تاریخ انتشار :يکشنبه ۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 78866
علی بختیار با اشاره به اینکه طرح بازچرخانی آب زاینده رود، حدود ۱۵ سال است که اجرایی نشده، گفت: اجرای این پروژه حدود دو سال زمان نیاز دارد و در صورتی که توافقی میان همه بخش ها وجود داشته باشد، قابل اجرا خواهد بود.
بازچرخانی آب زاینده رود دو سال زمان نیاز دارد
به گزارش زیست آنلاین، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح بازچرخانی آب زاینده رود طرح جامع و کاملی است که بدون همکاری و همیاری نمایندگان ملت و بخش های مختلف دولت اجرایی نمی شود.
 
علی بختیار با اشاره به اینکه طرح بازچرخانی آب زاینده رود، حدود ۱۵ سال است که اجرایی نشده، تصریح کرد: اجرای این پروژه حدود دو سال زمان نیاز دارد و در صورتی که توافقی میان همه بخش ها وجود داشته باشد، قابل اجرا خواهد بود. 
 
نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی، مساله کمبود آب را در کشور یکی از معضلات مهم دانست و افزود: تامین آب به عنوان یکی از اولویت های کشور همواره مطرح بوده و در این میان بهره گیری از منابع آبی با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته روز می تواند نیاز ما را در این عرصه مرتفع کند.

شیرین سازی و انتقال آب؛ از الزامات برنامه ششم توسعهوی با اشاره به انجام فعالیت های پژوهشی در زمینه شیرین سازی آب و نمک زدایی در انستیتوی آب و انرژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: در جلساتی که در قالب کارگروه های مرتبط داشتیم بحث های خوبی مطرح شد و در این راستا مقوله شیرین سازی آب و حتی انتقال آب در حال انجام است.
 
بختیار بحث مصرف بی رویه آب و لزوم استفاده بهینه از آب را هم جزو مقولات اساسی کشور مطرح کرد و گفت: ما در این زمینه به اندازه کافی قانون مصوب داریم و به همین دلیل هم نیازی به قانونگذاری نداریم.

درنظر گرفتن حق آبه در طرح بازچرخانی آب زاینده روداین نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: محوریت اجرای طرح بازچرخانی آب زاینده رود به عهده استانداری اصفهان بوده و روی این طرح کار کارشناسی دقیقی انجام شده که حقوق همه حق آبه دارانی که در مسیر رودخانه زاینده رود هستند، رعایت شود.  
 
وی اضافه کرد: یکی از نکاتی که در این طرح وجود دارد نگرانی هایی است که از سوی حق آبه داران مطرح می شود؛ که استاندار اصفهان در جلسه ای با حضور نمایندگان این استان قول دادند که این نگرانی ها را رفع کنند و حقوق همه حق آبه داران چه حق آبه کشاورزی، چه حق آبه زیست محیطی و ... در این مقوله دیده شود. 

دایمی بودن بازچرخانی آبنماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی، طرح بازچرخانی آب را دایمی معرفی کرد و بیان کرد: این طرح دایمی است ولی اینکه بخشی از آب از طریق لوله منتقل شود یا از طریق رودخانه، بستگی به این دارد که سال ترسابی است یا خشکسالی.
 
وی اضافه کرد: در سال های ترسابی برداشت آب از طریق رودخانه و در سال های خشکسالی این برداشت از طریق خط لوله انجام خواهد شد.

بازچرخانی آب در  زاینده رود

توضیحات استاندار درباره طرح بازچرخانی آب در زاینده‌روداستاندار اصفهان گفت:‌ در طرح بازچرخانی آب زاینده رود اصلا پسابی در کار نیست و آب تازه و سالم زاینده رود بازچرخانی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، محسن مهرعلیزاده در گفت‌وگویی اظهار کرد: تلاش این است که مسأله زاینده رود برای همیشه برطرف شود. بر اساس نمودارها، تغییرات از سال ١٣۵١ تاکنون نشان می‌دهد حجم آب ورودی به سد زاینده رود به شدت کاهش داشته است. برخی نادانسته عنوان می‌کنند امسال خشکسالی است و سال آتی بارش بهبود خواهد داشت.

استاندار اصفهان افزود: میانگین بارش‌ها نشان می دهد باید برنامه‌ای برای کم‌آبی داشته باشیم. در روند طبیعی به طرف خشک شدن می‌رویم، اما این به معنای رها کردن نیست. باید به وضعیت پایداری برسیم. صنعت، شرب، محیط زیست و کشاورزی یا باغداری بتوانند روند عادی داشته باشند. باید مصرف دقیقی برای آب در این حوضه داشته باشیم و به سمت کشت گلخانه‌ای برویم.

مهرعلیزاده با اشاره به ۵۴ کیلومتر لوله‌گذاری در زاینده رود، گفت: با طرح‌های کوهرنگ ۳ و بهشت‌آباد، علاوه بر ۲۰۰ میلیون متر مکعب که به آب مصرفی اصفهان از خلیج فارس اضافه می‌شود، خیالمان برای ۵۰ سال آتی زاینده رود راحت خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات عمده این است که در صورت جاری بودن آب، وقتی همچون امسال یک چهارم میانگین بلندمدت آب وجود دارد، تخصیص‌ها نیز باید به یک چهارم کاهش پیدا کند. برای مثال امسال اگر آب کافی به باغ‌های استان نرسیده بود درخت‌های چندین ساله خشک می‌شد.

استاندار اصفهان گفت: وقتی ۳۰ میلیون مترمکعب برای باغ‌ها رها شد، در مسیر برخی از این آب برداشت می‌کردند. وقتی میزان آب موجود کاهش پیدا می‌کند باید این آب نیز به اندازه موجود تخصیص یابد.

بازچرخانی آب در رودخانه زاینده رود ایران

مهرعلیزاده ادامه داد: یکی از مسئولین می‌گفت مگر خون شرقی‌ها از غربی‌ها رنگین‌تر است. این حرف‌ها در این شرایط سخیف و غلط است. از سد زاینده رود تا چم آسمان حدود ۱۰۲ کیلومتر است. در این مسیر از نظر کنترل برداشت‌ها، وزارت نیرو از بهمن تا خرداد ماه این مسیر را به کنتورهای هوشمند مجهز کرده است که از تهران قابل کنترل است، بنابرین در این مسیر تنها بخش کمی از آب جذب زمین می‌شود.

وی گفت: از سد چم آسمان تا نکوآباد بندهایی ایجاد شده است که در دو طرف رودخانه مزارع و باغات را آبیاری می‌کند. اگر هرکس سهمیه خود را بردارد مشکلی وجود ندارد. در ادامه مسیر حدود ۲۷ هزار هکتار باغ وجود دارد که متاسفانه آب به این باغات نمی‌رسید. ما به سختی این باغات را در سال آبی گذشته نجات دادیم، اما ادامه این فرایند ممکن نیست. 

استاندار اصفهان ادامه داد: دو لوله در رودخانه با قطر ۱۴۰۰ تا ۱۲۰۰ تعبیه خواهد شد. ۵۰ نهر در زرین‌شهر و ۲۹ نهر در مبارکه وجود دارد. با این دو لوله می‌توان از آب محافظت کرد. با این شیوه حتی کشاورزان شرق نیز می‌توانند کشاورزی کنند و آب به تالاب نیز خواهد رسید.

مهرعلیزاده گفت: با این لوله به هرکسی که سهمی از آب دارد به اندازه آب تعلق خواهد گرفت و دیگر برداشت بیش از سهم برای کسی از لوله‌ها ممکن نخواهد بود. همه باغات به اندازه سهمیه خود آب برداشت خواهند کرد. فاصله ۱۲ کیلومتری در شهر اصفهان تا سد آبشار آب جاری خواهد بود و هرساله به اندازه‌ای که آب موجود بود به شرق نیز آب خواهد رسید.

وی با اشاره به طرفداران محیط زیست ادامه داد: فرونشست در شهر، از میان رفتن درختان و فضای سبز باید در نظر گرفته شود. اگر بخواهیم در طول سال ۲متر مکعب در ثانیه آب در بستر وجود داشته باشد باید راهکار دیگری داشته باشیم.

استاندار اصفهان گفت: اصلا پسابی در کار نیست. آبی که در نظر گرفته می‌شود تا به اصفهان برسد، بعد از رسیدن به سد آبشار باز چرخانی خواهد شد و از بالا دست شهر اصفهان دوباره به رودخانه زاینده رود خواهد رسید و جاری خواهد شد. با این شیوه چندبار آب تازه زاینده رود در بستر شهر اصفهان خواهد چرخید.

مهرعلیزاده گفت: این طرح دایمی نخواهد بود و به امید خدا تا چندسال آتی نیاز به این لوله‌گذاری نخواهد بود و این لوله‌ها تنها در زمانی انجام می‌شود که همچون امسال آب به شدت کم باشد و امیدواریم با اقدامات بلندمدت دیگر نیازی به این ۱۲ کیلومتر لوله برای بازچرخانی آب و ۴۲ کیلومتر لوله‌های قبل از اصفهان نخواهد بود.

وی ادامه داد: برای شمال و جنوب استان نیز برنامه‌های خوبی داریم. مردم با این طرح در شهر آب خواهند دید. مشکلات ریزگرد از تالاب گاوخونی برطرف خواهد شد و نگرانی‌ها از فرونشست زمین نیز کاهش خواهد داشت. از طرفی میراث اصفهان و پل‌ها حفظ خواهد شد. گردشگری نیز در شهر رونق خواهد گرفت و گردشگران زاینده رود را زنده احساس خواهند کرد. 

استاندار اصفهان گفت: در جلسه‌ای صحبت‌هایی کردیم که یکی از مسئولان نمی خواست صحبت‌های من را متوجه شود. فریاد می‌کشید. این هیجانات و صحبت‌های نامعقول به نفع استان نخواهد بود. 

 

https://zistonline.com/vdcepv8f.jh8vpi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما