تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 78929
کشف منابع جدید آبی می‌تواند به کشور در بحث کم‌ آبی کمک کند،‌ بنابر این باید بر روی کشف منابع جدید و گسترش انرژی‌های نو متمرکز شویم و اگر تحقیقات و کشف آب ژرف مبنای علمی دارد، باید راجع به آن با نگاه ملی ورود کرد.
 کشف منابع جدید آبی برای کمک به کم‌ آبی
به گزارش زیست آنلاین، عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه برای بحث کشف و استفاده از آب‌های ژرف باید ورود ملی شود، گفت: کشف منابع جدید آبی می‌تو اند به کشور در بحث کم‌آبی کمک کند.

غلامرضا شرفی، با اشاره به اینکه کشف منابع جدید آبی می‌تواند به کشور در بحث کم‌آبی کمک کند،‌گفت: نباید فرصت و زمان را از دست بدهیم، بنابر این باید بر روی کشف منابع جدید و گسترش انرژی‌های نو متمرکز شویم و اگر تحقیقات و کشف آب ژرف مبنای علمی دارد، باید راجع به آن با نگاه ملی ورود کرد.

نماینده مردم آبادان در پاسخ به این سوال که آیا وزارت نیرو جدیتی در اکتشاف آب ژرف دارد و یا اینکه کمیسیون انرژی مجلس راجع به آن ورود کرده است،‌گفت: تا کنون که لایحه‌ای و یا درخواستی از سوی وزارت نیرو برای بحث آب‌های ژرف به کمیسیون انرژی مجلس ارائه نشده است، اما به هر حال باید به موضوع کم‌آبی و بحران آب توجه ویژه‌ای شود که یکی از راه‌های حل مشکل کم‌آبی همین بحث کشف منابع جدید و یا همان آب‌های ژرف است.

شرفی با تأکید بر اینکه نباید فرصت‌سوزی کنیم و باید بر روی تحقیقات برای تولید انرژی متمرکز شویم،‌ اظهار داشت: اگر بحث آب‌های ژرف مبنای علمی دارد باید راجع به آن تحقیقات بیشتری شود و نباید فرصت‌سوزی کرد.

بیشتر بخوانید: وضعیت منابع آب در ایران

وی در مورد حضور اردکانیان وزیر نیرو در مجلس شورای اسلامی که برای پاسخ به سوال نماینده مردم شهرستان‌های زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در مورد اقدامات انجام شده درباره تبخیر و رسوب در مخازن سدها در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرده بود، گفت: وزیر نیرو وعده داده تا در اسرع وقت، مشکل کم آبی سیستان و بلوچستان را برطرف کند.

شرفی با اشاره به اینکه وزیر نیرو در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه میزان تبخیر ما نزدیک به شرایط جهانی است با توجه به اینکه اغلب سدهای کشور ما در مناطق کوهستانی واقع شده است، گفت: میزان تبخیر این سازه‌های آبی حدود بین دو هزار تا دو هزار و ۴۰۰ میلی متر در سال است، اما در منطقه سیستان با توجه به اینکه چاه نیمه‌ها به صورت گودال‌های طبیعی در منطقه‌ای متفاوت قرار گرفته‌اند و آب از دیرباز به صورت طبیعی روانه این مناطق می‌شود، طبیعتا میزان تبخیر از آن‌ها به حدود چهار هزار و ۵۰۰ میلیمتر در سال می‌رسد.

روز گذشته وزیر نیرو با اشاره به اینکه بالا بودن دما، رطوبت کم و شدت تابش خورشید و باد در منطقه سیستان موجب شده تا تبخیر از چاه نیمه‌ها به حدود ۱۷ درصد برسد، عنوان کرده بود، جهت وزش باد بر چاه‌ نیمه‌های سیستان و بلوچستان تاثیرگذار است و همین امر موجب شده است تا تبخیر قابل ملاحظه‌ای از این مخازن طبیعی نسبت به سایر مخازن کشور اتفاق بیفتد.

منابع آبی

کشف منابع جدید آب در سیستان و بلوچستانسخنگوی دولت در ۲۶ اردیبهشت ماه امسال (۹۷) گفت: مطالعات خوب و منجر به نتایج مثبت در حوزه آب های ژرف داشتیم که آقای ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور هم خوشبختانه دو روز قبل به من گزارشی داد مبنی بر این که می توانیم به منابع جدید آب در سیستان و بلوچستان دست پیدا کنیم.

به گزارش روزنامه خراسان، محمد باقر نوبخت همچنین در پاسخ به این سوال خراسان مبنی براین که برای طرح انتقال آب از دریای عمان چه اقداماتی صورت گرفته و برنامه دولت در خصوص ایجاد آب شیرین کن های بزرگ برای اجرای این طرح چیست؟ با بیان این که الان مقداری از آب منطقه را آب شیرین کن ها از دریای عمان تامین می کند، اظهار کرد: برای این که این آب شیرین کن ها گسترش پیدا کنند الان یک ردیف بودجه برای مطالعاتش وجود دارد ضمن این که در کنار آن ما استفاده از آب های ژرف را هم در دستور کار داریم. رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین با اشاره به تشکیل کارگروهی در اواخر سال گذشته برای بررسی راه های تامین منابع آب با شیوه های مختلف ، خاطرنشان کرد: این کارگروه ها در استان ها هم شکل می گیرد تا دستگاه ها برای تامین آب اقداماتی انجام دهند و پروژه های تامین آب که یکی از روش های آن تبدیل آب شور به شیرین هست، پیشرفت داشته باشد.

بیشتر بخوانید: رتبه ایران در مدیریت منابع آب

وی افزود: الان استفاده از آب دریای عمان در ساحل این دریا انجام می شود اما این که آب به فلات مرکزی هم منتقل شود و چقدر هزینه دارد و برای چه مصارفی باشد در حال مطالعه است ضمن این که ما هم به هیچ وجه در تامین آب مردم سستی به خرج نمی دهیم و تلاش می کنیم هرچیزی را که به مردم در این زمینه اطمینان بدهد ، در سازمان برنامه و بودجه حمایت و مشکل را حل کنیم.یادآور می شود که در باره استحصال آب های ژرف اما و اگر های جدی وجود دارد.

https://zistonline.com/vdceoo8f.jh8vwi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما