تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 78916
گمرک ایران در واکنش به تداوم صادرات گوجه فرنگی از گمرکات کشور اعلام کرد: صادرات گوجه فرنگی گلخانه ای با مجوز جهاد کشاورزی ممنوع نیست و ادامه دارد.
واکنش گمرک به ادامه صادرات گوجه/ صادرات گوجه گلخانه‌ای ممنوع نیست
به گزارش زیست آنلاین، به نقل از گمرک، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه شماره ۶۰/۱۷۰۷۹۹مورخ ۹۷/۶/۲۷ خطاب به گمرک ایران ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی تا اطلاع ثانوی را ابلاغ و اعلام کرد: صادرات گوجه فرنگی تولیدی گلخانه‌ای که در تهیه رب کاربرد ندارد با نامه رسمی جهاد کشاورزی از این ممنوعیت مستثنی است.

بنابراین گزارش معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در نامه دیگری به شماره ۹۷/۵۰۱/۳۶۰۱ مورخ ۹۷/۷/۴ در خصوص صدور مجوز صادرات گوجه فرنگی گلخانه ای اعلام کرد: صادرات گوجه فرنگی گلخانه ای مشمول ممنوعیت نبوده و منوط به صدور مجوز جهاد کشاورزی شده است و مرجع تشخیص گوجه فرنگی گلخانه ای از گوجه فرنگی فضای باز برای صادرات، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانها و یا سازمان جهاد کشاورزی است.

بیشتر بخوانید: علت صادرات گوجه فرنگی با وجود ممنوعیت صادرات

در توضیحات گمرک ایران آمده است: وفق مقررات و دستوالعمل های ابلاغی به گمرک در حال حاضر صادرات گوجه فرنگی گلخانه ای ممنوع نیست و صادرات این کالا با مجوزهای جهاد کشاورزی امکان پذیر است.

با توجه به اینکه گمرک صرفا مجری مقررات و تصمیمات سایر سازمان ها است و هر تصمیمی در خصوص ترخیص کالا قبل از اینکه به گمرکات ابلاغ شود در سازمان دیگری سیاستگذاری و تصمیم گیری شده و صرفا جهت اجرا به گمرک ابلاغ می شود لذا در صورت تغییر سیاست های وزیر جهاد کشاورزی به ممنوعیت کامل صادرات گوجه فرنگی حتی به صورت گلخانه ای می بایست این سیاست جدید کتبا به گمرک ابلاغ شود تا از صادرات محموله های گوجه فرنگی گلخانه ای نیز پیشگیری به عمل آید.

به گزارش مهر، بر اساس آمار موجود در گمرک ، پس از ابلاغ ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی فضای باز و بلامانع بودن صادرات گوجه فرنگی گلخانه ای از ۴ مهرماه سالجاری تا ۱۳ مهرماه در مجموع ۹۰ تن گوجه فرنگی گلخانه ای از گمرکات کشور با مجوزهای جهاد کشاورزی صادر شده است. این در حالی است که میزان صادرات این کالا در مدت مشابه ۱۳ روزه سال گذشته به مقدار ۳۳ هزار تن بوده و در صورت مقایسه آماری روشن است میزان صادرات گلخانه ای در مدت یاد شده کمتر از یک درصد مجموع صادرات سال گذشته است و این آمار نشان می دهد کنترل های صادراتی در گمرکات به نحو شایسته ای انجام شده است.

بیشتر بخوانید: صادرات گوجه فرنگی گلخانه ای آزاد است

صادرات گوجه فرنگی

بی توجهی به ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی خلاف ضوابط استبه گزارش خبرگزاری موج،  پیام برازجانی در واکنش به درخواست وزیر جهاد کشاورزی از وزیر صنعت مبنی بر توقف ادامه صادرات گوجه فرنگی گفت: صادرات گوجه فرنگی به دستور وزیر صنعت بیش از دو هفته است که ممنوع شده و پس از آن شاهد کاهش قیمت این محصول در بازار هستیم و اینکه هنوز صادرات صورت می‌گیرد خلاف ضوابط گمرکی است و باید گمرک پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: ممنوعیت صادرات کشاورزی را وزیر جهاد باید درخواست کند که در مورد سیب زمینی و یا رب گوجه‌فرنگی حتما با توجه درخواست ایشان ابلاغ خواهد شد.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزود: در مورد قیمت گذاری کالاها ستاد تنظیم بازار مسئولیت دارد، نه سرکوب قیمت‌ها و نه هرج و مرج در قیمت گذاری را بر نمی‌تابد و هر کالایی باتوجه به قیمت تمام شده قیمت گذاری خواهد شد.

وی تاکید کرد: دهم شهریور ماه با توجه به پیش بینی وزارت صمت از وزارت جهاد برای تعرفه گذاری برای صادرات بعضی محصولات با توجه به نوسانات نرخ ارز درخواست نظر شده که منتظر پاسخ هستیم.

توقف صادرات گوجه از گمرک همدانمدیرکل گمرک استان همدان از کاهش ۱۷ درصدی ارزش صادرات در ۶ ماهه امسال خبر داد و گفت: در ۶ ماهه امسال ۵۷ میلیون و ۴۲۶ هزار و ۴۰۴ دلار کالا از گمرک استان صادر شده است.

جمال خشوعی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: این میزان صادرات به کشورهای هدف عراق، روسیه، اوکراین، قزاقستان، بنگلادش، اردن، آلمان، پاکستان، بلغارستان، ارمنستان و ترکمنستان صورت گرفته اما به علت کمبود صادرات کشمش و سیمان با کاهش ۱۷ درصدی در ارزش صادرات مواجه شده‌ایم.
وی با بیان اینکه امیدواریم با آغاز برداشت انگور ملایر نیمه دوم سال صادرات بهتری داشته باشیم، تصریح کرد: در بین اقلام صادراتی استان انواع شور و ترشیجات ۳۸ درصد و وازلین صنعتی ۳۵۵۶ درصد و گونی پلاستیکی ۷۰ درصدازنظرارزش افزایش صادرات داشته‌اند.
خشوعی افزود: گمرک همدان آماده خدمات‌رسانی شبانه‌روزی و حتی روزهای تعطیل به صادرکنندگان و تجار استان را دارد و برای حمایت از تولید از هیچ کوششی فروگذار نخواهد بود.

وی با اشاره به متوقف شدن صادرات گوجه‌فرنگی، یادآور شد: صادرات سیب‌زمینی همچنان انجام می‌شود البته صادرات این محصول از گمرکات مرزی صورت می‌گیرد.

وی علت کاهش صادرات را بخشنامه برگشت ارز حاصل از صادرات دانست و تصریح کرد: براساس این بخشنامه صادرکننده باید ارز خود را تحویل بانک مرکزی دهد اما با توجه به اختلاف نرخ ارز در سامانه نیما با بازار ارز، هیچ صادرکننده‌ای حاضر به صادرات نیست و در عوض کالای صادراتی از مرزها به‌صورت پیله‌وری به عراق و افغانستان ارسال می‌شود و علت کاهش صادرات سیمان هم وجود کارخانه‌های جدید در عراق بوده که باعث کاهش شده است.

مدیرکل گمرک استان همدان ارزش واردات ۶ ماهه امسال را ۱۳ میلیون دلار دانست و افزود: در ۶ ماهه امسال ۲ هزار تن کالا که تماما مواداولیه و خطوط تولید و نیروگاه خورشیدی بوده از کشورهای چین، آلمان و ترکیه وارد استان شده است.

خشوعی با بیان اینکه واردات ۶ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی ۵۲ درصد کاهش دارد، خاطرنشان کرد: واردات ۶ ماهه امسال از نظر وزنی ۷۴ درصد کاهش داشته است.

 

 

https://zistonline.com/vdcaion0.49na615kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما