تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 78884
در ایالت کبک کانادا تعرفه برق مشترکین پرمصرف و کم‌مصرف به صورت دو پلکان مصرف تعریف شده است؛ به طوریکه قیمت هر کیلووات ساعت برق برای مشترکین مصرف ۵۴ درصد گرانتر از پلکان ابتدایی است. علاوه بر این در این ایالت قیمت برق صنایع بزرگ، از قیمت بخش خانگی و تجاری ارزان‌تر تعیین شده است به طوریکه تعرفه برق خانگی به طور میانگین ۶۴ درصد گرانتر است.
گرانی قیمت برق مشترکین پرمصرف در کانادا و آمریکا
به گزارش زیست آنلاین، ­طبق آخرین تعرفه‌های منتشر شده توسط سازمان تامین برق ایالت کبک کانادا (Hydro Quebec)، تعرفه برق مشترکین کم‌مصرف و پرمصرف برق تفکیک شده است.

ایالت کبک (Quebec) بزرگترین ایالت کشور کانادا است. سازمان تامین برق ایالت کبک کانادا، وظیفه تولید، انتقال و توزیع برق این ایالت را بر عهده دارد اما به دیگر مناطق کانادا نیز برق صادر می کند. این سازمان توسط دولت در سال ۱۹۴۴ تاسیس شده است.

بیش از ۴۰ درصد از منابع آب کانادا در کبک می‌باشد و (Hydro Quebec) چهارمین تولیدکننده بزرگ برق آبی جهان است. طبق گزارش منتشر شده توسط سازمان کنترل و تنظیم انرژی کانادا (National Energy Board)، بیش از ۹۵ درصد برق تولید شده توسط سازمان تامین برق ایالت کبک(Hydro Quebec) در سال ۲۰۱۶، از منابع برق آبی بوده است.

تعرفه برق ایالت کبک کانادادر جدول زیر تعرفه ثابت روزانه برق یا همان آبونمان و تعرفه پلکانی بخش خانگی، بر اساس آخرین تعرفه‌گذاری منتشر شده توسط سازمان تامین برق ایالت کبک کانادا، نشان داده شده است:

تعرفه برق در کانادا

همان‌طور که در جدول فوق مشاهده می‌شود، تعرفه ثابت برق یا همان آبونمان در ایالت کبک روزانه ۴۰.۶۴ سنت کانادا معادل ۳۱ سنت دلار امریکا مشخص شده است. یعنی ماهانه مشترکین برق خانگی می‌بایست تعرفه ثابت ۱۲.۱۹ دلار کانادا معادل حدودا ۹ دلار امریکا را بپردازند.

قیمت برق مشترکین پرمصرف در کانادا ۵۴ درصد گرانتر از کم‌مصرف‌هاطبق جدول تعرفه‌های فوق، مشترکین برق خانگی تا ۳۶ کیلووات ساعت برق مصرف روزانه خود را با تعرفه ۵.۹۱ سنت کانادا، معادل ۴.۶ سنت آمریکا می‌پردازند. مشترکین برق خانگی مازاد بر مصرف ۳۶ کیلووات ساعت در روز را نیز با تعرفه ۹.۱۲ سنت کانادا، معادل ۷.۱ سنت امریکا می‌پردازند. بنابراین قیمت هرکیلو وات برق برای مشترکین پرمصرف تا ۵۴ درصد افزایش می یابد.

اغلب مصارف مشترکین برق خانگی مواردی همچون لوازم آشپزخانه، لوازم صوتی و تصویری، گرمایش و سرمایش و موارد مشابه را شامل می شود که کمتر از ۳۶ کیلووات ساعت در روز است. لذا در ایالت کبک تنها مشترکینی که مصرف برق بالاتری دارند و از مواردی مثل جاروبرقی پرمصرف، ماکروویو و یا کولرهای گازی متعدد استفاده می کنند، مشمول پلکان دوم تعرفه برق خواهند بود.

بیشتر بخوانید: اصلاح تعرفه برق سه پله پرمصرف مدل IBT، راهکار کاهش فوری برق مصرفی

تعیین تعرفه برق خانگی بیش از بخش صنعتیدر ایالت کبک کانادا، مشترکین بزرگ صنعتی به دلیل هزینه‌های کمتر توزیع، بهای کم‌تری نسبت به مشترکین خانگی و تجاری پرداخت می‌کنند. طبق گزارش سالانه منتشر شده توسط سازمان تامین برق ایالت کبک کانادا، در سال ۲۰۱۵ تعرفه متوسط برق صنایع بزرگ ۴.۸۱ سنت بوده در حالی که تعرفه برق خانگی ۷.۹۲ سنت بوده است. بنابراین قیمت برق بخش خانگی ۶۴ درصد گرانتر از بخش صنعت است. در تعرفه‌گذاری های سال ۲۰۱۸ نیز این نسبت مشاهده می‌شود.

این درحالیست که در ایران متوسط تعرفه برق بخش صنعتی از متوسط تعرفه برق بخش خانگی بیشتر است و به طور سالانه تعرفه برق بخش صنعت مشابه برق خانگی افزایش می‌یابد.

افزایش مکرر تعرفه برق مشترکین پرمصرف در آمریکابه گزارش مقاومتی نیوز در کشور آمریکا چندین شرکت بزرگ، مسئولیت تامین برق و آب مشترکین واقع در ایالت ­های مختلف این کشور را بر عهده دارند. از جمله مهم­ترین آن­ها می­‌توان به شرکت ادیسون کالیفرنیای جنوبی (SCE)، گاز و برق سن دیگو (SD$G) وشرکت پی‌ جی اند ای (PG&E) اشاره کرد.

شرکت ادیسون کالیفرنیای جنوبی بزرگترین زیرشاخه از شرکت بین المللی ادیسون و اصلی­ ترین شرکت تأمین برق در جنوب ایالت کالیفرنیای آمریکا است. این شرکت برای ۱۴ میلیون نفر در منطقه‌ای با مساحت در حدود ۵۰۰۰۰ مایل مربع برق تأمین می‌کند. با این حال، شرکت‌های اداره آب و قدرت لس آنجلس، گاز و برق سن دیگو، بخش آبیاری ایمپریال و شرکت‌های برق کوچک‌تر شهرداری‌ها هم به بخش‌های مهمی از منطقه جنوب کالیفرنیانیز خدمات رسانی می‌کنند.

بخش شمالی ایالت کالیفرنیا نیز عموماً به وسیله شرکت پی‌جی اند ای (PG&E) سن فرنسیسکو خدمات رسانی می‌شود.

در سال ۲۰۰۱ همراه با بحران برق در کالیفرنیا راهکارهای مختلفی برای مقابله با بحران برق در این ایالت انجام گرفت. یکی از مهم­ترین این راهکارها، اصلاح تعرفه­ های برق برای مشترکین دو شرکت ادیسون کالیفرنیای جنوبی ( SCE) و (PG$E) بود. اما افزايش قيمت برای همه مشتركين به صورت يكسان انجام نشد و افزايش قيمت با تمركز بر مشتركين پرمصرف صورت گرفت.

جدول زير، درصد افزايش تعرفه­ های برق را در اين سال ها نشان می‌دهد:

جدول افزایش تعرفه برق

همان­طور كه از جدول فوق نيز مشاهده می‌­شود، سياست افزايش قيمت در ايالت كاليفرنيا به طور يكسان برای همه مشتركين اعمال نشده و مشتركينی كه دارای مصارف حداقلی بودند (دو پله اول) بدون هيچ افزايش قيمت و قيمت تعرفه برق مشتركين بسيار پرمصرف (واقع در پله پنجم) حدود ۴۷ درصد افزايش يافت. اين سياست هوشمندانه باعث شد تا توان مصرفی در زمان اوج بار حدود ۱۲ درصد نسبت به سال ۲۰۰۰ كاهش بايد.

اصلاح تعرفه­ های برق در ایالت کالیفرنیا به سال ۲۰۰۱ ختم نشد. تجربه موفق کاهش برق در سال ۲۰۰۱ و همچنین نظر به اینکه عموم مشترکین واقع در پله های پایین از اقشار کم ­درآمد جامعه هستند، مسئولان اجرایی را متقاعد کرد که اصلاح تعرفه­ های برق طی سال­های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ را هم با تمرکز بر مشترکین پرمصرف ادامه دهند.

تعرفه ­های برق در سال­‌های متوالی در شکل زیر مشاهده می­‌شود:

تعرفه برق در سال های متوالی

با توجه به شکل فوق کاملا مشهود است که اصلاح تعرفه ­های برق در سال­های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ نیز مشابه سال ۲۰۰۱، کاملا با تمرکز بر «مشترکین پرمصرف» صورت گرفته است. به طوری که قیمت برق سال ۲۰۰۲ نسبت به سال ۲۰۰۰ برای مشترکین کم مصرف ۱۷ درصد اما برای مشترکین پرمصرف ۷۹ درصد زیاد شده است. همچنین از سال ۲۰۰۴ به ۲۰۰۶، تعرفه اولین پله تنها ۳ درصد اما تعرفه پله­ آخر ۸۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

علاوه بر آمریکا، تجربه افزایش قیمت مشترکین پرمصرف برای مقابله با بحران برق در کشورهای دیگر مانند برزیل و حتی کوبا هم مشاهده می­‌شود.

با توجه به تجربیات موفق دنیا، نه تنها برای مقابله با بحران برق در سال جاری بلکه برای پیشگیری از بحران برق در سال‌های آتی نیز ضروری است تا قیمت برق خانگی کشور با تمرکز بر مشترکین پرمصرف افزایش یابد.

علیرغم پلکانی بودن قیمت برق در کشور، همچنان تعرفه ­های برق به گونه­ ای هستند که مشترکین پرمصرف نسبت به سایر مشترکین از یارانه چند برابری برق برخوردار شده و با نپرداختن بهای واقعی برق خود بحران­ ساز هم می‌­شوند. مطلبی که اخیرا رییس کمیسیون اقتصاد مقاومتی مجلس هم بر آن تاکید کرد.

رحیم زارع در این باره گفت: «۱۰ درصد از مشترکین که پرمصرف محسوب می شوند، بیش از ۲ برابر سایر مشترکین از یارانه برق بهره­ مند می شوند و با مصرف ۴۰۰۰ مگاوات برق اضافه بر سایر مشترکین در زمان اوج بار، اصلی ترین عامل خاموشی های اخیر هستند.اگر چنانچه این مشترکین نیز به اندازه سایر مردم برق مصرف بکنند خاموشی برق رخ نمی‌دهد.»

لازم به ذکر است که اسناد بالادستی مانند برنامه ششم توسعه، سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و قانون اصلاح الگوی مصرف نیز بر حذف یارانه انرژی مشترکین پرمصرف تاکید دارند.

با توجه به بحران برق در سال جاری ضرورت اجرای این اسناد بیش از گذشته وجود داشته و بایستی دولت محترم نسبت به حذف یارانه انرژی «۱۰ درصد مشترکین پرمصرف» اقدام نماید.

 

 

https://zistonline.com/vdceev8f.jh8vvi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما