تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 78896
سخنگوی سازمان اورژانس کشور اخبار منتشر شده در فضای مجازی را مبنی بر افزایش میزان سکته در پی کاهش قیمت دلار تکذیب کرد و گفت: افزایشی در آمار سکته نداریم.
آمار سکته پس از کاهش قیمت دلار بالا رفته است
به گزارش زیست آنلاین، مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور؛ شایعات منتشر شده مبنی بر افزایش میزان سکته به دلیل کاهش قیمت دلار از روز گذشته را غیر واقعی اعلام کرد. 
او افزود: میزان ماموریت های اورژانس و موارد تماس به خاطر سکته در کشور مانند روزهای قبل است و هیچ تغییری نکرده است.
با کاهش قیمت دلار از چند روز گذشته که از حدود ۱۷ هزار تومان به زیر ۱۳ هزار تومان رسید، شایعاتی در برخی شبکه های مجازی مبنی بر افزایش موارد سکته منتشر شده است.

کدام کشورها بیشتر به افزایش قیمت دلار حساسند؟به گزارش اقتصادنیوز، موسسه فیچ اعلام کرد به دلیل اوضاع نامساعد بانکی و بدهی شرکت ها و بنگاه های این کشور به نهادهای بین المللی و طرف های خارجی، این کشور بیش از سایر کشورها به تغییر در نرخ دلار حساس است و اتخاذ سیاست پولی انقباضی توسط بانک مرکزی آمریکا برای آن تبعات دشواری خواهد داشت.

فیچ اعلام کرد کیفیت نقدشوندگی دارایی ها در اوکراین نامساعد است و بازپرداخت بدهی های این کشور که از سال آینده و به دنبال توافق سال ۲۰۱۵ آغاز می شود می تواند به بهبود اوضاع کمک کند. فیچ هم چنین همکاری با صندوق بین المللی پول را برای اوکراین ضروری خوانده است.

پس از اوکراین، کشورهای آرژانتین، برزیل، ترکیه، آفریقای جنوبی، روسیه، هند، مجارستان، فیلیپین و قزاقستان در بین ۱۰ کشوری هستند که بیشترین آسیب پذیری را نسبت به تغییر نرخ دلار دارند. افزایش نرخ بهره می تواند مشکلات بسیار زیادی برای کشورهای وام گیرنده در صورت افزایش قیمت دلار ایجاد کند، اتفاقی که اکنون در حال رخ دادن است و هزینه استقراض و بازپرداخت اقساط برای این کشورها شدیدا افزایش یافته است.

افزایش نرخ بهره و دلار

افزایش نرخ بهره و تقویت دلارافزایش نرخ بهره و تقویت دلار یکی از اصلی ترین عوامل بحران بدهی آسیا در سال ۱۹۹۷ بود و شرایط آن زمان شباهت زیادی با وضعیت فعلی دارد: دلار در دو هفته ابتدایی ماه آوریل ۵ درصد افزایش یافته است و انتظار می رود بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را ۲ یا ۳ بار تا پایان سال افزایش دهد.

حسین راهداری، تحلیلگر اقتصادی در همایش سیاست های پولی و همچنین چشم انداز اقتصاد ایران، با مقدمه‌ای در مورد اثرات جنگ ارزی، متغیرهای اثرگذار بر قیمت دلار، سکه و طلای جهانی را معرفی کرد و پیش‌بینی خود از بازدهی این دارایی‌ها را بیان کرد.

راهداری در مورد سرنوشت بازارهای ارز، اونس و سکه در سال ۹۷ سخن گفت. این تحلیلگر اقتصادی صحبت‌های خود را با طرح یک سوال آغاز کرد؛ آیا کاهش ارزش ریال به دلار به‌طور کلی اثر منفی در اقتصاد دارد؟ وی پاسخ این موضوع را با مثالی درباره دو شرکت خودروسازی توضیح داد. براساس گفته‌های او، اگر بنز آلمانی و فورد آمریکایی به ترتیب، ۵۰ هزار یورو و ۶۰ هزار دلار قیمت داشته باشند، آنچه نقش اساسی در رفتار مصرف‌کننده این دو کشور خواهد داشت، به نرخ برابری این دو ارز مربوط خواهد بود.

اگر نرخ برابری یورو به دلار ۳/ ۱ باشد، ارزش بنز آلمانی در آمریکا ۶۵ هزار دلار می‌شود. نتیجه آنکه تمایل خریدار به سوی فورد آمریکایی خواهد رفت که ۵ هزار دلار ارزان‌تر است. با این حال، اگر نرخ برابری یورو به دلار به ۱/ ۱ کاهش پیدا کند، ارزش بنز در بازار آمریکا به ۵۵ هزار دلار می‌رسد. در نتیجه تمایل مصرف‌کننده آمریکایی به سوی محصول آلمانی خواهد رفت.

در واقع، تضعیف یورو به دلار لزوما تبعات منفی در اقتصاد ندارد و منجر به افزایش تولید و صادرات محصولات آلمانی خواهد شد. راهداری در سخنان خود عنوان کرد، امروزه برخی کشورها به‌طور عامدانه ارزش پول خود را پایین می‌آورند تا از مزایای تجاری آن بهره‌مند شود. در این میان، نکته ظریفی که این کارشناس اقتصادی به آن اشاره کرد، این بود کشورهایی که درگیر جنگ ارزی هستند، با آگاهی و کنترل اقدام به کاهش ارزش پولی خود می‌کنند و این واقعه ناشی از ناتوانی سیاست‌گذار نیست. 

https://zistonline.com/vdch-6nq.23n6wdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما