تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 78939
بر اساس مکاتبه وزیر صنعت با رئیس گمرک، از روز ۲۰ مهر ماه صادرات سیب زمینی و رب گوجه فرنگی از کشور ممنوع خواهد بود.
ممنوعیت صادرات سیب زمینی و رب گوجه از ۲۰ مهر
به گزارش زیست آنلاین، محمد شریعتمداری وزیر صنعت در مکاتبه ای با فرود عسگری رئیس گمرک اعلام کرد، از روز ۲۰ مهر ماه صادرت سیب زمینی، خوراک دام و طیور و رب گوجه فرنگی تا اطلاع ثانوی ممنوع خواهد بود.

چندی قبل حجتی وزیر جهاد کشاورزی در نامه ای به وزیر صنعت، در خواست ممنوعیت صادرات سیب زمینی را مطرح و از عدم اجرایی ممنوعیت رب گوجه فرنگی انتقاد کرده بود.

در متن نامه وزیر جهاد کشاورزی آمده است، نظر به محدودیت عرضه سیب‌زمینی در بازار داخلی و همچنین ضرورت تأمین خوراک دام و طیور، خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایید تا با اعلام قبلی از تاریخ ۹۷/۷/۱۵ صادرات سیب‌زمینی و همچنین صادرات خوراک دام و طیور ممنوع اعلام گردد.

نامه وزیر جهاد کشاورزی

بیشتر بخوانید: صادرات محصول‌های کشاورزی در هاله‌ای از ابهام

ضمناً لازم به ذکر است که متأسفانه علی‌رغم ممنوعیت صادرات گوجه‌فرنگی از تاریخ ۹۷/۶/۲۷ موضوع نامه شماره ۱۷۰۷۹۹ مورخ ۹۷/۶/۲۷ طبق گزارش‌های روزانه گمرک، گوجه‌فرنگی صادر می‌شود. در مورد صادرات رب گوجه‌فرنگی همان‌طور که طی نامه شماره ۱۱۸۶۷/۲۰ مورخ ۹۷/۲/۲۰ اعلام گردید بایستی با اتخاذ ممنوعیت در کوتاه‌مدت و بعد از آن با تمهیداتی به‌صورت درصدی از تولید با نگاه به تأمین بازار داخل مجوز صادرات داده شود.

به گزارش ایبِنا، براساس بخشنامه گمرک به تمامی گمرکات کشور صادرات ۲۲ قلم کالا شامل انواع مقطوعات چوبی خام، انواع نئوپان و ام دی اف خام، انواع کاغذ باطله، کاغذ روزنامه به شکل رول، انواع کاغذ اندود نشده، کاغذ سبک اندود شده، دفاتر ثبت و حسابداری و دفترچه مشق ممنوع است. لیکن صادرات اقلام مذکور از محل مواد اولیه ورود موقت مشمول ممنوعیت نبوده و با رعایت تمامی بخشنامه‌های مربوطه امکان‌پذیر است.

بدیهی است صادرات کالاهای مذکور حتی در صورتی که تحت کدهای دیگری اظهار شود، مشمول مفاد این بخشنامه خواهد بود. ضمنا انواع کاغذ بسته‌بندی و کاغذ تیشو از فهرست ممنوعیت صادرات خارج می‌شود.

سیب زمینی و گوجه فرنگی

کالاهای عجیب و غریب در لیست "صادرات ممنوع"به گزارش مشرق، فهرست کالاهای ممنوع الصدور یا مشمول عوارض صادراتی در تیرماه امسال (۹۷) در حالی از سوی گمرک ایران منتشر شده است که اساسا برخی از کالاها امکان تولید و عرضه قانونی در داخل کشور را ندارند.

به عنوان مثال، کالاهایی مثل خوک(گوشت و موی خوک)، مشروبات الکلی و تریاک اصولا در کشور به صورت قانونی تولید و عرضه نمی‌شوند که در فهرست کالاهای ممنوع الصدور قرار گرفته اند.

بیشتر بخوانید: صادرات گوجه فرنگی گلخانه ای آزاد است

یک مقام مسئول در گمرک ایران در خصوص انتشار این لیست در قالب بخشنامه گمرک گفت: پیش از این فهرست کالاهای ممنوع الصدور شامل اقلامی مثل تریاک و مشروبات الکلی وجود داشته و  ممنوعیت صادرات آنها در گمرکات اعمال می‌شده است. اما با توجه به فضای جدید اقتصادی کشور و صدور بخشنامه های تازه مثل ممنوعیت صدور دام، لیست مذکور به روز رسانی و به گمرکات ابلاغ  شده است.

https://zistonline.com/vdcf11de.w6dcmagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما