تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 78899
در حال حاضر تخصیص ارز و واردات شیر خشک ۳۳ درصد نسبت به زمان مشابه در سال گذشته بیشتر بوده است، در حالیکه دسترسی مردم نامناسب تر از زمان مشابه در سال گذشته بوده است.
جزئیات جدید از عرضه شیر خشک
به گزارش زیست آنلاین، مهناز خانوی با اشاره به اینکه شیرخشک‌های متابولیک و رژیمی به دو دسته تقسیم می شوند، اظهار کرد: یک دسته از این شیر خشک‌ها به نوزادان بیماری تعلق می گیرد که توسط پزشکان متخصص و فوق تخصص مرتبط ویزیت شده و پس از انجام آزمایشات و اثبات بیماری خاص، اطلاعات آن ها در سامانه حامی ثبت شده و شیرخشک مورد نیاز آن ها با پست به درب منازل ارسال و یا به داروخانه مشخصی در محدوده دسترسی آن‌ها تحویل داده می‌شود.

وی افزود: حدود ۱۰ هزار بیمار در این دسته قرار دارند که تقریبا شامل ۵ هزار بیمار آلرژیک و ۵ هزار بیمار متابولیک می شوند. از این ۵ هزار نفر حدود ۳ هزار نفر به دلیل تشخیص بیماری فنیل کتوری در سامانه ثبت نام شده اند و مابقی در دسته های دیگر بیماری های متابولیک قرار دارند.

مدیرکل امور فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ماهانه حدود ۷۰ هزار قوطی شیرخشک از طریق سامانه حامی به صورت پستی و داروخانه ای به این بیماران توزیع می شود، تصریح کرد: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته نیاز چندین ماه اینده تامین شده است و برای تامین شیرخشک های رژیمی-متابولیک بیماران سامانه حامی برای ۱۰ ماه آینده برنامه ریزی، سفارش گذاری و تامین ارزی انجام شده است و هیچگونه کمبودی نداریم.

وی با تاکید بر اینکه شیرخشک های یارانه‌ای هیچگونه افزایش قیمتی برای مصرف کننده نداشته اند، عنوان کرد: درمورد شیرهای رژیمی-متابولیک یارانه‌ای کمبودی وجود ندارد و تنها ممکن است یک برند خاص یا طعم خاصی موجود نباشد، اما برند دیگر و طعم دیگر برای همان بیماری به عنوان جایگزین موجود است.

خانوی ادامه داد: دسته دیگر، شیرهای رژیمی هستند که به آن ها ارز رسمی تعلق می گیرد اما مشمول یارانه دولتی نمی شوند، این شیرخشک ها معمولا در تمام داروخانه های شهری توزیع می شوند. سازمان غذا و دارو در گذشته تنها بر کیفیت، سلامت و ضرورت وجود فراورده های وارداتی فوق نظارت داشته و تامین و میزان ارز تخصیصی آنها را کنترل می کرد و نظارتی بر میزان مصرف آن نداشت، اما به منظور ایجاد دسترسی مناسب تر برای مصرف کننده با توجه به شرایط موجود بازار، موضوع نظارت و تجمیع آن‌ها مطرح شد.

عرضه شیرخشک در ایران

وی با اشاره به مشکلات اخیر درمورد تامین این دسته از شیرخشک ها در بازار، خاطرنشان کرد: در ماه‌های اخیر تغییر شرایط و قیمت ارز، اعمال بخشنامه ها و دستورالعمل های نظارتی بر فراورده هایی که ارز رسمی به آنها تعلق می گیرد، در کنار تغییرات فرایند ترخیص گمرکی کالاهای وارداتی، بر ورود به موقع این دسته از شیرخشک ها به داروخانه ها تاثیر داشت که پیرو پیگیری‌های مکرر صورت گرفته از سوی سازمان غذا و دارو و با همکاری نهادهای مرتبط، شیرخشک های مورد نیاز در حد کفایت تامین شده و توزیع آنها نیز در سطح داروخانه ها آغاز شده است.

وی شرایط ویژه فوق را دلیل به وجود آمدن مشکلاتی در تامین به موقع این فراورده ها عنوان کرد و اظهار کرد: یکی دیگر از مسائل اثرشلاقی بازار و خرید بیش از حد نیاز مصرف کنندگان بوده است؛ بطوریکه در دوهفته گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار قوطی شیرخشک از یک برند خاص در یک روز از گمرک ترخیص و در سطح عرضه توزیع شد که در شرایط مشابه سال قبل پاسخگوی نیاز بیش از ۸ هفته بازار از برند مذکور بود، اما در کمتر از ۴ روز فراورده در بازار نایاب شد. همچنین بر اساس آمار گشایش های انجام شده و ترخیص های صورت گرفته در حال حاضر  تخصیص ارز و واردات این محصولات  ۳۳ درصد نسبت به زمان مشابه در سال گذشته بیشتر بوده است، در حالیکه دسترسی مردم نامناسب تر از زمان مشابه در سال گذشته بوده است.

جلوگیری از قاچاق در عرضه شیرخشکبه گفته خانوی بر اساس گزارشات ارائه شده و بررسی های انجام شده سازمان غذا و دارو تصمیم گرفت برای نظارت بیشتر، دسترسی راحت تر مردم و جلوگیری از قاچاق معکوس فراورده ها، عرضه شیرخشک‌های رژیمی را در برا ی مدتی متمرکز کند.

وی در زمینه اجرای این فرایند توضیح داد: از معاونت های غذا و دارو در هر استان و شرکتهای پخش خواسته‌ شد در هر شهر تعدادی داروخانه را برای توزیع شیرخشک ها به شرکتهای پخش معرفی کنند تا ضمن تسهیل دسترسی مردم به فراورده‌ها، نظارت بیشتری روی توزیع داشته باشیم. این فرایند برای مدت کوتاهی ادامه خواهد داشت و به زودی با ایجاد پورتال ثبت فراورده به صورت انلاین، توزیع در کلیه داروخانه ها از سر گرفته می شود.

مدیرکل فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو عنوان کرد: درحال حاضر این دسته از شیر خشک ها با توجه به کد شناسه ۱۶ رقمی و ردیف تعرفه مشخص در بانک مرکزی و بانکهای عامل، وزارت صنعت و معدن و گمرک معرفی و ثبت  شده اند و مشکل خاصی در زمینه سفارش و ترخیص این فراورده ها وجود ندارد.

وی در پایان به مردم اطمینان خاطر داد تمهیدات لازم برای تامین شیرخشک های رژیمی و متابولیک در سال جاری و آتی دیده شده و جای هیچگونه نگرانی در این زمینه نیست.

عرضه شیرخشک

هشدار نسبت به توقف عرضه شیرخشکدبیر کل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران درباره وضعیت تولید شیرخشک گفت: بسیاری از مواد اولیه این صنعت در گمرک مانده و اجازه ترخیص داده نشده و در نتیجه سطح تولید و میزان ذخایر کارخانه‌ها کاهش یافته و اگر دولت چاره‌ای نیندیشد عرضه این محصولات در سطح کشور متوقف خواهد شد.

به‌گزارش تجارت‌نیوز، این روزها علاوه بر چالش‌هایی که پیش‌روی فعالان صنعت شیرخشک قرار گرفته حالا کارخانه‌داران لبنی نیز بر سر افزایش قیمت محصولاتشان با دولت با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدند. در این میان برخی فعالان صنعت غذا معتقدند با ادامه این شرایط نابه‌سامان، بحران در صنعت غذای کشور دور از انتظار نیست.

دبیر کل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران درباره دلیل گرانی محصولات لبنی به تجارت‌نیوز گفت: افزایش قیمت محصولات لبنی به برخی موضوع‌های ریشه‌ای و زنجیره‌ای مربوط می‌شود. از ابتدای سال تاکنون قیمت نهاده‌های تولید شیر خام و مرغ افزایش چشمگیری داشته است. در حقیقت دولت به تولیدکننده اجازه نمی‌دهد تا بر اساس تورم موجود قیمت محصولات لبنی را افزایش دهد، در نتیجه تداخل در نحوه تصمیم‌گیری‌ها پیامدهای منفی همچون کاهش تولید و عرضه را در بازار به همراه داشته است.

کاوه زرگران در ادامه اظهار‌ کرد: کاهش عرضه شیر خام و به دنبال آن تغییرات  فصلی و افزایش دمای هوا به چالش این صنعت افزوده که کمبود و افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی از جمله نتایج تصمیمات غیراصولی است.

او عنوان‌ کرد: اصرار دولت بر پایین نگه داشتن قیمت‌ها باعث شده که کارخانه‌های لبنی و دامداران توافقی خارج از عرف داشته باشند که همین مساله هم به خودی خود منجر به عدم تولید شده و گرانی محصولات را به همراه داشته است.

این فعال بخش‌خصوصی در پاسخ به این پرسش که آینده صنعت لبنی را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟ گفت: چنانچه دولت تمهیداتی اصولی نیندیشد با ادامه این وضعیت می‌توان اشاره کرد که امکان تولید برخی محصولات در بازار کمتر خواهد شد. به عنوان مثال برخی محصولات پنیری از چرخه تولید حذف می‌شوند.

عرضه شیرخشک

سرنوشت شیرخشکعضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در بخش دیگر سخنانش درباره سرنوشت صنعت شیرخشک هم گفت: این صنعت گرفتار یکسری تغییرات بخشنامه‌ای بانک مرکزی شده است. به طوری‌ که اولویت تخصیص ارز به مواد اولیه شیرخشک اطفال از یک به گروه دو انتقال یافته و این موضوع از زوایای مختلف این صنعت را دچار چالش کرده است. همچنین در این شرایط یک دوگانگی رفتاری میان دو وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر اینکه کدام یک از این دستگاه‌ها متولی صنعت شیرخشک هستند ایجاد شده است. با این وضعیت هم سازمان یا مرجع موثقی برای دفاع از حقوق این فعالان وجود ندارد.

زرگران افزود: شیرخشک‌هایی که با دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومان وارد بازار شدند عملا به دلیل برخی نگاه‌های دستوری سازمان تعزیرات صادر نشده‌اند و در حقیقت صادرات این نوع کالای خوراکی عملا متوقف شده است. همچنین بسیاری از مواد اولیه این صنعت در گمرک مانده و اجازه ترخیص داده نشده و در نتیجه سطح تولید و میزان ذخایر کارخانه‌ها کاهش یافته و بنابراین اگر دولت چاره‌ای نیندیشد عرضه این محصولات خوراکی هم در سطح کشور متوقف خواهد شد.

 

https://zistonline.com/vdcaoan0.49nao15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما