تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 78883
با اعلام تورم شهریور ماه توسط بانک مرکزی و تاکید قانون بر نحوه محاسبه نرخ خرید تضمینی گندم طبق تورم اعلامی این نهاد در پایان تابستان، قیمت گندم برای سال آینده باید حداقل ۱۶۲۳ تومان باشد.
قیمت گندم سال ۱۳۹۸ بر اساس تورم شهریور ماه
به گزارش زیست آنلاین، ۷ روز از زمان اعلام نرخ خرید تضمینی گندم گذشته است و همچنان مانند سال های گذشته خبری از اعلام قیمت این محصول در دست نیست.

دولت بر اساس قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی، موظف است قیمت این محصول را اول مهر هر سال به اطلاع کشاورزان برساند تا آنان نسبت به تولید محصولات خود تصمیم گیری نمایند.

اما طی سال های گذشته تنها در یکسال این قانون به درستی اجرا شده است و در سال های دیگر کشاورزان همواره با چند ماه تاخیر و پس از شروع کشت از قیمت محصول خود خبردار شده اند.

خرید تضمینی گندم

بیشتر بخوانید: ماجرای خرید تضمینی و طرح عرضه گندم

عدم افزایش قیمت گندم در دو سال گذشته تهدید جدی بر ادامه خودکفاییعلاوه بر تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم، این نرخ طبق قانون مصوب مجلس در دو سال اخیر افزایش نداشته است.

طی سال جاری نیز علیرغم هشدارهای متعدد کارشناسان و تولیدکنندگان گندم مبنی بر احتمال کاهش تولید این محصول، اما خبرهای رسیده حاکی از آن است که با وجود پیشنهاد وزارت کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه عزم جدی به منظور افزایش قیمت گندم را ندارد.

این در حالی است که هزینه های تولید کشاورزان طی ۲ سال گذشته بر اساس تورم افزایش یافته و در صورتی که قیمت این محصول به صورت متناسب و حداقل به اندازه نرخ تورم افزایش پیدا می کرد، در حال حاضر قیمت گندم بجای ۱۳۰۰ تومان باید ۱۵۲۲ تومان بود.

۱۶۲۳ تومان حداقل قیمت گندم سال ۱۳۹۸ بر اساس تورم شهریورماهبا توجه به اعلام بانک مرکزی تورم پایان شهریور ماه ۱۳.۵ درصد بوده است؛ بنابراین قیمت این محصول از محصولات کشاورزی طبق تورم اعلامی باید حداقل ۱۶۲۳ تومان تعیین شود.

این در حالی است که براساس محاسبات گذشته و بر اساس تورم ۱۰.۵ درصدی مردادماه و با احتساب تورم دو سال گذشته قیمت این محصول ۱۵۸۷ تومان برآورد شده بود.

شنیده ها حاکی از آن است که ریاست سازمان برنامه و بودجه با هرگونه افزایش در قیمت گندم مخالف است و اعلام کرده در صورت افزایش فشارها، تنها به افزایش ۱۰ درصدی در قیمت گندم رضایت خواهد داد.

این در حالی است که به دلیل افزایش نرخ ارز در سال جاری، دولت در صورتی که بخواهد گندم از دیگر کشورها خریداری کند، قیمت گندم به طور میانگین حدود ۲۱۲ دلار برای هر تن است که معادل حدود ۲۰۰۰ تومان برای هر کیلوگرم با احتساب نرخ ۱۰ هزار تومانی ارز می شود.

به عبارت دیگر دولت برای خرید گندم از کشاورزان دیگر کشورها که یارانه های تولید نیز از دولت های خود دریافت می‌کنند، با تخصیص ارز سامانه نیما و با اضافه شدن هزینه های حمل و نقل، بیمه، ترخیص کالا، انبارداری و… باید حدود ۲ هزار تومان به ازای هر کیلو پرداخت کند.

پائین بودن قیمت گندم های داخلی، اعلام دیرهنگام نرخ خرید تضمینی و بدقولی در پرداخت به موقع مطالبات کشاوران، احتمال کاهش تولید و قاچاق گندم را افزایش خواهد داد و دست دولت را در سال آینده برای تامین امنیت غذایی خالی خواهد گذاشت؛ بنابراین ضروری است تا دولت هرچه سریعتر قیمت گندم را متناسب با هزینه های تولید تعیین کرده و به اطلاع کشاورزان برساند.

مخالفت غیرقانونی نوبخت با تعیین صحیح و به موقع قیمت گندمبه گزارش مقاومتی نیوز، علیقلی ایمانی رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران، از لزوم اعلام هرچه سریعتر نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده خبر داد.

این کارشناس کشاورزی با اشاره به اثرات مخرب تاخیر در اعلام قیمت گندم، گفت: طی سال های اخیر به دلیل مشکلات پیش آمده در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم، مشکلات فراوانی برای کشاورزان پیش آمده است.

وی بی اعتمادی کشاورزان به دولت را کوچکترین آسیب ناشی از تاخیر در اعلام قیمت و عدم تعیین صحیح قیمت ها دانست که باید توسط دولت هر چه سریعتر رفع شود.

آقای ایمانی، رئیس بنیاد توانمند سازی گندم

مخالفت غیرقانونی نوبخت با تعیین صحیح و به موقع قیمت گندمرئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران در ادامه با اشاره به اشکالات موجود در سازوکار تعیین قیمت گندم گفت:  علیرغم تاکید قانون، قیمت ها در زمان مشخص شده یعنی اول مهر هر سال اعلام نمی شود.

ایمانی ادامه داد: با وجودی که قانون وظیفه قیمت گذاری را بر عهده وزارت جهاد کشاورزی نهاده است اما برخی دیگر از سازمان ها به بهانه تامین منابع مالی، اجازه تعیین صحیح قیمت ها را نمی دهند.

این کارشناس کشاورزی تاکید کرد: رئیس سازمان برنامه و بودجه در سال گذشته و نیز سال جاری مخالف افزایش نرخ خرید تضمینی گندم است و این موضوع مغایر با قانون و نظرات کارشناسان است.

احتمال افزایش قاچاق گندم در صورت عدم افزایش مناسب قیمت هاایمانی با اشاره به افزایش نرخ ارز و اثرات مخرب آن بر تولیدات داخلی تاکید کرد: در این شرایط به واسطه افزایش قیمت ها، مصرف کنندگان نیز دچار آسیب می شوند.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه نرخ ارز افزایش یافته احتمال قاچاق گندم به دیگر کشورها افزایش یافته است؛ دولت باید برای کنترل این موضوع قیمت مناسبی را برای گندم در نظر بگیرد.

رئیس بنیاد توانمند سازی گندم کاران گفت: در حال حاضر بر اساس قیمت بورس شیکاگو، قیمت هر کیلو گندم خارجی با توجه به هزینه های حمل و نگهداری، بیمه و حق گمرک در حدود ۲ الی ۲۵۰۰ تومان برای دولت آب خواهد خورد.

 

https://zistonline.com/vdcdsj05.yt0jj6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما