تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 78931
در گزارش مجمع بین‌المللی تغییرات آب‌وهوایی تاکید شد که پیشگیری از افزایش ۱.۵ درجه سانتی‌گرادی دمای جهانی تا سال ۲۰۳۰ میلادی مستلزم اقدامی بی‌سابقه‌ است.
مقابله با تغییرات اقلیمی به واکنش بی‌ سابقه‌ ای نیاز دارد
به گزارش زیست آنلاین، دانشمندان می‌گویند که دولتها و مردم باید هر چه سریعتر از افزایش خطرناک گرمای زمین جلوگیری کنند. در گزارش تازهای که مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیمی (آی‌پی‌سی‌سی) منتشر کرده نسبت به افزایش شدید دمای زمین هشدار داده شده و گفته شده که اقداماتی فوری باید صورت گیرد تا افزایش دمای زمین زیر یک و نیم درجه سانتیگراد بماند.

بنا بر این گزارش علاوه بر سیاست‌های دولت، رفنار مردم در خصوص مصرف مواد غذایی و انرژی و روش زندگی باید تغییر کند، در غیر این صورت با توجه به افزایش گازهای گلخانه‌ای، افزایش دمای زمین در آغاز دهه ۲۰۳۰ به سه درجه سانتیگراد خواهد رسید، رقمی که برای آغاز دهه نیمه دوم قرن ۲۱ پیش‌بینی شده بود.

به گفته دانشمندان در صورتیکه نتوان افزایش دمای زمین را زیر یک و نیم درجه نگه داشت جان میلیون‌ها نفر به دلیل سیل به خطر خواهد افتاد و گونه‌های جانوری بسیاری از بین خواهند رفت.

در این گزارش آمده که روند افزایش دمای زمین شیب تندی پیدا کرده و به سرعت به عدد سه درجه سانتیگراد نزدیک می‌شود، اما با آنکه جلوگیری از این روند بسیار پرهزینه و گران خواهد بود، هنوز روزنه کوچکی از امید وجود دارد.

گزارش ۳۳ صفحه‌ای مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیمی نتیجه سه سال تحقیق دانشمندان و یک هفته بحث با سیاسمتداران در نشستی در اینچئون در کره جنوبی بوده است.

بیشتر بخوانید: جدی‌ترین اثرهای تغییر اقلیم در ایران

در سال ۲۰۱۵ دولت های جهان خود را به مهار افزایش دما به کمتر از دو درجه سانتیگراد متعهد کردند. اما حالا در این گزارش می‌گوید این رقم باید به یک و نیم درجه برسد.

پروفسور جیم اسکیا، رئیس مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیمی گفته است که کاهش حفظ افزایش دمای زمین به زیر یک و نیم درجه، نسبت به ۲ درصدی که پیشتر تعیین شده بود، فواید بسیاری زیادی دارد و تاثیرات تغییرات اقلیمی را در همه زمینه‌ها به شدت کاهش می‌دهد.

گرمایش جهانی

آقای اسکیا گفت: "برای رسیدن به این هدف باید نحوه استفاده از انرژی و مدیریت زمین‌های کشاورزی و همچنین حمل و نقل را تغییر دهیم."

بنا بر این گزارش، رسیدن به این هدف ارزان نخواهد بود و نیاز به حدود ۲۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۳۵ دارد. اگر افزایش دما به ۲ درجه برسد، صخره‌های مرجانی برای همیشه از بین خواهند رفت. همچنین سطح آب‌های جهان ۱۰ سانتیمتر بیشتر بالا خواهد آمد که به این معنی است که خطر سیل جان حدود ۱۰ میلیون نفر در تهدید خواهد کرد.

 نیم درجه افزایش دما تاثیر زیادی روی کاشت محصولاتی چون گندم، ذرت و برنج خواهد گذاشت.

 بررسی افزایش درجه حرارت کره زمیندمای کره زمین در طول قرن گذشته تقریبا ۷۴/۰ درجه سانتی گراد افزایش یافته است که با آغاز انقلاب صنعتی در اوایل قرن نوزدهم میلادی و رشد روزافزون تحولات بشری، تغییرات گوناگونی نیز در زندگی انسانها رخ داده است. افزایش جمعیت کره زمین که باعث تغییر کاربری زمین، تخریب جنگلها، افزایش فعالیتهای کشاورزی و دامداری و تولید ضایعات جامد و مایع شده است تبعات مختلفی به همراه داشته است پدیده تغییر آب و هوا یکی از این تبعات است ادامه روند افزایش میزان تقاضا و مصرف انرژی در چند دهه آینده پدیده گلخانه ای را در جو زمین تشدید خواهد کرد. مدلهای جوی پیش بینی می کنند که تا سال ۲۱۰۰، دمای کره زمین از ۱ تا ۳/۵ درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت که این مقدار بیش از تغییرات دمایی ۱۰۰۰۰ سال گذشته خواهد بود همین مقدار اندک افزایش دما می تواند دمای کره زمین را به میزان بی سابقه ای تغییر دهد و باعث غیرقابل پیش بینی شدن وضعیت آب و هوا شده و بسیاری از معادلات مورد اعتماد بشر را به هم بریزد.

بیشتر بخوانید: راه حل پیشنهادی دانشمندان برای جلوگیری از گرم شدن کره زمین

با توجه به یافته های موجود، گرم شدن زمین سبب افزایش وقوع بیماری های ناشی از گرما افزایش طوفانهای گرمسیری، کاهش در میزان تولید مواد غذایی، تغییر الگوی بارش باران و برف، آب شدن یخهای قطبی، تغییرات شگرف در سطح آب اقیانوسها، کاهش در میزان منابع آب شیرین، از بین رفتن گیاهان و جانورانی که توان تطبیق با شرایط جدید را ندارند و همین طور تغییرات گسترده در کشاورزی به دلیل تغییرات آب و هوا شود. از پیامدهای این پدیده بر ایران می توان به وقوع طوفانهای حاره ای گونو، افزایش آب مصرفی در بخش کشاورزی، کاهش آب آشامیدنی، افزایش سطح آب خلیج فارس و دریای خزر و تهدید سلامتی انسانها اشاره نمود.

 

https://zistonline.com/vdchzwnq.23n6xdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما