تاریخ انتشار :شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 78907
ماست یکی از اصلی ترین فرآورده های لبنی می باشد که فواید بسیاری برای سلامتی دارد. این ماده غذایی غالبا به همراه هر غذایی مصرف می شود و طرفداران بسیاری دارد. مصرف ماست موجب پیشگیری از بسیاری بیماری ها می شود.
خواص ماست برای سلامتی و تناسب اندام
به گزارش زیست آنلاین، همانطور که می دانید ماست از شیر تهیه می شود. بنابراین سرشار از پروتئین حیوانی است. علاوه بر پروتئین ماست سرشار از مواد مغذی دیگر از جمله کلسیم، ویتامین B-۱۲، پتاسیم, منیزیم و ویتامین B۲ می باشد. این مواد مغذی برای حفظ سلامتی بدن مورد نیاز هستند. آگاهی از خاصیت های ماست باعث شده این ماده غذایی به طور عادت روزانه مصرف شود. در ادامه به خواص و فواید ماست بیشتر می پردازیم.

پیشگیری از پوکی استخوان با ماستبه عقیده بسیاری از متخصصان تغذیه مناسب نقش مهمی در پیشگیری و درمان پوکی استخوان ایفا می کند و ریز مغذی هایی مهم در این رابطه کلسیم و ویتامین D می باشند. تحقیقات نشان داده است کلسیم اثرات مفیدی روی توده استخوانی افراد در همه سنین می گذارد و ترکیبی مناسبی از کلسیم و ویتامین دی موجب حفظ سلامتی استخوان ها می شود. امروزه در آماده سازی بسیاری از ماست ها از ویتامین دی نیز استفاده می شود. مصرف چنین ماست هایی همراه با میوه هایی مانند پرتقال موجب حفظ سلامتی استخوان ها و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان می شود.

کاهش فشار خون بالاامروزه مطالعات بسیاری نشان داده است مصرف ماست به همراه دیگر منابع غنی از پتاسیم مانند سیب زمینی با میزان فشار خون مرتبط است. به عبارت دیگر مصرف ماست موجب کاهش فشار خون بالا می شود. در بررسی های بسیاری دیده شده, مصرف منظم ماست کم چرب, به میزان ۵۰ درصد فشار خون بالا را کاهش می دهد. این مسئله یکی از مهمترین خواص ماست به شمار می اید.

خواص ماست

خواص درمانی ماست برای دستگاه گوارشاز دیگر خواص درمانی ماست می توان به بهبود دستگاه گوارش به ویژه روده ها اشاره کرد. عدم تحمل لاکتوز, یبوست, اسهال, سرطان روده بزرگ, بیماری التهابی روده و عفونت هلیکوباکتر پیلوری از جمله خواص ماست برای دستگاه گوارش می باشند. هلیکوباکتر پیلوری نوعی باکتری است که می تواند سبب عفونت در معده و قسمت فوقانی روده کوچک شود. این مسئله منجر به ایجاد زخم شده و خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد. هضم به زمانی میگن که فروپاشی مکانیکی و شیمیایی مواد غذایی به قطعات کوچکتر اتفاق میافته و با جریان خون به سراسر بدن ارسال میشه. غذاهای سبکتر زودتر هضم میشن و به هضم غذاهای سنگین نیز کمک میکنن، ماست حاوی پروبیوتیک هاست که به عملکرد سیستم گوارشی کمک میکند. ماست به دلیل فرآیند تخمیر که میگذراند حاوی باکتری های مفید نیز هست که کمک بزرگی برای سلامت و شادابی هستند.

فواید ماست برای زنانکاندیدا و یا “مخمر” عفونت های واژن یک مشکل شایع در میان زنان مبتلا به دیابت است. تحقیقات نشان داده است مصرف ماست مانند سیر می تواند در کاهش ابتلا به این عفونت و درمان آن تاثیر چشمگیری داشته باشد. بنابراین به زنانی که مکررا دچار عفونت واژن می شوند, توصیه می شود به طور مرتب ماست مصرف کنند.

 ماست  بهترین جایگزین شیرخیلی ها به شیر آلرژی دارن یا از طعم و بوی شیر بدشون میاد، بچه هایی رو تصور کنین که از خوردن شیر امتناع میکنن، مادر و پدرها همیشه باهاشون درگیرن تا شیر بخورن، ماست یه جایگزین خیلی عالیه که میتونه جای شیر رو پر کنه و موادی که ما در شیر به دنبال اون میگردیم رو از طریق ماست به دست بیاریم.

خواص درمانی ماست

ماست منبع غنی کلسیمکلسیم یکی از مواد مغذی مورد نیاز بدن ما هست. کلسیم برای سلامت کلی جسم ما مهمه، تقریبا همه سلول های بدن ما به نوعی برای انجام کارهاشون به کلسیم نیاز دارن. همچنین کلسیم نقش مهمی در انقباض ماهیچه ها، انتقال پیام های عصبی و آطادسازی هرمون ها در بدن ما داره. اگر میخواهید دندانها و استخوانهای قوی داشته باشید باید عادت کنید از ماست این منبع غنی کلسیم را در سفره های خود داشته باشید.

ماست واسط کم کردن وزناگر شما هم جزو افرادی هستین که علاقه به کم کردن وزن خودتون دارین و با نخوردن شکلات و تنقلات و شیرینی دارین با چاقی خودتون مبارزه میکینین بهتون توصیه میکنم ماست رو فراموش نکنین به خصوص برای تمرینات ورزشی تون قبل از تمرین حداقل یکی دو قاشق ماست بخورید تا اثر جادویی اون رو ببینین!

 ماست عامل تقویت سیستم ایمنیسیستم ایمنی یک ساختار بیولوژیکی برای محافظت در برابر بیماری هاست، از این رو برای ما در حفظ سلامتی و شادابی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بعضی غذاها هستند که به شما در جهت تقویت عملکرد سیستم ایمنی کمک میکنن که ماست هم از این دسته خوردنی هاست. ماست با داشتن باکتری های مخمر درونش به آمادگی سیستم ایمنی بدن کمک میکنه.

خواص ماست برای کودکان، چقدر است؟ماست از دوران باستان شناخته شده و بر سر سفره‌های مردم قرار گرفته است. این ماده‌ی غذایی حاوی خواص زیادی است که برای همه و به خصوص برای حفظ تعادل و سلامت بدن کودکان مفید است. ماست برای رشد و نمو کودکان لازم است. ماست یک محصول لبنی استریلیزه یا پاستوریزه است که میزان چربی‌های موجود در آن متفاوت است. ماست پر چرب و ماست کم چرب از انواع ماست‌ها محسوب می‌شود. ماست مشخصات مواد غذایی سالم و با ارزش غذایی بالا را دارا می‌باشد و برای همین برای کودکان مفید محسوب می‌شود.

مشخصات و خواص ماست چربی‌های موجود در ماست کم بوده و به راحتی جذب می‌شود. پروتئین‌های ماست همه‌ی اسیدهای آمینه‌ی ضروری را دارا می‌باشند و از ابتلا به بیماری‌ها و عفونت‌ها پیشگیری می‌کنند.

 ماست منبع مهم کلسیم و فسفر است و این عناصر برای رشد کودکان لازم و ضروری‌اند. ویتامین B موجود در این ماده‌ی غذایی نقش مهمی در کنترل عملکرد روده‌ها دارد.

ماست از شیر تهیه می‌شود و خواص آن را حفظ می‌کند با این حال این ماده‌ی غذایی خیلی راحت‌تر و بهتر از شیر هضم می‌شود. ماست سرشار از املاح معدنی به ویژه کلسیم است که به صورت لاکتات کلسیم در روده‌ها باقی می‌ماند و قدرت جذب مواد غذایی را بالا می‌برد. این خواص مفید، ماست را به یک ماده‌ی غذایی مفید برای کودکان و همچنین افراد سالمند و همه کسانی که از مشکلات گوارشی رنج می‌برد تبدیل کرده است.

کودکان معمولاً ماست را دوست دارند. برای همین می‌توانید ماست خنک و تازه را به عنوان میان وعده به آن‌ها بدهید. اگر می‌بینید فرزندتان از طعم ماست خالی خوشش نمی‌آید ابتکار عمل به خرج دهید و مثلاً مربا، پودر شکلات، کمی شکر و یا میوه به آن اضافه کنید. می‌توانید غلات و یا میوه‌هایی خشکی مثل کشمش نیز به آن اضافه کنید. در هر حال ماست را در برنامه‌ی غذایی کودکانتان بگنجانید و زمینه‌ای فراهم بسازید تا از خواص مفید آن بهره‌مند شوند.



براي صبحانه ماست بخوريدبه گزارش ایسنا، مزایای استفاده از مواد غذایی سالم و مناسب در وعده غذایی صبحانه این است که به شما انرژی بیشتری می‌دهد، ذهن را شفاف‌تر و هوشیارتر می‌سازد، قدرت تمرکز را بالا می‌برد و به تناسب اندام و مقابله با اضافه وزن کمک می‌کند.

متخصصان تغذیه معتقدند: بدون شک صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی در طول روز است و اگر آن را از برنامه غذایی خود حذف کنید، فاکتورهای مهمی را در حفظ سلامت خود از دست خواهید داد، اما اگر از همین حالا تصمیم گرفته‌اید که به طور منظم صبحانه بخورید، به خاطر بسپارید که انتخاب مواد غذایی سالم و مغذی نیز حیاتی است. آنها توصیه می‌کنند: برای یک صبحانه سالم و ساده علاوه بر مصرف لبنیات و عسل می‌توانید از ماست و میوه‌های تازه نیز استفاده کنید.

ماست سرشار از کلسیم و پروتئین است و تهیه آن بسیار ساده و سریع امکانپذیر است. همچنین می‌توانید بدون این که هنگام صبح وقت خود را تلف کنید یک پیاله ماست را سریع سر بکشید تا بموقع به محل کار خود برسید و خوردن آن وقت شما را تلف نمی‌کند. مصرف چند میوه همراه آن نیز می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز شما را طول روز تامین کند.

گزینه مناسب و مغذی دیگر برای صبحانه مخلوط میوه‌ها هستند. برای تهیه آن می‌توانید آبمیوه مورد علاقه خود مثل آب پرتقال را داخل یک ظرف بریزید، سپس یک عدد موز را داخل آب پرتقال خرد کرده و این مخلوط را کاملا هم بزنید تا مخلوط شما نرم و یکدست شود سپس می‌توانید مقداری از میوه‌های منجمد شده از قبل مثل چند تکه توت فرنگی، هلو یا تمشک را داخل این مخلوط ریخته و نوش ‌جان کنید. این خوردنی‌های سالم به راحتی برای صبحانه آماده می‌شوند و باعث خواهند شد روز خود را قوی، سرزنده و سلامت آغاز کنید.

بیشتر بخوانید: ماست موجب کاهش دیابت می‌شود

https://zistonline.com/vdca0on0.49naw15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما