تاریخ انتشار :پنجشنبه ۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 78853
رئیس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران درباره علت شیوع بالای سرطان مثانه در خوزستان گفت: آب کارون که مردم منطقه در آن شنا می کنند دارای انگل «شیستوزومیا» است. این انگل در رود نیل مصر نیز وجود دارد که باعث افزایش موارد ابتلا به سرطان مثانه شده است.
آلوده بودن آب کارون به انگل سرطان مثانه
به گزارش زیست آنلاین، حوزه سلامت ایرنا، محمدرضا قوام نصیری روز چهارشنبه در همایش بین المللی رادیوتراپی پیشرفته در کشورهای در حال توسعه که در مرکز همایش های صنعتی برگزار شد، افزود: سالانه ۱۰۰ هزار بیمار جدید مبتلا به سرطان در کشور تشخیص داده می شود و در حال حاضر ۶ برابر این تعداد بیمار مبتلا به سرطان در کشور داریم.
وی افزود: در خراسان شمالی، منطقه ترکمن صحرا شاهد شیوع بالای سرطان مری و معده هستیم و در خوزستان شاهد افزایش سرطان دستگاه ادراری و مثانه هستیم که احتمالا دلایل آنها نیز شناخته شده است.
قوام نصیری از سرطان معده به عنوان کشنده ترین نوع سرطان ها نام برد و افزود: متاسفانه علائم سرطان معده مشابه سوءهاضمه است و به همین علت دیر تشخیص داده می شود.
رئیس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران ادامه داد: با توجه به اینکه پزشک در مراجعه بیمار نمی تواند برای او تست های سنگین و گرانقیمت انجام دهد، در نتیجه تشخیص سرطان معده به تأخیر می افتد و درمان آن دشوار می شود.
قوام نصیری از کاهش وزن شدید و خونریزی دستگاه گوارش فوقانی به عنوان علائم سرطان معده پس از تشخیص نام برد و افزود: این نوع سرطان در اروپا و آمریکا نیز همچنان کشنده است.
وی در عین حال از کشور ژاپن به عنوان تنها کشور دنیا نام برد که توانسته در ۳۰ سال اخیر به صورت چشمگیر موارد ابتلا به سرطان معده را کاهش دهد.
قوام نصیری درباره وضعیت سرطان در تهران نیز گفت: با توجه به اینکه بیش از نیمی از بیماران مبتلا به سرطان از استان های اطراف وارد می شوند، نمی توان به درستی عنوان کرد چه نوع سرطانی در تهران شایعتر است.
وی در عین حال آلودگی هوا (راهکارهای مبارزه با آلودگی هوا در تهران) را به عنوان یکی از عوامل بسیار موثر در بروز سرطان اعلام کرد. 
احمد عامری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این همایش با اشاره به اینکه تاکنون هیچ اتفاق مثبتی در زمینه تامین واردات تجهیزات رادیوتراپی با ارز دولتی صورت نگرفته است، گفت: سرطان یک معضل اساسی در کشور است و رادیوتراپی به عنوان درمان اصلی این بیماری برای همه اثبات شده است.
وی با تاکید بر اینکه هیچ درمانی واجب تر از رادیوتراپی برای سرطان نیست، افزود: رادیوتراپی به عنوان اصلی ترین درمان سرطان و واجب تر از شیمی درمانی و دارو شناخته می شود.
عامری افزود: حمایت وزارت بهداشت از درمان سرطان با رادیوتراپی کافی نیست و با توجه به تعرفه های پایین و هزینه های سنگین رادیوتراپی و با توجه به اینکه نمی توان این تجهیزات و تکنولوژی را با ارز دولتی وارد کرد، بیماران مبتلا به سرطان برای درمان با رادیوتراپی دچار مشکل هستند.
وی هزینه درمان سرطان با رادیوتراپی را در بخش خصوصی ۶۰ میلیون تومان برای یک دوره ۶ تا ۷ هفته ای اعلام کرد و گفت: اگر مسئولان وزارت بهداشت هزینه ها و فایده های رادیوتراپی و شیمی درمانی را با یکدیگر محاسبه کنند متوجه خواهند شد رادیوتراپی چقدر ارزش دارد.
عامری اضافه کرد: از چهار سال پیش ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای داروهای شیمی درمانی هزینه شده است و اگر ۱۰ درصد این پول برای رادیوتراپی هزینه می شد، ایران می توانست پنجساله در سطح استانداردهای بالای دنیا خودنمایی کند.
وی با انتقاد از بعد تبلیغاتی شیمی درمانی و فشارهایی که برای واردات این داروها وجود دارد، افزود: متاسفانه در حال حاضر از ۹ مرکز رادیوتراپی در کشور که امکان ارائه خدمات رادیوتراپی با تکنولوژی بالا را دارند فقط سه مرکز در این سطح فعالیت می کنند.
وی در ادامه به اهداف برگزاری همایش بین المللی رادیوتراپی پیشرفته در کشورهای در حال توسعه امسال اشاره کرد و گفت: این همایش از دو سال پیش با همکاری آژانس بین المللی انرژی اتمی و انجمن رادیوتراپی آنکولوژی اروپا برنامه ریزی شده است و بر همین اساس شاهد حضور ۱۲ مهمان خارجی از کشورهای کانادا، آمریکا، استرالیا و اروپا در ایران هستیم.
به گفته عامری، هدف این همایش به روز سازی آموزش ها و اطلاعات استفاده از تکنولوژی پبشرفته رادیوتراپی در دنیا است.

آلودگی آب در خوزستان

انگلی به نام شیستوزوماهاحدود ۲۰۰ میلیون نفر در دنیا از انگل شیستوزومیا رنج می برند. این انگل سه نوع است : ۱. هماتوبیوم، ۲.مانسونی ، ۳. ژاپونیکوم. البته دو نوع دیگر نیز در سالهای اخیر کشف شده اند که در این مقوله نمی گنجد. شیستوزوما در ایران به ویژه در نواحی جنوبی ( خوزستان ) بیشتر شایع است.

علائم و راههای درمان انگل های گوارشیآنچه که در این مقاله به آن می پردازیم «انگل های گوارشی» از دیدگاه طبّ قدیم هستند؛ در واقع منظور ما از انگل، کرم های گوارشی قابل مشاهده(مثل کرم کدو، آسکاریس، کرمک و ...) بوده سایر بیماری های انگلی دستگاه گوارش که ناشی از عوامل میکروسکوپی هستند(مثل ژیاردیا، آمیب، شیگلا و ...) موضوع بحث ما نیستند. در طبّ قدیم، معمولاً مشکلات ناشی از انگل های میکروسکوپی در حیطه درمان انواع اسهال ها و مانند آن مورد بحث قرار می گیرند.

چرا این روزها مردم بیشتر دچار بیماری های انگلی می شوند؟دلیل این امر واضح است، به همان دلیل که ما در این دوره و زمانه بیشتر سرما می خوریم بیشتر هم دچار انگل های گوارشی می شویم. در واقع سیستم ایمنی و ارتش دفاعی بدن ما نسبت به نسل های قبلی ضعیف تر شده است و به همین دلیل، همان طور که توان مقابله با ویروس ها را ندارد و مکرّرا سرما می خورد، توان کشتن انگل ها را نیز ندارد و به همین جهت شاهد آن هستیم که این روزها – و علیرغم ارتقای ظاهری سطح بهداشت – شیوع انگل های گوارشی بسیار زیاد شده است به نحوی که دیگر نمی توان آن را یک بیماری دانست که در کودکان شایع تر است؛ بلکه بسیاری از ما بزرگترها نیز – چه بدانیم و چه ندانیم – دچار این مشکل هستیم.

نکته جالب این جاست که اطبّای قدیم – مثلاً جناب ابن سینا در کتاب قانون – اعتقاد دارند که اصلی ترین دلیل وجود کرم های گوارشی، افزایش بلغم در معده و روده هاست. دقّت در خوراکی های مصرفی مردم این دوره و زمانه نشان می دهد که مصرف غذاهای سرد و رطوبتی(یعنی همان غذاهای بلغم زا) بسیار گسترش یافته است(مثل گوشت های سفید، انواع لبنیات، برنج، افراط در مصرف میوه ها و سالادها و ...) و این افزایش مصرف غذاهای بلغمی، هم بنابر نظر طبّ قدیم و هم بنابر عقیده طبّ جدید(چون مصرف زیاد غذاهای بلغم زا باعث کاهش توان سیستم ایمنی بدن است) می تواند باعث گسترش انگل های گوارشی شود.

علایم و نشانه هایی که می توانند دلالت بر وجود انگل های گوارشی کنند- آبریزش از دهان به ویژه به هنگام خواب.

- لب های بیمار در شب ها، تر و رطوبتی و در روزها خشک است؛ به نحوی که بیمار ممکن است با زبان خود لب هایش را به تناوب تر کند.

- اختلالات عصبی از جمله پرخاشگری و عصبانیت یا حالات شبیه به افسردگی.

- سایش دندان ها بر روی هم(دندان قروچّه)، به ویژه در هنگام خواب.

- خمیازه کشیدن، حرف زدن و یا فریاد کشیدن در خواب.

- اگر بیمار را از خواب بیدار کنید آزرده خاطر می شود(در حدّ غیر معمول).

- حالت تهوّع به ویژه به هنگام غذاخوردن.

- بعضی بیماران اشتهای بسیار کمی دارند و بعضی به عکس پرخور می شوند. دسته دوّم معمولا گرسنگی زودرس و مکرّر دارند.

- لاغری بدون دلیل حتّی علیرغم پرخوری ظاهری.

- تشنگی و عطش بدون دلیل.

- دردهای شکمی.

- وجود عرق سرد و بدبو.

- سیاهی متغیّر و کم و زیاد شونده دور چشم.

- خارش مقعد: این علامت معمولاً ویژه کرم های مقعدی ریز(اکسیور) است. حرکت و تخمگذاری کرم اکسیور مادّه در اطراف خروجی مقعد، باعث خارش می شود. نکته مهم در مورد این علامت آن است که بزرگسالانی که دچار اکسیور هستند به علّت کاهش حسّاسیت گیرنده های مقعدی معمولاً خارش را احساس نمی کنند. بنابراین نبود خارش دلیل بر عدم ابتلا به این نوع انگل نیست.

- گاهی به دلیل تغذیه انگل از مواد غذایی موجود در روده، بیمار مبتلا به کم خونی می شود.

- به همان دلیل فوق، ممکن است بیماری که دچار انگل های گوارشی است، مشکلاتی مانند ضعف و خستگی و کمبود انرژی را نیز تجربه کند.

- علامت هایی مثل اسهال غیرقابل توجیه و مزمن و یا دفع سریع موادّ غذایی از دستگاه گوارش بعد از تغذیه هم می توانند ناشی از وجود انگل های گوارشی باشند.

تذکّر مهم: این نشانه ها تنها راهنماهایی برای هدایت پزشک به تشخیص صحیح هستند و نه نبودن آنها، ابتلا به انگل را به طور کامل منتفی می کند و نه حضور آنها لزوما به معنای ابتلا به انگل گوارشی است. بنابراین تشخیص نهایی به عهده پزشک مجرّب است. نکته دیگر این که معمولا تمام این علایم با هم دیده نمی شوند و در هر شخصی ممکن است یک یا چند علامت دیده شود.

آلودگی انگلی در آب

نکات درمانی و داروهادرمان انگل های گوارشی، (با این گیاهان ناراحتی های گوارشی را درمان کنید) هم در طبّ جدید و هم در طبّ قدیم معمولاً به صورت موردی و تخصّصی(بر اساس نوع انگل) صورت می گیرد. طبیعتاً این روش های درمانی قابل طرح در مقاله ای که برای عموم نگاشته می شود نیست و در صورت طرح هم اجرای آن برای عموم مردم سخت است؛ لذا سعی می کنیم راهکارهایی را به شما ارایه کنیم که ساده و قابل اجرا و در عین حال کارآمد و موثّر باشند.

- مهم ترین نکته در پیشگیری و درمان بیماری های انگلی، افزایش توان سیستم ایمنی بدن است. 

 

https://zistonline.com/vdcaean0.49nam15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما