تاریخ انتشار :يکشنبه ۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 78869
در حالی که مقررات سازمان تجارت جهانی، کشورها را نسبت به حمایت از تولیدات کشاورزی محدود می کند، اما کشورهای مختلف کماکان به حمایت از تولیدات کشاورزی ادامه می دهند تا تامین امنیت غذایی در خطر نیفتد.
رقابت کشورها بر سر حمایت از تولیدات کشاورزی
به گزارش زیست آنلاین، حمایت از کشاورزی به دلیل اهمیت فراوان این بخش در تامین امنیت غذایی و افزایش توان اقتصادی هر کشوری، همواره یکی از اولویت های مهم دولت ها بوده است.

به همین خاطر تمامی کشورها به منظور رسیدن به اهداف اقتصادی مورد نظر خود، همواره توجه ویژه ای به این بخش دارند به نحوی که پایه و اساس اصلی توسعه کشورها حمایت از تولیدات کشاورزی بوده است.

در حال حاضر نیز کشورهای مختلف در جهان علیرغم وجود پیمان تجارت جهانی (WTO) که حمایت های مستقیم از کشاورزان را محدود و یا ممنوع می کند، درصدد پشتیبانی از بخش کشاورزی به منظور افزایش توان کشاورزانشان هستند.

اخیرا پس از اعلام جنگ تجاری میان چین و آمریکا و تعرفه گذاری دوباره هر دو کشور بر کالاهای وارداتی، کشاورزان آمریکایی به دلیل صادرات فراوان به چین از این موضوع متضرر شدند.

همین تعرفه گذاری کافی بود تا کشورهای رقیب آمریکا درصدد تصرف بازار چین ابتکار عمل را به دست گرفته و با رایزنی بازرگانان خود درصدد صادرات محصولاتشان باشند.

اما دولت آمریکا به دلیل اهمیت بخش کشاورزی در این جنگ تجاری و پشتیبانی از کشاورزان خود، اقدام به تخصیص یارانه ۱۲ میلیارد دلاری به کشاورزان کرد تا آنان در این جنگ تجاری آسیبی نبینند.

به همین دلیل، کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی و رقیب آمریکا در بازارهای جهانی، علیه سیاست های حمایتی دولت آمریکا به سود کشاورزان این کشور و به ضرر دیگر کشورها اعتراض کردند.

اعتراض هندی ها به تخصیص یارانه دولت آمریکا به کشاورزانبه عنوان مثال در شرایط جدید و پس از آغاز جنگ تجاری میان چین و امریکا، دولت هند نسبت به بسته یارانه ای جدید دولت آمریکا برای حمایت از تولیدات کشاورزی و کشاورزان ابراز نگرانی کرده است.

به گونه ای که در جلسه اخیر کمیته کشاورزی سازمان تجارت جهانی، آنان نسبت به این موضوع اعتراض کرده و این موضوع را خارج از قواعد تجارت جهانی و به ضرر سایر کشورها قلمداد کردند.

مقامات هندی با اشاره به پیمان اعضای سازمان تجارت جهانی در خصوص دستیابی به تجارت عادلانه در شرایط یکسان و تلاش اعضای این سازمان در خصوص تعیین قواعد جدید حمایت از کشورها در سال ۲۰۲۰، خواستار توقف حمایت های دولت آمریکا از کشاورزانش شدند.

پس از اعتراض هند نسبت به یارانه های پرداختی دولت آمریکا به محصولاتی نظیر ذرت، پنبه، لبنیات، گوشت، سورگوم، سویا و گندم کشورهای دیگر نظیر ژاپن، استرالیا و نیوزلند از اعتراض هندی حمایت کرده و خواستار افشای جزئیات حمایت دولت آمریکا از این محصولات شدند.

از سویی دیگر هندی ها با پشتیبانی چین و پاکستان و برخی دیگر از کشورهای آفریقایی، با مطرح کردن این پیشنهاد درصدد نشان دادن عدم تقارن پیشرفت کشاورزی در مناطق مختلف جهان بودند.

حمایت از محصولات کشاورزی

اقدام متقابل آمریکا علیه هندی هاحال علیرغم آنکه هند به تصمیمات جدید دولت آمریکا مبنی بر اعطای یارانه های کشاورزی اعتراض کرده است، نماینده آمریکا در سازمان تجارت جهانی نیز نسبت به سیاست های کشاورزی هندی ها انتقاد کرده است.

گرگوری دوود رئیس دفتر کشاورزی آمریکا در سازمان تجارت جهانی با اشاره به حمایت های گسترده دولت هند از کشاورزان گندم و برنج کار از روسای این سازمان درخواست رسیدگی به موضوع را کرده است.

این مقام آمریکایی از نگرانی تمامی کشورهای تولیدکننده برنج و گندم در جهان به دلیل حمایت های گسترده دولت هند از این محصولات کشاورزی خبر داده است.

بر اساس برآورد دولت آمریکا، هندی ها ۷۴ الی ۸۴ درصد از ارزش گندم تولید شده را تحت حمایت های یارانه ای خود قرار داده و توانسته اند آن را به دیگر کشورها صادر کنند.

رقابت کشورها بر سر حمایت از تولیدات کشاورزیهرچند مقامات آمریکایی اعلام کرده اند وضع یارانه های حمایتی جدید در آمریکا در پاسخ به اقدامات چین علیه این کشور بوده است، اما اختلاف نظرهای پیش آمده در خصوص اعطای یارانه به بخش کشاورزی نشانگر اهمیت و جایگاه ویژه آن در اقتصاد کشورها است.

همانطور که مشخص است هیچکدام از کشورها حاضر به کاهش حمایت از تولیدات داخلی علی الخصوص حمایت از تولیدات کشاورزی خود حتی در قبال فشارهای سازمان تجارت جهانی نیستند و در صورت افزایش فشارها نوع حمایت خود را تغییر می دهند.

حمایت از تولید محصولات کشاورزی راهبرد اساسی روسیه در شرایط تحریمبه گزارش مقاومتی نیوز در اواسط سال ۲۰۱۴ میلادی در پی بحران داخلی اوکراین و برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه، این شبه جزیره از اوکراین به روسیه ملحق شد. پس از این رویداد سیاسی آمریکا و کشورهای اروپایی که این اقدام شبه جزیره کریمه و روسیه را در جهت تقویت اقتصادی این کشور ارزیابی می کردند، تحریم های متعددی علیه روسیه وضع نمودند.

تحریم روسیه از سوی آمریکا و اروپا در سه بعد مالی، انرژی و غذاییبا توجه وضعیت اقتصاد جهانی در زمان تحریم روسیه از طرف کشورهای غربی، ابعاد تحریمی در سه بعد مالی، انرژی و غذایی بود که در همگی این بخش ها در آن زمان روسیه با چالش هایی جدی روبرو شد.

در بخش مالی پس از اعمال تحریم های شدید غرب علیه این کشور تقریبا تمام دارایی هایی بازرگانان روسی در بانک های غربی بلوکه شد و هیچ فعالیت اقتصادی برای این کشور به راحتی مقدور نبود تا بتواند کالاهای مورد نیاز بازار را وارد یا محصولات مازاد را صادر نمایند.

از سویی دیگر کاهش قیمت نفت جهانی منجر به کاهش صادرات روسیه در شرایط جدید بود، به نحوی که کاهش در صادرات نفت به دو سوم حالت قبل، درآمدهای ارزی را از این کشور دور می کرد.

همچنین در بخش مواد غذایی نیز قیمت محصولات غذایی در سطح جهانی با افزایش قیمت مواجه شده بود که این موضوع در شرایط تحریم و کاهش صادرات نفت می توانست اثرات جبران ناپذیری بر تورم داخلی و کشاورزی روسیه داشته باشد.

محصولات کشاورزی

حمایت از تولید محصولات غذایی راهبرد اساسی دولت روسیه در مقابل تحریمبه همین دلیل مقامات روسیه با بررسی شرایط داخلی کشور خود و استفاده از ظرفیت های داخلی در هر سه عرصه، سیاست های متناسب با شرایط داخلی خود اتخاذ کردند.

یکی از سیاست های جالب و مهم اقتصاد روسیه، حمایت همه جانبه دولت از تولید محصولات کشاورزی، علیرغم عضویت در سازمان تجارت جهانی بود.

سیاست های اتخاذ شده از سوی دولت روسیه به منظور مقابله با آثار تحریم های غربی ها شامل افزایش تعرفه های گمرکی، ممنوعیت واردات از کشورهای تحریم کننده و حمایت مستقیم از کشاورزان به منظور تولید محصولات غذایی بود. دولت روسیه از این طریق توانست اثرات منفی تورمی ناشی از کاهش قیمت نفت و تحریم های مالی را خنثی کند.

رشد تولید محصولات کشاورزی پس از تحریم های شدید غرب علیه روسیهبه طور دقیق در تاریخ ۶ آگوست سال ۲۰۱۴ میلادی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه واردات انواع گوشت، ماهی و شیلات، میوه، سبزیجات و لبنیات را از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کانادا، استرالیا و نروژ ممنوع اعلام کرد.

در نتیجه ممنوعیت واردات محصولات غذایی در طول سه سال اخیر که همگی جزء محصولات اساسی به شمار می رفتند توان تولید داخلی افزایش پیدا کرد و بخش کشاورزی روسیه با رشد چشم گیری مواجه شد. به طور خاص در بخش تولید غلات، گوشت و لبنیات میزان تولید این محصولات افزایش پیدا کرد.

افزایش چشمگیر تولیدات بخش کشاورزی روسیه در سه سال اخیر موجب شد که سهم ناچیز بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی از ۲.۵ درصد به بیش از ۴ درصد افزایش پیدا کند که نشان دهنده افزایش ۶۰ درصدی است.

 

https://zistonline.com/vdchw6nq.23n6-dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما