تاریخ انتشار :شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 78859
با توجه به افزایش ۲.۵ برابری صادرات گوجه فرنگی در سال جاری، صادرات نوع فضای باز این محصول به صورت موقت ممنوع شده است و در صورتی که بازار دوباره به تعادل برسد صادرات این محصول از سر گرفته می شود.
صادرات گوجه فرنگی گلخانه ای آزاد است
به گزارش زیست آنلاین، طی هفته‌ها و ماه گذشته قیمت گوجه‌فرنگی و به دنبال آن رب گوجه فرنگی در بازار رو به افزایش بود و کار به جایی رسید که کیلویی ۵۰۰۰ تومان و حتی بیشتر در بازار عرضه شد و نهایتا، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در ابلاغیه‌ای خطاب به گمرک صادرات گوجه فرنگی را در راستای تنظیم بازار داخلی آن ممنوع اعلام کرد که البته این ممنوعیت شامل گوجه فرنگی گلخانه‌ای نبوده و واژه تا اطلاع ثانوی در این ابلاغیه نشان می‌دهد که ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی نیز ممکن است به زودی برداشته شود.

 غلامرضا تقوی، مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی در این باره گفت: در حال حاضر سالانه پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تن گوجه فرنگی در فضای باز و حدود ۲۲۰ هزار تن در فضای گلخانه‌ای تولید می‌شود و با توجه به اینکه در شش ماهه نخست امسال افزایش سه برابری صادرات کشاورزی محصول گوجه فرنگی نسبت به نیمه نخست سال گذشته داشته‌ایم و همین عامل سبب افزایش قیمت گوجه فرنگی در بازار داخلی شده است، صادرات آن تا اطلاع ثانوی ممنوع شد که با توجه به تبصره‌های آن یکی از بهترین ابلاغیه‌های دولت در این زمینه بوده است.

وی افزود: طی شش ماهه نخست امسال بالغ بر ۳۶۰ هزار تن گوجه فرنگی به کشورهای مختلف صادر شده است که این میزان در سال گذشته ۱۴۰ هزار تن بود که نشان می‌دهد تغییرات ناگهانی نرخ ارز یکی از عوامل اصلی تقویت صادرات گوجه فرنگی و خرید خارجی آن توسط کشورهای دیگر بوده است. اما ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی آن هم تولیدات فضای باز به دو دلیل اعلام شد یکی آنکه بازار باید به‌گونه‌ای کنترل شود که مردم با قیمت مناسبی این محصول را خریداری کنند و دوم اینکه گوجه فرنگی تولید شده در فضای باز مورد نیاز کارخانه‌های تولید رب گوجه فرنگی نیز است.

تقوی با بیان اینکه با ورود گوجه فرنگی تولید شده در مناطق مختلف کشور به بازار و گذشت زمان از اجرای ممنوعیت صادرات این محصول، به زودی قیمت آن کاهش پیدا می‌کند، ادامه داد: با توجه به اینکه نباید بازار خارجی هیچ محصولی با مخاطره مواجه شود، در این ابلاغیه نیز به این نکته توجه شده و صادرات تولیدات گلخانه‌ای که رقم چندانی نسبت به تولیدات این محصول در فضای باز نیست، آزاد اعلام شده است که از سویی به تضمین بازارهای خارجی کمک می‌کند، از سوی دیگر نیز کشاورزان و بهره‌برداران را به کشت و تولید گوجه فرنگی و دیگر محصولات سبزی و سیفی در فضای گلخانه‌ای ترغیب کرده و نهایتا توسعه گلخانه‌ها در کشور را تسریع می‌کند.

وی افزود: صادرات گوجه فرنگی در سال گذشته ۱۳۶ هزار تن بود که در سال جاری به ۳۰۶ هزار تن رسیده و بازار خوبی در کشور های همسایه، آسیای میانه و روسیه پیدا کرده است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی ادامه داد:در حال حاضر صادرات گوجه فرنگی گلخانه ای آزاد است زیرا این محصول با هدف صادرات، تولید می‌شود و بازار خوبی نیز در روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان دارد.

وی تصریح کرد: تشخیص گوجه فرنگی که در فضای باز و گلخانه‌ای تولیدی می‌شود برای کارشنان جهادکشاورزی به راحتی امکان پذیر است به همین منظور امکان اختلاط گوجه گلخانه‌ای و  فضای باز در زمان صادرات وجود ندارد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی اظهار داشت: بیش از ۲ میلیون تن  گوجه فرنگی در کشور تولید می‌شود  اما میزان تولید گوجه فرنگی گلخانه ای ۲۲۰ هزار تن است که در مقایسه با گوجه فرنگی تولیدی کشور ناچیز است. علاوه بر آن  با ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی فضای باز، قیمت این محصول در روزهایی اخیر تنها هزار تا هزار و ۵۰۰ تومان کاهش پیدا کرده بوده است.

 

صادرات گوجه فرنگی گلخانه ای

بیشتر بخوانید: صادرات محصول‌های کشاورزی در هاله‌ای از ابهام

کیفیت آب برای پرورش گوجه فرنگی گلخانه ایکیفیت آب می تواند بر روی گیاه و خاک تاثیر داشته باشد. اثر علف کش های مورد استفاده مانند آترازین و متاکلر می تواند باعث از بین رفتن گوجه فرنگی شود. گوجه فرنگی به اکثر علف کش ها حتی در کمترین غلظت حساسیت دارد.

کیفیت آب بستگی به منبع تهیه و عاری بودن از مواد معلق و محلول دارد. در آّب های حاوی فلور،کلر، برم، بی کربنات، سدیم، گاز کلر و کربنات باید آن ها را حذف و یا آب را تا حدی رقیق کرد که غلظت این عناصر برای گیاه زیان آور نباشد.

مواد آلی مانند حشره کش های شیمیایی  و نفتی و مواد آلی را باید از آب مورد استفاده برای گلخانه حذف نمود. روش فیلتر کربنی باعث حذف مواد شیمیایی آلی معلق می گردد و تعویض  یونی و اسمز  معکوس  منجر به حذف یون های معدنی می شود.

تغذیه و کوددهی  در گوجه فرنگینیاز گوجه فرنگی به مواد غذایی بسیار زیاد است و در خاک متوسط تا غنی از عناصری همچون  فسفر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم بیشترین میزان رشد را دارد. نیاز گوجه فرنگی به پتاسیم، کلسیم و آهن زیاد و به نیتروژن، منیزیم، فسفر، گوگرد، بر، منگنز و روی متوسط است. در خاک ضعیف از نظر کلسیم و تحت تنش آبی ناهنجاری  فیزیولوژیکی پوسیدگی گلگاه دیده می شود.

کوددهی قبل از کاشتمهمترین کودهای پایه، کود آلی حیوانی و یا کمپوست  حاصل از بقایای گیاهی می باشند. این کودها وقتی با خاک مخلوط می شوند علاوه بر تامین عناصر غذایی، بافت فیزیکی و تهویه مناسب را برای خاک فراهم می کنند.

برای این منظور توصیه می گردد از کودهای آلی پوسیده و کمپوست شده کامل مصرف شود. میزان قابل مصرف کودهای آلی را بین ۵۰ تا ۱۰۰ تن در هکتار می توان توصیه نمود. مقدار کودهای شیمیایی را باید بر اساس توصیه کودی آزمایشگاه خاک شناسی استفاده نمود.

برای مصرف کودهای پایه در فصول سرد زمستان که محدودیت نور وجود دارد باید توجه داشت که مقدار بیشتری نسبت به میزان توصیه شده مصرف گردد.

گوجه فرنگی گلخانه ای

برداشت گوجه فرنگی گلخانه ایگوجه فرنگی از جمله صیفی جاتی است که به دلایل فراوان کشت آن قابل صرفه است زیرا این محصول در غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و آن جا که به صورت اصلی وجود ندارد به صورت رب گوجه باعث خوشمزگی غذا می شود.

به همین دلیل است که در کشت گوجه فرنگی واریته هایی در نظر گرفته شده است که دقیقا با شرایط مصرف گوجه فرنگی مطابق است. گوجه فرنگی ریز در اندازه های ۵ تا ۲۰ گرمی و همین طور گوجه فرنگی هایی  با وزن های تا ۲۵۰ گرم تولید شده است که به خاطر استفاده از تکنیک های جدید علاوه بر مقاومت بالا در برابر  بسیاری از ویروس ها و بیماری ها، استعداد دوام و تازگی را تا مدت طولانی دارا می باشد.

مهمترین عامل در برداشت گوجه فرنگی این است که گوجه فرنگی در چه زمانی رسیده است. اگر محتویات اطراف بذر، ژله ای شده باشد به نحوی که با لبه تیز چاقو قادر به جداسازی آن از بذر باشیم در این هنگام میوه گوجه فرنگی رسیده است.

در صورتی که میوه قرمز یا صورتی رنگ شده باشد ولی گوشن میوه سفت باشد، میوه رسیده سفت است. همچنین اگر میوه کاملا رنگی و نرم باشد می گویند میوه رسیده است. جهت مصرف تازه خوری گوجه فرنگی و عرضه آن در بازار های محلی باید زمانی که میوه رسیده سفت است، آن را برداشت کرد. جهت عرضه میوه  به بازارهای کمی دوردست، میوه ها را زمانی که سبز رسیده است برداشت می کنند.

اگر میوه کاملا رشد کرده باشد و در محل اتصال ساقه پس از حذف کاسه گل یک حلقه قهوه ای رنگ ایجاد شده باشد می گویند میوه رنگ اندازی شده است.

از زمان تولید نشاء و انتقال آن به زمین اصلی تا تولید میوه ۵۰ تا ۶۰ روز طول می کشد که بستگی به تغذیه گیاه، شرایط محیطی، هرس بوته و فصل کاشت دارد. در زمستان حدود ۶۰ روز و در تابستان  حدود ۵۰ روز طول می کشد.

طول مدت باردهی ۲ تا ۳ ماه و در شرایط بهتر ۴ ماه خواهد بود و برداشت میوه در بهار ۲ بار و در تابستان  ۳ بار در هفته می باشد که برداشت تدریجی  منجربه افزایش عملکرد و بالا بردن وزن میوه های نارس روی خوشه می شود.

  https://zistonline.com/vdcgy79u.ak97n4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما