تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 78946
گزارش اخیر مجمع بین المللی تغییر اقلیم(IPCC) چشم انداز تغییرات اقلیمی را به مراتب نگران کننده تر از آنچه پیش از این تصور می شد، توصیف می‌کند، گرمایش جهانی مشکلات عمده‌ای در زندگی ایجاد و در واقع به خانه افراد نیز نفوذ خواهد کرد و می‌تواند عواقب جدی برای سلامت روان انسان‌ها داشته باشد.
مشکلات افزایش گرمایش جهانی بر سلامت انسان
به گزارش زیست آنلاین، به نقل از نیوز، بر اساس گزارش اخیر سازمان ملل متحد در حال حاضر انتشار گازهای گلخانه‌ای به بالاترین حد خود رسیده و مصداق آن افزایش بلایای طبیعی است. پیش از این دانشمندان پیش‌بینی کرده بودند که افزایش دو درجه سانتیگرادی دمای زمین می تواند پیامدهای خطرناکی داشته باشد اما نگفته بودند که افزایش ۱.۵ درجه نیز برای تغییر تعادل زمین کافی است.

گروهی از محققان گفته‌اند که گرمایش جهانی می‌تواند عواقب جدی برای سلامت روان انسان‌ها داشته باشد و تاریخ آن را سال ۲۰۴۰ اعلام کرده بودند اما این تغییرات ۲۲ سال قبل از آخرین مهلت تعیین شده روی داده است.

محققان اظهار کردند: کوتاه شدن مدت زمان آب و هوایی بر خلاف گذشته تاثیرات منفی بر سلامت روان افراد خواهد داشت.

نیک وبرادویچ - پژوهشگر آزمایشگاه MIT - توضیح داد که تغییرات آب و هوایی بر نرخ خودکشی همچنین بر محاسبات انسان تاثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: جدی‌ترین اثرهای تغییر اقلیم در ایران

وی گفت: قرار گرفتن در معرض گرما می‌تواند مشکلات سلامت روان را بدتر کند. وی و همکارانش اطلاعات بهداشت روان سیستم‌های نظارت بر عوامل خطرساز رفتاری و کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در ایالات متحده را بررسی کردند. این اطلاعات مربوط به بیش از دو میلیون آمریکایی بود و با تغییرات داده‌های هواشناسی روزانه بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲ ارزیابی شد.

از شرکت‌کنندگان خواسته شد که وضعیت سلامت روان، استرس، اضطراب، افسردگی و تغییرات خلق خوی خود را طی ۳۰ روز گزارش دهند.

گرمایش سطح کره زمین

نتایج نشان داد تغییرات روانی با افزایش دما مرتبط هستند. محققان اشاره کردند زمانی که دمای ماهانه تا ۳۰ درجه سانتیگراد یا ۸۶ درجه فارنهایت افزایش می یابد مشکلات سلامت روان نیز در مقایسه با دمای ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتیگراد (۵۰ تا ۵۹ درجه فارنهایت) افزایش می‌یابد. علاوه بر این زمانی که ۲۵ روز در ماه بارش باشد نیز مشکلات روحی و روانی  دو درصد بیشتر می‌شود.

 این گروه دریافتند اثرات ماهانه دما بر مشکلات سلامت روان زنان ( ۶۰ درصد بیشتر از مردان) بسیار بیشتر از مردان و تاثیر آن بر افراد کم درآمد ۶۰ درصد بیشتر نسبت به سایر افراد است.

نتایج این تحقیق حاصل اطلاعات کشوری توسعه یافته با  آب و هوای معتدل است و ممکن است افراد در کشورهای گرمسیری با مشکل تغییرات آب و هوایی و گرما سازگاری بیشتری داشته باشند.

نویسندگان اظهار کردند: با توجه به نقش حیاتی سلامت روان در سلامت شخصی، اجتماعی و اقتصادی تغییرات اقلیمی خطرات زیادی در سلامت انسان ایجاد خواهد کرد.

نتایج این تحقیق در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

آسیایی‌ها و آفریقایی‌ها؛ قربانیان اصلی گرمایش جهانیبه هنگام امضای توافق پاریس بحثی بین دانشمندان برای محدود کردن گرمایش زمین به ١/٥ یا ٢ درجه سانتی گراد در نظر گرفته بود و در نهایت توافق بر اساس حد بالای ٢ درجه صورت گرفت.  در زمان آن توافق، مطالعات محدودی در مورد اثرات گرم شدن ١/٥ درجه ای وجود داشت اما با مطالعات بیشتر متخصصان دریافته اند که عواقب مورد انتظار گرم شدن زمین به این میزان بسیار ترسناک تر از آنی است که تصور شده بود.

افزایش ۴ درجه ای زمین تا سال ۲۱۰۰در حالی که برخی کشورهای جهان هنوز پدیده گرمایش زمین را جدی نگرفته و متوجه تبعات خطرناک آن نیستند، پژوهش‌های جدید ابعاد هولناکی از این مساله را مشخص کرده است.

طبق گزارشی که توسط اداره ملی امنیت ترافیکی بزرگراه‌های آمریکا آماده شده، تا سال ۲۱۰۰ متوسط دمای کره زمین تا ۴ درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد.

چنین پدیده‌ای به تغییرات گسترده زیست محیطی می‌انجامد و از جمله موجب مهاجرت‌های فراوانی می‌شود اما در حال حاضر هیچ راه حلی وجود ندارد که بتوان تعداد زیادی از انسان‌هایی که به همین علت دچار مشکل می‌شوند را با حفظ امنیت و بدون مشکل جابجا کرد. به این منظور تحولات زیادی در حوزه اقتصاد و فناوری ضروری است که هنوز شکل نگرفته‌اند.

آمار منتشر شده در آمریکا نشان می‌دهد اگر شرکت‌های خودروسازی تغییرات اساسی در تولیدات بنزین سوز خود انجام ندهند میزان مجموع گاز دی اکسید کربن منتشر شده در جو کره زمین به ۸میلیارد‌تن می‌رسد. از جمله پیامدهای گرم شدن چهار‌درجه‌ای کره زمین عبارت است از: آب شدن کوه‌های یخی قطب جنوب، بالا آمدن سطح آب دریاها و غرق شدن بسیاری از شهرها و روستاهای ساحلی، شکل گیری بحران غذایی و آوارگی و مرگ میلیون‌ها نفر در جهان.

گرمایش زمین

آثار منفی گرمایش زمین بر اقتصادهای جنوب شرق آسیاگزارش مرکز تحقیقات بین المللی در حوزه زیست محیطی Verisk Maplecroft حاکی است که دو منطقه آفریقا و جنوب شرق آسیا در ۳۰ سال آینده با گرمترین شرایط آب و هوایی درجهان روبه رو خواهند شد که این امر بر وضعیت صادرات آن تاثیر بسیار منفی خواهد گذاشت.

طبق گزارش سازمان ملل تغییرات آب و هوایی در این منطقه می تواند میزان قدرت و فرکانس طوفان ها را افزایش دهد و همچنین درجه حرارت را بشدت بالا برد که این موضوع سبب ایجاد دو شرایط کاملا متضاد خشکی یا باران ها و طوفان های سیل آسیا می شود. روندی که منطقه در آغاز شروع آن قرار گرفته است.

براساس این گزارش بحران زیست محیطی در سال های آتی منجر به ایجاد بحرانی اقتصادی از طریق مهاجرت های اجباری گروهی، افزایش بی ثباتی سیاسی، ناآرامی های مدنی، انقراض های زیست محیطی و عدم امنیت موجود در مواد غذایی و آب برای کشاورزی و آشامیدنی خواهد شد.

تغییرات اقلیمی می تواند میلیاردها دلار بر اقتصاد جهانی تاثیر داشته باشد و براساس برآوردها تا سال ۲۰۵۰ بین یک تا دو درصد تولید ناخالص داخلی جهانی (جی دی پی جهانی)را کاهش خواهد داد. طبق این گزارش این وضعیت در منطقه جنوب شرق آسیا بدتر بوده و تا ۳ درصد برآورد شده است.

طبق گزارش مرکز بین المللی تحقیقات ورسیک ، تا اواسط قرن حاضر منطقه جنوب شرق آسیا با کاهش ۱۶ درصد ظرفیت نیروی کار روبه رو خواهند شد که دراین منطقه نیز مالزی و سنگاپور بیشتر از کشورهای دیگر شامل اندونزی، برونئی، فیلیپین، میانمار، کامبوج، لائوس، میانمار و ویتنام با این چالش روبه رو خواهند شد.

گرم شدن اقیانوس‌ها عامل تشدید طوفان‌های مرگباربررسی های تازه ای که توسط اداره ملی اقیانوسی و جوی امریکا صورت گرفته، نشان می دهد افزایش دمای آب اقیانوس ها به علت گرمایش زمین علت تشدید وقوع طوفان های مرگبار است.

کارشناسان این اداره معتقدند حداقل شش طوفان سهمگین در سال گذشته به همین علت رخ داده است. آنان هشدار داده اند که طوفان های مذکور در سال های آینده بیشتر رخ خواهند داد و بر شدت آنها هم افزوده خواهد شد.

بررسی هایی که توسط زمین شناسان و متخصصان آب و هوا در آمریکا صورت گرفته حاکیست اگر چه انسان عامل وقوع طوفان فلورنس نبوده است، اما تخریب شدید محیط زیست توسط نوع بشر موجب شده تا خطرات و تخریب های ناشی از این طوفان بیشتر وبیشتر شود.

یکی از محققان همکار این طرح در دانشگاه میشیگان معتقد است طوفان فلورنس در مقایسه با طوفان هایی که قرار است در آینده رخ دهند یک کودک محسوب می شود و با گرم تر شدن کره زمینه طوفان ها مخرب تر و مرگبارتر می شوند. به گفته وی طوفان‌های آینده می توانند چندین قاره در درنوردند و مشکلات بی سابقه ای به وجود آورند. علاوه بر این شدت بارش ناشی از طوفان‌های جدید مانند فلورنس بسیار بیشتر از گذشته است.

تغییر اقلیم

افزایش ۲ تا ۶ درجه‌ای دما، ایران را تهدید می‌کندصادق ضیاییان، رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور با تاکید برای ارایه راهکارهایی برای سازگاری با تغییرات اقلیمی، گفت: بر اساس سناریوهای هیات بین الدول تغییر اقلیم (IPCC) انتظار داریم دمای کشور تا سال ۲۰۹۰ بین ۲ تا ۶ درجه افزایش یابد.

وی با اشاره به پیش بینی سناریوهای اقلیمی برای دهه های آینده کشور، اظهار داشت: در بدبینانه ترین حالت، در صورتی که انتشار گازهای گلخانه ای افزایش یابد، دما در اغلب نقاط کشور ۶ درجه افزایش می یابد که ۲ برابر نرم جهانی است. در خوشبینانه ترین حالت، در صورتی که انتشار گازهای گلخانه ای افزایش نیابد و محدود شود، دمای کشور ۲ درجه سانتیگراد بیشتر می شود. در بدبینانه ترین حالت، بارش های کشور تا سال ۲۰۹۰ حدود ۲۰ درصد کاهش می یابد.

وی افزود: افزایش یک درجه ای دما در جهان برای سال های آینده پیش بینی شده، به این معنی که تعداد دفعات وقوع حداکثر دما بیشتر شده و به تبع آن شاهد افزایش پدیده های مخرب جوی نیز خواهیم بود.

ضیاییان پدیده تغییر اقلیم در کشور را یادآور شد و با بیان اینکه از نیم قرن پیش تا کنون در هر دهه ۲۰ میلیمتر از بارش ها کاهش یافته است، افزود: در دهه ۴۰ متوسط بارش ها ۲۷۰ میلیمتر بوده که ۳۰ سال پیش به ۲۳۰ میلیمتر و ۱۰ سال پیش به ۲۱۰ میلیمتر کاهش یافته است.

وی شاخص های منابع آب را نشان دهنده کاهش این منابع از سال ۸۰ تا کنون دانست و اظهار داشت: افزایش دما و کاهش بارش در حالی اتفاق افتاده که روند تبخیر نیز رشد داشته است.

گرمایش زمین و خطری که جزایر ایران را تهدید می‌کندهمایون خوشروان، رییس گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به یکی از تبعات گرمایش زمین گفت: بالا آمدن آب دریاها و اقیانوس ها تا چند دهه آینده جزایری را که شیب ملایم دارند، تهدید خواهد کرد و ممکن است برخی از جزایر ایران هم تا حدودی در معرض آن باشند.

وی افزود: براساس اطلاعات منتشر شده از سازمان جهانی هواشناسی، مدل های پیش بینی نشان می دهد تا انتهای قرن ۲۱ یعنی تا سال ۲۱۰۰ سالانه بین ۱.۵ تا ۳ میلیمتر سطح آب اقیانوس ها افزایش می یابد بنابراین اگر سطح آب ها سالانه ۳ میلیمتر در حال افزایش باشد، هر ۱۰ سال حدود ۳۰ میلیمتر افزایش تراز را که معادل ۳ سانتیمتر است، خواهیم داشت و طی ۵۰ سال حدود ۱۵ سانتیمتر، یعنی در نیم قرن بین ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر سطح آب اقیانوس ها و دریاها افزایش خواهد یافت.

به گزارش سینا پرس، وی درباره وضعیت جزایر ایرانی در خلیج فارس و دریای عمان گفت: بالا آمدن آب تمام نواحی جزایر ما را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد بلکه ممکن است بخشی از آنها به زیر آب بروند؛ بخشی از جزایر ما از لحاظ توپوگرافی ارتفاع بالایی دارند و اصطلاحا به آنها جزایر صخره ای می گوییم که بخش جنوبی جزیره هرمز، لارک و قشم از این نوع هستند اما در بخش شمالی این جزایر مناطق جزر و مدی بسیار کم شیبی وجود دارد که آسیب پذیری بالایی نسبت به افزایش سطح تراز آب دریا خواهند داشت. بر این اساس، منطقه ای که در بخش شمالی جزایر قشم، هنگام یا ناز وجود دارد بسیار آسیب پذیر هستند یعنی به محض اینکه آب دریا ۲۰ سانتیمتر بالا بیاید بخش وسیعی از این جزایر به زیر آب خواهند رفت.

بیشتر بخوانید: راه حل پیشنهادی دانشمندان برای جلوگیری از گرم شدن کره زمین

عضو هیات علمی گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست وزارت علوم تحقیقات و فناوری درباره علت بالا آمدن سطح آب دریاها و اقیانوس ها گفت: علت اصلی بالا آمدن سطح آب دریاها و اقیانوس ها گرم شدن کره زمین و آب شدن یخچال ها است، در کنار آن چون آب اقیانوس ها هم در حال گرم شدن است که سبب می شود انبساط حجمی پیدا کنند و همین امر باعث افزایش سطح تراز می شود، یعنی دو اتفاق می افتد از یک سو آب شیرین بر اثر ذوب شدن یخچال ها وارد اقیانوس ها می شود و از سوی دیگر، انبساط حجمی آب اقیانوس ها بر اثر گرم شدن توده آب رخ می دهد.

خوشروان درباره راهکار کند شدن این روند توضیح داد: تنها راه کند کردن این فرآیند کنترل گازهای گلخانه ای و در نتیجه کندی روند گرم شدن زمین است تا سرعت افزایش سطح تراز اقیانوس ها کاهش یابد، با این سناریو می توان به نوعی سرعت افزایش سطح تراز آب اقیانوس ها را پایین آورد.

https://zistonline.com/vdcd9n05.yt0jo6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما