تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب : 78944
عضو هیئت علمی گروه مهندسی آبخیزداری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه بر اساس نقشه‌های ماهواره‌ای، به جنگل‌های هیرکانی رامسر به بدترین شکل ممکن تجاوز شده است، گفت: ارتباط برخی سودجویان با گالش‌ها در ارتفاعات جنگلی موجب رشد قارچ‌گونه آپارتمان‌ها در ارتفاعات و تخریب منابع طبیعی شده است.
جنگل‌های هیرکانی رامسر در معرض خطر
به گزارش زیست آنلاین، سیدرمضان موسوی،  اظهار کرد: در سال های گذشته به جهت تغییر اقلیم، نامتوازن شدن رفتارهای دوره های گذشته اقلیمی، بارش‌های بسیار متفاوت و خارج از اندازه نرمال و یا خشکسالی‌های مختلف وقوع سیل‌های اینچنینی دور از انتظار نیست.

وی با اشاره به اینکه برای پیشگیری از وقوع چنین سیل‌هایی که خسارت‌های فراوانی به همراه دارد توجه جدی مردم، مسئولان و مدیران کشوری، استانی و منطقه‌ای لازم است، تصریح کرد: چنین سیل‌های خسارت‌زایی در استان‌های شمالی که دارای ارتفاعات پوشیده از جنگل و مراتع است نباید به وقوع بپیوندد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه وقوع سیل در طی روندی عادی و بدون خسارت در این استان، طبیعی است، خاطرنشان کرد: نقش انسان‌ها و اجرا نشدن دقیق نظارت سازمان‌های ناظر در کنار تجاوزهای بدون مجوز و رعایت استانداردهای لازم مختلف مردم، سازمان‌ها و ادارات دولتی و غیردولتی در وقوع این سیل‌های مخرب مزید بر علت شده است.

بیشتر بخوانید: نابودی جنگل های شمال به واسطه دخالت بشر

موسوی با اشاره به اینکه هر پدیده‌ای برای خود حریمی دارد که نباید به آن تجاوز کرد، گفت: تجاوز به حریم منابع طبیعی، عواقب جبران‌ناپذیری دارد و در دنیای امروز که علم و تکنولوژی پیشرفت کرده است، عدم رعایت حریم هر پدیده‌ای به آسانی قابل تشخیص است.

وی با انتقاد از اینکه در اجرای پروژه های تخصصی از اساتید و متخصصان امر، مشورت و بهره‌ای گرفته نمی‌شود، اظهار کرد: متاسفانه در سال های اخیر به علت‌های مختلف و از سوی افراد متفاوت، شرکت‌های خصوصی و سازمان های دولتی به حریم تجاوز شده است.

تجاوز به حریم رودخانه در سایه غفلت سازمان‌های نظارتیعضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری بر توجه تمامی سازمان‌های مربوطه به ویژه شرکت آب منطقه‌ای و ادارات آب در تمامی شهرستان‌ها بر مباحث نظارتی، تاکید کرد: متاسفانه نگاه انتفاعی و ضعف در برخورد صحیح در کنار صدور برخی مجوزهای کارشناسی نشده، موجب این خسارت‌های ناگوار شده است. غفلت سازمان ها، ادارات و مردم بر تجاوز در حریم رودخانه ها، سبب خسارت سنگین می شود و نمونه آن را در سیل اخیر غرب مازندران شاهد بودیم.

جنگل های شمال

 مطالعه غیردقیق رفتار رودخانه‌ها موجب خسارت سنگین می‌شودوی افزود: سازمان ها و اداراتی که اعتبارات ملی استفاده می‌کنند، بدون مطالعه دقیق رفتار رودخانه‌ها و تعیین و مطالعه حدود، ثغور، حجم، قدرت سیلاب و دور بازگشت ۱۰۰، ۲۰۰ و یا ۵۰۰ ساله آن، تاسیساتی مانند پل و جاده احداث می‌کنند که در نتیجه آن چنین خسارت‌هایی را مشاهده می‌کنیم.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی آبخیزداری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه در رامسر به بدترین شکل ممکن بر منابع طبیعی، جنگل و مرتع تجاوز صورت می‌گیرد، اظهار کرد: تصاویر ماهواره‌ای ۱۰ سال گذشته جنگل‌های هیرکانی در رامسر و تنکابن نشان دهنده تجاوز به بدترین شکل ممکن است.

رشد قارچ‌گونه آپارتمان در ارتفاعات جنگلیموسوی با اشاره به اینکه همه باید از دست‌درازی به طبیعت درس بگیرند و با متخلفان این موضوع برخورد کنند تا دست از تجاوز بر طبیعت بردارند، گفت: آپارتمان‌های چندطبقه و ویلاهای بی‌شماری، قارچ‌گونه و بدون هیچ مطالعه‌ای در مناطق جنگلی و بکر خدادای به ویژه در غرب مازندران در حال ساخت و ساز است.

این زمین شناس با اشاره به اینکه، اگر گفته می شود بهره‌برداری بیش از اندازه از آب زیرزمینی یکی از دلایل وقوع سیلاب است، درست نیست، گفت: در رامسر کوه و دریا وجود دارد و منابع آب زیرزمینی به شدت کم است بنابراین، این فرضیه نمی تواند درست باشد.

تهدید جنگل های شمال

عامل تهدید جنگل‌های مازندران چیست؟مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران گفت: مدیریت نکردن و افزایش جمعیت عامل تهدید جنگل های مازندران است.

 ستار بابایی کفاکی در نشستی تخصصی با موضوع حفظ عرصه‌های ملی مازندران در ساری اظهار کرد: سازمان جنگل‌ها پیش و پس از انقلاب در رابطه با پدیده بیابان‌زدایی اقدام‌هایی را انجام داده است اما به دلیل برخی فشارها توانایی انجام امور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی در دو سه سال گذشته به منظور مقابله با زمین‌خواری در شمال کشور برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ملی اقدام‌های موثری انجام دادند، تصریح کرد: اگر حفظ منابع طبیعی و جنگل‌ها جدی گرفته نشود به زودی مشکل خوزستان در این استان نیز به وجود می‌آید.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران با اشاره به اینکه مازندران دارای یک میلیون و ۶۹۱ هزار هکتار منابع طبیعی و جنگلی است که مدیریت ۵۱۰ هزار هکتار برعهده اداره کل نوشهر و مابقی آن بر عهده اداره کل در ساری است، خاطرنشان کرد: حوزه اداره کل منابع طبیعی ساری ۷۹۴ هزار هکتار را زیرپوشش دارد.

بابایی افزود: ۷۸ درصد از منابع جنگلی ملی هستند و نمی‌توان ۴۰۰۰ کیلومتر کاربری‌های خارج از عرصه‌های ملی را با ۵.۱ درصد اعتبارها حفظ کرد.

وی، عدم مدیریت، افزایش جمعیت و تغییرات جوی را از از تهدیدهای اصلی جنگل دانست و گفت: توسعه عمرانی در از میان رفتن جنگل‌ها تاثیر گذار است و در این زمینه دولت‌ها مقصر هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران با اشاره به اینکه سالانه مقادیری از جنگل برای سوخت روستائیان از بین می‌رود، اظهار کرد: مسئولان در رساندن گاز و نفت به این مناطق در مازندران در مراحل ابتدایی قرار دارند و نیاز است طرح‌های جامعی برای این منظور در استان اجرا شود.

بیشتر بخوانید: کاهش قابل توجه مساحت جنگل‌ های شمال کشور

بابایی درباره تغییر کاربری‌های زمین‌های کشاورزی، خاطرنشان کرد: مشکلات مالی مردم از مهم‌ترین دلایل فروش زمین‌ها و تغییرات کاربری است و اگر به وضع معیشتی مردم توجه شود به این سو کشانده نمی‌شود.

وی با اشاره به کارکردهای منابع طبیعی افزود: همه باید در حفاظت از محیط‌ زیست مشارکت کنند و شعار امسال نشان می‌دهد که این امر بسیار مهم است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران با بیان اینکه پاسداشت از منابع طبیعی از اهمیت فراوانی برخوردار است، گفت: ۷۵ مجروح و ۷ شهید در این راستا و برای حفاظت از محیط‌زیست، نشان دهنده اهمیت موضوع است.

وی از خشکیدگی بلوط و وجود آفات در برخی جنگل‌ها خبر داد و گفت: باید فضا را به سوی امور فرهنگی و آموزشی هدایت کرد و در این راستا مدارس از اهمیت فراوانی برخوردار هستند.

 

https://zistonline.com/vdcba9bz.rhbwapiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما