تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 78947
تیم ویژه سازمان های دامپزشکی و حفاظت محیط زیست کشور برای بررسی علت قطعی مرگ ۵ راس گورخر در استان سمنان تشکیل شد.
 علت مرگ گورخر‌های سمنان توسط سازمان دامپزشکی بررسی می‌شود
به گزارش زیست آنلاین، مجید خرازیان مقدم با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست برای ساماندهی سایت‌های تکثیر گونه‌های شاخص حیات وحش با هدف معرفی مجدد به زیستگاه‌ها از ابتدا سال برای زنده‌گیری و انتفال ۱۰ راس گورخر در سایت توران به پارک ملی کویر مرکزی با هماهنگی محیط زیست سمنان برنامه‌ریزی شده است.

مدیر کل دفتر حیات وحش وآبزیان آبهای داخلی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه این رهاسازی و انتقال با هماهنگی قبلی سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفته است، گفت: انتقال گورخرها با محوریت محیط زیست سمنان در هفته گذشته و با همکاری دامپزشک مجرب در زمینه حیات وحش که سابقه خوبی در این حوزه دارد، انجام شد.

مقدم با اشاره به اینکه عملیات زنده گیری ۱۰ راس گورخر هفته گذشته آغاز شد، گفت: در گذشته کمند اندازی به عنوان روش زنده‌گیری استفاده می شد. این روش مشکلات خاص خود را داشت. دارتینگ و تله‌گذاری با اسلحه بیهوشی و استفاده از داروهای بیهوشی روش مطمئن‌تر و نوین برای عملیات زنده گیری است و عوارض کمتری از کمندگیری دارد.

وی ادامه داد : ۱۰ راس گورخر هفته گذشته به پارک ملی کویر با هدف معرفی مجدد گونه به زیست گاه قبلی منتقل شدند که متاسفانه یک راس گورخر در ابتدای عملیات تلف شد. دو راس دیگر در حین انتقال به پارک ملی کویر تلف شدند. پس از عملیات زنده گیری دو راس دیگر نیز تلف شدند. یعنی از ۱۰ راس، ۵ راس تلف شدند.

گورخرهای ایرانی

دلایل تلف شدن گورخرهامدیر کل دفتر حیات وحش وآبزیان آبهای داخلی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بررسی‌ها حاکی از این است که دو راسی که در حین زنده گیری تلف شدند به دلیل اصابت سر حیوان به دیوارهای جانبی جعبه حمل گورخر وارد شده است. دلایل تلف شدن گورخرهای دیگر که بعد از عملیات زنده گیری تلف شدند  با همکاری دامپزشکی استان سمنان و نظارت سازمان حفاظت محیط زیست در حال بررسی است .

وی در ادامه به برگزاری جلسه ‌ی با حضور نماینده دامپزشکی استان سمنان، اساتید دانشکده دامپزشکی سمنان برای تشخیص علل مرگ و میر گورخرها در عملیات انتقال و رهاسازی اشاره کرد و گفت: به احتمال زیاد یکی از دلایل تلف شدن گورخرها  ضربه‌هایی باشد که به سر حیوان حین انتقال وارد شده است ولی  ممکن است علل مرگ گورخرها به دلایل دیگری مرتبط باشد که این موضوع  با محوریت سازمان و دامپزشکی استان سمنان برای انجام آزمایش‌های تشخیص قطعی علت مرگ گورخرها انجام می‌شود.

مقدم افزود: با هماهنگی سازمان دامپزشکی و دامپزشکی استان سمنان تعدادی نمونه از گورخرها گرفته شده است و به مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی کشور فرستاده می‌شود و سازمان دامپزشکی قول داد در صورت نیاز نمونه‌ها را برای انجام آزمایشات تکمیلی به خارج از کشور ارسال کنند.

وی تاکید کرد: قرار است ملاحظات بهداشتی و محیط زیستی چه در مبدا سایت توران و در مقصد (قرنطینه پارک ملی کویر) توسط اداره کل دامپزشکی استان سمنان با همکاری محیط زیست استان سمنان و نظارت معاونت طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست انجام شود.

مقدم با بیان اینکه اهمیت وضرورت انجام اقدامات لازم برای باقی ماندن ۵ راس گورخر انتقال یافته به پارک ملی کویرگفت: ممکن فرآیند تشخیص علت مرگ گورخرها طولانی شود بنابراین انجام درمان‌های کمکی برای ۵ راس گورخر دیگر درصورت لزوم در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به حضور خود در پارک ملی کویر و رایزنی با اساتید کشور و حتی اساتید بین المللی برای انجام درمان‌های کمکی برای زنده ماندن ۵ راس گورخر باقی مانده، گفت: عملیات زنده گیری و انتقال حیات وحش ریسک بالایی دارد. استفاده از تله گذاری و بیهوشی حیوانات ریسک را پایین می آورد ولی همچنان عملیات زنده گیری ریسک بالای دارد.

بیشتر بخوانید: برنامه احیای گورخر ایرانی در پارک ملی کویر وارد فاز عملیاتی شد

مقدم با تاکید بر اهمیت گونه گورخر اظهارکرد: سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال تشخیص علت مرگ گورخرها و زنده ماندن گورخرهای باقی مانده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست وی در پایان یادآور شد : خبرهای تکمیلی در این خصوص  به محض که دست ما برسد از طریق پورتال سازمان محیط زیست اطلاع رسانی می شود.

علت مرگ گورخر ایرانی

تعیین علت مرگ گورخرها در سمنانبه گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به نقل از به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست، عملیات زنده‌گیری و انتقال ۱۰ راس گورخر از منطقه توران به پارک ملی کویر را تشریح کرد.

مجید خرازیان مقدم گفت: برای ساماندهی سایت‌های تکثیر گونه‌های شاخص حیات وحش با هدف معرفی مجدد به زیستگاه‌ها از ابتدا سال، برای زنده گیری و انتقال ۱۰ راس گورخر در سایت توران به پارک ملی کویر مرکزی با هماهنگی محیط زیست سمنان برنامه‌ریزی شده است.

وی با تاکید بر اینکه این رهاسازی و انتقال با هماهنگی قبلی سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفته است گفت: در هفته گذشته انتقال گورخر‌ها توسط محیط زیست سمنان و همکاری دامپزشک مجرب در زمینه حیات وحش که سابقه خوبی در این حوزه دارد، انجام شد.

مقدم با اشاره به اینکه عملیات زنده‌گیری ۱۰ راس گورخر هفته گذشته آغاز شد، گفت: در گذشته کمند اندازی به عنوان روش زنده گیری استفاده می‌شد. این روش مشکلات خاص خود را داشت. دارتینگ و تله گذاری با اسلحه بیهوشی و استفاده از دارو‌های بیهوشی روشی مطمئن‌تر و نوین برای عملیات زنده‌گیری است و عوارض کمتری از کمندگیری دارد.

مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: از ۱۰ راس گورخری که هفته گذشته به پارک ملی کویر منتقل شدند، متاسفانه یک راس گورخر در ابتدای عملیات و دو راس دیگر حین انتقال به پارک ملی کویر تلف شدند. پس از انتقال، دو راس دیگر نیز تلف شدند. یعنی از ۱۰ راس، ۵ راس تلف شده‌اند.

وی اظهار داشت: بررسی‌ها حاکی از این است که دو راسی که حین انتقال تلف شدند به دلیل اصابت سر حیوان به دیوار‌های جانبی جعبه حمل گورخر تلف شده‌اند. دلایل تلف شدن گورخر‌های دیگر که بعد از عملیات زنده‌گیری و انتقال تلف شدند هم با همکاری دامپزشکی استان سمنان و نظارت سازمان حفاظت محیط زیست در حال بررسی است.

مقدم در ادامه به برگزاری جلسه‌ای با حضور نماینده دامپزشکی استان سمنان و استادان دانشکده دامپزشکی سمنان برای تشخیص علل مرگ و میر گورخر‌ها در حین انتقال و نگهداری در قرطینه کویر اشاره کرد و گفت: به احتمال زیاد یکی از دلایل تلف شدن گورخر‌ها ضربه‌های وارده به سر حیوان حین انتقال است، ولی احتمال دارد مرگ گورخر‌ها به دلایل دیگری مرتبط باشد که از سوی سازمان دامپزشکی و اداره کل دامپزشکی استان سمنان برای در دست پیگیری قرار گرفته تا آزمایش‌های لازم برای تعیین علت مرگ انجام شود.

وی اظهار داشت: با هماهنگی سازمان دامپزشکی و دامپزشکی استان سمنان تعدادی نمونه از گورخرهاگرفته شده که به مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی کشور فرستاده می‌شود و مسئولان سازمان دامپزشکی قول داده‌اند که در صورت نیاز نمونه‌ها را برای انجام آزمایش‌های تکمیلی به خارج از کشور ارسال کنند.

مقدم تاکید کرد: قرار است، ملاحظات بهداشتی و محیط زیستی چه در مبدا سایت توران و در مقصد (قرنطینه پارک ملی کویر) توسط اداره کل دامپزشکی استان سمنان با همکاری محیط زیست استان سمنان و نظارت معاونت طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست انجام شود.

وی به اهمیت و ضرورت انجام اقدامات لازم برای زنده ماندن ۵ گورخر انتقال یافته به قرنطینه پارک ملی کویر اشاره کرد و گفت: ممکن است فرآیند تشخیص علت مرگ گورخر‌ها طولانی شود، بنابراین انجام درمان‌های کمکی برای ۵ راس گورخر دیگر درصورت لزوم در دستور کار قرار گرفته است.

مقدم با اشاره به حضور خود در پارک ملی کویر و رایزنی با استادان کشور و حتی اساتید بین المللی برای انجام درمان‌های کمکی برای زنده ماندن ۵ راس گورخر باقی مانده، گفت: عملیات زنده‌گیری و انتقال حیات وحش ریسک بالایی دارد. استفاده از تله‌گذاری و بیهوشی حیوانات ریسک را پایین می‌آورد، ولی همچنان عملیات زنده‌گیری ریسک بالای دارد.

وی با تاکید بر اهمیت گورخر، اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال تشخیص علت مرگ گورخر‌ها و زنده ماندن گورخر‌های باقی‌مانده است.

مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان یادآور شد: خبر‌های تکمیلی در این خصوص به محض که دست ما برسد از طریق پورتال سازمان محیط زیست اطلاع رسانی می‌شود.

https://zistonline.com/vdcefo8f.jh8vei9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما