تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 78937
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با بیان اینکه روند کاهش قیمت سیب‌زمینی در بازار آغاز شده است، گفت: قیمت گوجه فرنگی در سطح شهر، به هر کیلو ۴۸۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان رسیده است.
آغاز روند کاهش قیمت سیب‌ زمینی | گوجه فرنگی کیلویی ۵۰۰۰ تومان شد
به گزارش زیست آنلاین، اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، با بیان اینکه عرضه سیب زمینی اردبیل به بازار آغاز شده است، اظهار داشت: معمولا افزایش قیمت در محصولات ناگهانی است، اما کاهش نرخ آنها به تدریج اتفاق می‌افتد. 

وی با اشاره به اینکه در پی افزایش عرضه، روند کاهش قیمت سیب زمینی آغاز شده است، افزود: قیمت این محصول به تدریج به تعادل نزدیک می‌شود و در حال حاضر نرخ هر کیلوگرم سیب‌زمینی در سطح شهر بین ۳۱۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان بسته به کیفیت محصول متغیر است. 

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با بیان اینکه تاکنون مواردی مثل صادرات و تولید رب بر قیمت گوجه موثر بود، گفت: در این فصل عرضه گوجه فرنگی در مناطق همجوار استان تهران کاهش می یابد و بیشترین تکیه ما به استان های گرمسیری خواهد بود؛ بنابراین در این فصل نباید چندان انتظار کاهش قیمت گوجه را داشته باشیم؛ با این حال همه چیز بستگی به شرایط تولید در مناطق گرمسیری دارد. 

بیشتر بخوانید: قیمت قوطی رب گوجه فرنگی چقدر است

کارگر با اشاره به اینکه ممکن است شرایط تولید به گونه‌ای باشد که قیمت ها افت کند یا بالعکس، افزود: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی در سطح شهر بین ۴۸۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان است. 

وی درباره وضعیت میوه های دیگر نیز اضافه کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر میوه های تابستانه و پاییزی با هم در بازار عرضه می شوند، مشکلی در این زمینه نداریم، البته میوه به طور کلی گران است؛ اما مشکل گران فروشی نداریم. 

روند کاهشی قیمت سیب زمینی

جزئیات میزان رشد قیمت محصولات کشاورزیبه گزارش مهر به نقل از مرکز آمار ایران، متوسط قیمت محصولات و هزینه خدمات کشاورزی مربوط به زمستان ۹۶ اعلام شد که بر اساس آن در بخش سبزیجات در سه ماهه چهارم سال گذشته، متوسط قیمت گوجه فرنگی ٦٦٥٠ و قیمت پیاز ٩٣٥٣ ریال بوده که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲۲.۸ و ٣٥.٩ درصد افزایش داشته است. همچنین متوسط قیمت اسفناج ٦٨٥٨ ریال بوده که  معادل ٢.١ درصد کاهش را نشان می دهد.

بر این اساس، متوسط قیمت بادمجان در دوره مورد بررسی ٦٧٦٣ ریال اعلام شد که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٠.٧ درصد کاهش یافته است. در بخش غلات نیز، در سه ماهه چهارم سال ١٣٩٦، متوسط قیمت ذرت دانه ای ١٨٠٥٧ ریال بود که نسبت به فصل مشابه سال قبل معادل یک درصد کاهش داشته است.

در بخش محصولات لیفی در سه ماهه چهارم سال ١٣٩٦، متوسط قیمت پنبه ٢٩٨٥٦ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل معادل ۲.۹ درصد کاهش داشته است.  

در ادامه گزارش مرکز آمار ایران آماده است: در بخش محصولات جالیزی در سه ماهه چهارم سال ١٣٩٦، متوسط قیمت خیار ٩٩٠١ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل معادل ۱۰.۵درصد کاهش نشان می دهد. در بخش محصولات علوفه‌ای در سه ماهه چهارم سال ١٣٩٦، متوسط قیمت یونجه ٦٦٩٧ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۸.۱ درصد کاهش داشته است.

همچنین در بخش مرکبات در سه ماهه چهارم سال گذشته، متوسط قیمت پرتقال ١١٤٢٤ ریال اعلام شد که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۹۴.۹ درصد افزایش داشته است؛ ضمن اینکه متوسط قیمت نارنج ١٨٣٥٨ ریال بوده که معادل ١٢٥.٧ درصد افزایش نشان می دهد.

در بخش دامداری سنتی در سه ماهه چهارم سال ١٣٩٦، متوسط قیمت یک کیلوگرم گوسفند و بره زنده ١٦٦٥٥٤ ریال و یک کیلوگرم گاو پرواری زنده ١٤٢٠٨٢ ریال بود که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۷.۸ و ١٣.٣ درصد افزایش داشته است.

در بخش فراورده‌های دامی سنتی در سه ماهه چهارم سال ١٣٩٦، متوسط قیمت یک کیلوگرم شیر گوسفند ٤٢٤٤٤ ریال بوده که معادل ۱.۸ درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل افزایش داشته و متوسط قیمت یک کیلوگرم شیر گاو ١٢١٥٧ ریال بوده که معادل ٦.١ درصد افزایش داشته است.

در بخش هزینه خدمات ماشینی در سه ماهه چهارم سال ١٣٩٦، هزینه شخم زمین زراعی آبی ٢٤٨٣٤٨٥ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۷۱.۷ درصد افزایش و هزینة شخم زمین زراعی دیم ٩٦٧٦٥٢ ریال بوده که معادل ٩.٧ درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، هزینه دیسک زمین زراعی آبی ٦٧٨٥١٥ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٤.٦ درصد کاهش و هزینة دیسک زمین زراعی دیم ٤٤٢٦٩٠ ریال بوده که معادل ٢.٩ درصد افزایش داشته است.  

 در بخش دستمزد نیروی کار در سه ماهه چهارم سال ١٣٩٦، هزینه کارگر میوه چین مرد ٤٥٤٤٨٥ ریال و هزینه کارگر میوه چین زن ٣٨٠٥٧٨ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ۰.۰۲ و ۰.۱۵ درصد کاهش داشته است. همچنین، هزینه کارگر تنک‌کار مرد ٦١٦٥٧٨ ریال و  هزینه کارگر تنک‌کار زن ٣٥٠٤٣٩ ریال بوده که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٥.٣ و ٣١.٢ درصد افزایش نشان می دهد.

محصولات کشاورزی سیب زمینی

دولت به کاهش قیمت محصولات ورود کندسخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: معمولا در کشور زمانی که نرخ ارز کاهش پیدا می‌کند قیمت محصولاتی که به این واسطه افزایش پیدا کرده‌اند به میزان متناسب کاهش نمی‌یابد، دولت باید در این زمینه ورود و نظارت داشته باشد.
نورمحمد تربتی ‌نژاد، در خصوص اثرات کاهش نرخ ارز در بازار محصولات کشاورزی، اظهار داشت: در چند ماهه اخیر و از اردیبهشت‌ماه تا کنون شاهد نوسانات قیمت ارز در بُعد افزایش بودیم و در این رابطه بساری از کالاها به تناسب افزایش قیمت داشته‌اند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کاهش نرخ ارز می‌تواند منجر به کاهش قیمت محصولات وارداتی و تولید داخل شود، گفت: معمولا در کشور زمانی که نرخ ارز کاهش پیدا می‌کند قیمت محصولاتی که به این واسطه افزایش پیدا کرده‌اند به میزان متناسب کاهش نمی‌یابد، دولت باید در این زمینه ورود و نظارت داشته باشد.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر به دلیل افزایش نرخ ارز قیمت کالاها افزایش داشته باید با کاهش نرخ ارز قیمت این محصولات نیز کاهش پیدا کند، ادامه داد: نباید بر روی نوسانات موردی، روزانه و مقطعی تسمیم‌گیری کنیم و باید قیمت‌ها به صورت منطقی کاهش داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه ۲۰ قلم کالای اساسی مهم برای مردم در نظر گرفته شده است و دولت نباید اجازه بدهد که آنها افزایش قیمت داشته باشند، خاطرنشان کرد: باید به کاهش قیمت‌ها امیدواریم باشیم و در جلسه فراکسیون امید با آقای نوبخت و جلسه کمیسیون کشاورزی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر جهاد کشاورزی برنامه و موارد بسیار مهمی ارائه شد که باعث می‌شود شرایط اقتصادی بهبود پیدا کند.

  

https://zistonline.com/vdcd5n05.yt0js6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما