تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۱۲
کد مطلب : 78927
زیست آنلاین: جنگل ها یکی از مهم ترین مناطقی هستند که گردشگران برای بازدید انتخاب می کنند. ایران نیز یکی از کشور هایی است که از نظر جنگل و گونه های درختان بسیار متنوع است.
معرفی زیباترین جنگل های ایران
به گزارش زیست آنلاین ، جنگل های ایران یکی از متنوع ترین نوع جنگل ها از لحاظ پوشش گیاهی است. این جنگل های مکان های جذابی برای طبیعت گردان و گردشگران می باشند.

ناحیه‌های جنگل‌های ایران جنگل های ایران را می توان به ۵ ناحیه رویشی زیر تقسیم کرد:

ناحیه هیرکانی (خزری) که نوار سبز شمال کشور را تشکیل می‌دهد.
ناحیه مرکزی که بطور عمده در مرکز ایران پراکنده شده‌اند.
ناحیه زاگرس که به‌طور عمده جنگلهای بلوط غرب کشور را تشکیل می‌دهند.
ناحیه خلیج فارس که در نوار ساحلی جنوب پراکنده می‌باشند.
ناحیه ارسبارانی که متشکل از گونه‌های نادر و منحصربه‌فرد می‌باشند.

زیباترین جنگل های ایران کدامند؟ جنگل ابر شاهرود بسیاری از مردم فکر می کنند که سراسر استان سمنان، منطقه بیابانی است، اما پس از گذر از منطقه خشک، یک مکان خیره کننده به نام جنگل ابر ظاهر می شود. این جنگل، توسط ابرها احاطه شده است و در ۴۵ کیلومتری شمال شهرستان شاهرود در استان سمنان واقع شده است. جنگل ابرها بخشی از جنگل های مخلوطی هیرکانی خزر است. این یکی از قدیمی ترین جنگل های جهان محسوب می شود که به ۴۰ میلیون سال پیش می رسد. این جنگل یکی از قدیمی ترین جنگل های جهان محسوب می شود که قدمت آن به ۴۰ میلیون سال پیش می رسد.

بیشتر بخوانید :  جنگل ابر رو به نابودی

نمایی از جنگل ابر واقع در شاهرود

جنگل دالخانی رامسر دالخانی، روستایی است که در سی کیلومتری جنوب شرقی شهر رامسر واقع است. ارتفاع این جنگل حدود ۸۰۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است. مهمترین ویژگی جنگل دالخانی غلظت مه موجود در جنگل است. این مه در کنار جنگل دست نخورده و بکر، این جنگل را به یکی جذاب ترین جنگل ها تبدیل کرده است. این جنگل فاصله کمی در حدود ۱۰ کیلومتر با دریا دارد. لازم به ذکر است که این جنگل به دالان بهشت معروف است.

جنگل دالخانی رامسر

جنگل فندقلو اردبیل جنگل فندقلو در نزدیکی شهر یمین و در ارتفاعات استان اردبیل واقع شده است. این جنگل در ارتفاع ۱۵۰۰ متری نسبت به سطح دریا دارد که آن را تبدیل به منطقه ای با آب و هوای خنک و دلنشین کرده است. مساحت این جنگل بکر حدود ۴ هزار هکتار است. دشت های گل رنگارنگ یکی از بارزترین ویژگی های این جنگل است که آن را تبدیل به منطقه ای زیبا و منحصر به فرد کرده است. بابونه و گل سوسن چلچراغ که یکی از نادرترین گل های جهان است در این جنگل یافت می شوند. یکی از جاذبه های زیبا این جنگل، جشنواره گل های بابونه است که در تاریخ ۲۴ و ۲۵ خرداد هر سال برگزار می گردد.

بیشتر بخوانید : جاذبه های گردشگری اردبیل

جنگل فندقلو

جنگل النگدره گرگان یکی از اهداف فوق العاده گردشگری در شمال ایران، پارک النگدره، در ۵ کیلومتری جنوب غربی گرگان واقع در استان گلستان قرار دارد. مساحت این جنگل ۱۸۵ هکتار است و در دامنه های متراکم جنگل قرار دارد. این جنگل که در سال ۲۰۰۴، به عنوان میراث ملی تعیین شده است، یک مکان فوق العاده برای بینندگان و علاقه مندان به طبیعت است. با گزینه های زیادی برای تفریح، پارک در اولویت برای گردشگران با تجربه و تازه کار قرار دارد. در داخل پارک جاده ای وجود دارد که یک فرصت خوب برای دوچرخه سواری و پیاده روی است. جاده ها لذت بی پایانی را به مسافران ارائه می دهند. این درختان در حال افزایش هستند که به نظر می رسد در آغوش دوستداران طبیعت می باشند. جنگلها حاوی درختان و پوشش های گیاهی زیادی هستند؛ افرا، بید، توسکا و درختان بلوط بیشتر قابل توجه اند.

جنگل الگندره گرگان

جنگل سی سنگان نوشهر پارک جنگل سی سنگان یکی از بزرگترین و زیباترین پارک های جنگلی شمال ایران است. ساحل زیبا، گونه های مختلف گیاهی، وجود امکانات رفاهی و مسیرهای جنگلی این پارک را به یکی از مراکز مهم جذب مسافرین در شمال کشور تبدیل کرده است. پارک جنگلی سی سنگان یکی از بهترین و ارزشمندترین جنگل های شمال ایران است که بخشی از آن به عنوان ذخایر نگهداری می شود و بقیه نیز تفرجگاه است. پارک جنگلی سی سنگان و ساحل نوشهر در سال ۱۳۴۳ توسط مهندس سعید آشتیانی طراحی و ساخته شد. علاوه بر جاذبه های گردشگری، این پارک به طور جدی سیاست حفظ و نگهداری گونه نادر و حفظ شده گیاه Ash را دنبال می کند. پارک جنگلی سی سنگان تنها منبع بزرگ و منحصر به فرد گیاه Ash در خاورمیانه است.



جنگل ناهارخوران گرگان ناهارخوران نام روستایی است که در استان گلستان واقع می شباد. امروزه، ناهارخوران، بصورت یک پارک جنگلی و در فاصله ۸ کیلومتری جنوب گرگان قرار دارد. هوای این منطقه مطبوع و بسیار ملایم است. این جنگل بواسطه گسترش شهر گرگان بوسیله یک خیابان که یکی از خیابان های اصلی شهر نیز محسوب می شود به شهر متصل می شود. در آخر هفته، خانواده ها برای تفریح به این پارک می آیند. این جنگل در پاییز بسیار زیبا و دیدنی است. بر پایه تحقیقات صورت گرفته، قدمت این جنگل به دوران ژوراسیک، یعنی حدود ۴۰ میلیون سال پیش باز می گردد.

جنگل ناهار خوران

پارک جنگلی سراوان رشت پارک جنگلی سراوان رشت در غرب جاده رشت به تهران در فاصله ۱۷ کیلومتری مرکز رشت قرار دارد. ارتفاع متوسط این جنگل از سطح دریا حدود ۲۰۰ متر است. این پارک یکی از قدیمی ترین جنگل های گیلان است و بخاطر داشتن انواع مختلف گیاهان در ایران و حتی کل جهان منحصر به فرد است. منطقه خزری این پارک جنگلی، به دلیل وجود گونه های کمیاب گیاهان، ذخایر ژنتیکی و چشم اندازی دل نشین و زیبا بسیار حائز اهمیت است.

پارک جنگلی سراوان

جنگل راش سواد کوه جنگل راش در شهرستان سواد کوه و در جاده فیروزکوه قرار دارد. این جنگل یکی از مهم تریم منابع درخت راش است. در کنار درختان سر به فلک کشیده و در دل جنگل، آبشار بسیار زیبایی به نام اوبن قرار دارد که صدای دلنشین آن بسیار شنیدنی است. درخت راش می تواند تا ۳۵ متر رشد کرده و قطر آن به ۱.۵ متر برسد.

جنگل راش سوادکوه

جنگل گیسوم جنگل گیسوم از جمله مکانهای هیجان انگیز در ایران است. اگر شما تنها ۸۰ کیلومتر از رشت (۳۳۲ کیلومتر از تهران) به سمت آستارا رانندگی کنید، در سمت راست خود، یک تونل درختی توجه شما را جلب می کند. صدای پرندگان و نور خورشید که از لابه لای درختان به جاده می تابد، محیط آرام و دلنشینی بوجود آورده است. پس از ۳ کیلومتر شما به ساحل زیبا دریای خزر می رسید که لحظات شادی را تجربه خواهید کرد. انواع فعالیت ها از جمله شنا، قدم زدن در کنار ساحل و یا اقامت در شب در سوئیت های زیبا که تقریبا ۲۰ متر از دریا فاصله دارند در انتظار شما هستند. این جنگل با ۷۶ گونه گیاهی پوشیده شده است. ساحل گیسوم، به دلیل داشتن موج های بلند، بهترین مکان برای موج سواری در استان گیلان است. همچنین جت اسکی و قایق سواری نیز در این ساحل انجام می شود.

جنگل گیسوم

جنگل های ارسباران طبیعیت ارسباران، یکی از زیباترین مناطق گردشگری کشورمان است. این منطقه در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این جنگل از نوع هیرکانی می باشد. تنوع جانوری در این جنگل بسیار منحصر به فرد است و به همین علت است که بسیاری از شکارچیان به صورت غیر قانونی اقدام به شکار می کنند. این جنگل از سال ۱۳۵۰ به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد.

بیشتر بخوانید : سماق هوراند؛ گنج دارویی جنگل ارسباران

جنگل های ارسباران

جنگل های حرا جنگل حرا، بین جزییره قشم و قسمتی از استان هرمزگان قرار دارد. قدمت این جنگل به حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون سال پیش می رسد. این جنگل، زیستگاه مناسبی برای پرندگان گرمسیری در فصل سرما و زمستان است. مساخت تقریبی این جنگل های حرا حدود ۸ هزار هکتار است. از این جنگل به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جزیره قشم نام برده می شود.

جنگل های حرا

جنگل انجیلی مازندران جنگل های انجیلی در منطقه سواد کوه واقع است. این جنگل به همراه آبشار ولیلا، برای گردشگران، مقصدی جذاب محسوب می شود. نام این جنگل از درخت انجیل گرفته شده است که ارتفاع آن به ۲۵ متر است. بهترین زمان برای بازدید از این جنگل، اواخر اردیبهشت تا اواخر آذر است.

جنل انجیلی

جنگل شیرآباد گلستان جنگل شیرآباد گلستان در شهرستان رامیان استان گلستان قرار دارد. این جنگل در هفت کیلومتری شهر خان بیان واقع شده است. در این پارک آبشار خان بین نیز وجود دارد که شامل هفت آبشار پله ای است و ارتفاع بزرگترین آن ۳۰ متر می باشد. گونه های گیاهی کمیابی مانند ملچ، سرخدار و افرا در این جنگل وجود دارد. همچنین حیواناتی مانند پلنگ، گرگ، شغال و روباه در جنگل شیرآباد زندگی می کنند.

جنگل شیرآباد

جنگل دو هزار تنکابن این جنگل در شهر تنکابن، استان مازندران قرار دارد. آب و هوای این منطقه معتدل کوهستانی است. قله سیالان، مرتفع ترین قله تنکابن، با ارتفاع ۴۲۵۰ متری، یکی از جاذبه های ورزشی است. در مسیر صعود به این قله، مناظر زیبا و حیرت آوری به چشم می خورد. درختان ون، چنار، راش و هیرکانی از جمله درختان جنگل دو هزار مازندران می باشند.

جنگل دوهزار تنکابن

جنگل فیلبند فیلبند، یک روستا در منطقه بندپی شهرستان بابل، استان مازندران است. این روستا در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. فیلبند که در شرق استان مازندران قرار دارد، به عنوان بام استان مازندران نامیده می شود. ترکیب کوه های بلند و جنگل های متراکم ک هدر میان ابرهای سفید واقع اند، روستای فیلبند را به یک مقصد گردشگری تبدیل کرده است.

جنگل فیلبند مازندران

جنگل پلنگ دره قائمشهر جنگل پلنگ دره در شیرگاه استان مازندران قرار دارد. چشمه ها زیبا و متعدد، یکی از زیبایی های جنگل پلنگ دره است. همچنین آبشار پلنگ دره نیز یکی دیگر از زیبایی های این جنگل است. این آبشار حدود ۸ متر ارتفاع دارد. نیمه بهار تا انتهای تابستان بهترین فصل برای سفر به این منطقه جذاب و بکر و دیدنی است. 

جنگل پلنگ دره

جنگل الیمستان آمل الیمستان یک روستا در منطقه روستایی چلاو در بخش مرکزی شهرستان آمل، استان مازندران است. جنگل های الیمستان که به نام طلای سبز ایران نیز شناخته می شود. این جنگل مناظر زیبایی دارد که گردشگران و عکاسان ایرانی و خارجی را به خود جذب می کند. مردم محلی بر این باورندکه دهانه های آتشفشانی که به عمق ۱۰ متر وجود دارند، زمانی شکل گرفته اند که رستم، قهرمان شاهنامه، برای نوشیدن آب از چشمه در این مکان زانو زد. پایین بودن دما در زمان های گرم سال، پوشش جنگلی متنوع و چشمه های فراوان از جمله زیبایی های این جنگل است.

جنگل الیمستان آمل

جنگل مشه اردبیل جنگل مشه که به دلیل همجوار بودن با گردنه حیران و داشتن جذابیت های طبیعی فوق العاده، یکی از مقاصد گردشگران و طبیعت گردان است، در فاصله ۲۵ کیلومتری اردبیل و ۱۰ کیلومتری شهر نمین قرار دارد. گونه های جانوری گوناگونی مانند گرگ، خرگوش، خرس قهوه ای و پرندگانی نظیر بلدرچین، هدهد، کبک در این جنگل زندگی می کنند. در داخل جنگل مشه، استخر آب گرمی به نام مشه سویی قرار گرفته است، که آب آن خاصیت درمانی دارد. 

جنگل مشه اردبیل

جنگل کوهسار کنده مازندران کوهسار کنده نام روستایی از توابع شهرستان نکا، استان مازندران است. منطقه جنگلی و پوشش سرسبز اطراف این روستا یکی از تفرجگاه های شهرستان نکا و استان مازندران است.  گونه درختان، خزری بوده و وجود رودخانه ای زیبا، منظره هایی منحصر به فرد بوجود آورده است. یکی از جذااب ترین جاذبه های روستای کوهسار کنده، آبشار کوهسار می باشد. بقعه امامزاده جعفر، در روستای کوهسار کنده نیز یکی دیگر از مکان های گردشگری محسوب می شود.

جنگل کوهسار کنده مازندران

جنگل های هیرکانی جنگل های ترکیبی هیرکانی خزری، ناحیه ای سرسبز است که نزدیک ساحل جنوبی دریای خزر در ایران و آذربایجان، مساحت ۵۵ هزار کیلومتر مربعی را پوشش می دهد. جنگل پس از منطقه باستانی هیرکانی نامگذاری شده است. در ایران، جنگل های هیرکانی، در طول دریای خزر و در شمال رشته کوه البرز قرار دارند. حدود ۳۳ درصد حجم جنگل های هیرکانی را راش آسیایی تشکیل می دهد. یک ویژگی اصلی منطقه کمبود گونه های مخروطی شکل است که فقط آثار آن باقی مانده است.

بیشتر بخوانید : آیا جنگل های هیرکانی ایران ثبت جهانی می شوند

جنگل های هیرکانی

 

https://zistonline.com/vdccmoqm.2bq4i8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما