داشت.
بر اساس گزارشات منتشر شده فشارهای بیشماری بر سیاست گذاران و کسب و کار انرژی های تجدید پذیر افزوده است تا سرمایه گذاری های خود را  به منظور کاهش گرمایش جهانی افزایش دهند، به بیان دیگر گرمایش جهانی موجب افزایش آب در سطح دریا، ایجاد طوفان بیشتر و تشدید فقر می شود. طبق گزارش اخیر سازمان ملل متحد، جو حدودا ۱ درجه سانتیگراد (۱.۸ فارنهایت) گرمتر از آن است که در ابتدای انقلاب صنعتی بود واین میزان افزایش موجب شد تا در ۲۰۱۵ موافقت نامه های اقلیمی پاریس مورد تایید تقریبا ۲۰۰ کشور قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: جدی‌ترین اثرهای تغییر اقلیم در ایران

ما در حال حاضر شاهد عواقب ۱ درجه گرم شدن کره زمین از طریق ایجاد آب و هوای غیر قابل پیش بینی، افزایش سطح دریا و کاهش یخ های قطب شمال هستیم. همچنین این  افزایش ۱.۵ درجه ای سطح زمین، عواقبی عظیمی از جمله افزایش "چند متری در سطح دریا" و انقراض جمعیت قابل توجهی از گیاهان و حیوانات داشته است. با افزایش درجه حرارت، از ۱۰۵،۰۰۰ گونه مورد مطالعه، ۶ درصد حشرات، ۸ درصد از گیاهان و ۴ درصد از مهره داران، نیمی از زیستگاه خود را از دست می دهند. این نسبت با رسیدن به ۲ درجه  افزایش دو برابری می یابد.
نمایندگان در مذاکرات پاریس در سال ۲۰۱۵ از IPCC خواستند  تا برای محدود کردن گرمایش به ۱.۵ درجه، اهداف بلند پروازانه تری نسبت به اهداف پیشین، مورد بررسی قرار دهند. دانشمندان نتیجه گرفتند که انتشار گاز دی اکسید کربن از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۳۰  به میزان ۴۵ درصد کاهش می یابد و تا سال ۲۰۵۰ به صفر کاهش پیدا خواهد کرد. این امر "تغییرات بی سابقه ای در تمامی جنبه های جامعه"، به ویژه صنعت انرژی، نیاز دارد. این گزارش اذعان کرد که این تغییرات دشوار و پرهزینه خواهد بود، اما غیر ممکن نیست.

محدودیت های گسترشIPCC در این گزارش گفت: "این انتقال سیستم ها از لحاظ مقیاس بی سابقه است، اما "این گزینه ها از لحاظ فنی در مقیاس های مختلف ثابت شده است و تنها گسترش آنها در مقیاس وسیع ممکن است از نظر اقتصادی، مالی، ظرفیت انسانی و مسائل نهادی محدودیت ایجاد کند."

بر طبق گزارشات، برای محدود کردن گرم شدن به ۱.۵ درجه حرارت، در سال ۲۰۵۰، سرمایه گذاری سالانه در تکنولوژی انرژی پاک در مقایسه با سال ۲۰۱۵، باید  تقریبا پنج برابر شود.

گرمایش جهانی

 آژانس بین المللی انرژی می گوید حدود ۱.۸ تریلیون دلار در سیستم های انرژی در سال ۲۰۱۷ سرمایه گذاری شده است، که نسبت به سال گذشته خود ۲ درصد کاهش یافته است. از این میزان حدود ۷۵۰ میلیارد دلار به برق و ۷۱۵ میلیارد دلار برای نفت و گاز اختصاص داده شد.
همچنین  گزارش IPCC توصیه می کند تا سال ۲۰۵۰، سهم زغال سنگ در تامین برق باید به ۲ درصد یا کمتر کاهش یابد. منابع تجدید پذیر باید ۷۰ تا ۸۵ درصد تولید برق را تامین نمایند. فن آوری ضبط و ذخیره کربن باید به منظور جذب انتشار گازهای فسیلی باقی مانده باشد. گاز طبیعی می تواند ۸ درصد سهم تولید برق را حفظ کند اگر CCS میزان کل خالص خالص جهان را تا سال ۲۰۵۰ کاهش دهد.

به گفته آژانس بین المللی انرژی، این جاه طلبی ها یک زلزله عظیمی را به سیستم انرژی نشان می دهد، در حالی که زغال سنگ در حال حاضر حدود ۳۷ درصد از برق و۲۴درصد از  گاز را تشکیل می دهد.

Hoesung لی، رئیس IPCC، در مصاحبه ای گفت: "ما اطلاعات علمی را ارزیابی می کنیم و سپس پیام های مربوط به سیاست را به دولت های عضو و همچنین ذینفعان مربوطه ارائه می دهیم." "ما راه حل ها را ارائه می دهیم. برای استفاده از این راهنماها، با توجه به محدودیت ها یا فرصت هایی که در کشورهای مختلف وجود دارد. ما اطلاعات علمی را ارائه می دهیم. "
در واقع  این گزارش روشن می کند که جهان باید سرعت خود را در گذر از زغال سنگ و آلودگی با سوخت فسیلی بیشتر کند.

بیشتر بخوانید: راه حل پیشنهادی دانشمندان برای جلوگیری از گرم شدن کره زمین

Jan Erik Saugestad، مدیر اجرایی Asset Management Storebrand در نروژ، گفت: "صنعت زغال سنگ در جهان پایدار نقشی ندارد. و این وظیفه ما است که با سرمایه گذاران دیگر تماس بگیریم تا تعامل بی معنی با شرکت های زغال سنگ را پایان دهند."
هان چن گفت: "این گزارش همچنین نشان دهنده خطر سرمایه گذاری بیشتر در نیروگاه های گاز طبیعی است و می گوید که بیشتر آنها باید جایگزین انرژی های تجدید پذیر شوند.

کتی وارریک، مدیر اجرایی موقت WCA، پس از بررسی یک پیش نویس گزارش، گفت: "هر راه قابل اعتماد برای رسیدگی به سناریوی کاهش ۱.۵ درجه باید با دقت و توجه عملی گردد."/ منبع: renewableenergyworld

https://zistonline.com/vdcg7y9u.ak97n4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما