تاریخ انتشار :سه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۱۲
کد مطلب : 78838
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تغییر قیمت برق مشترکین پرمصرف تاکید کرد و گفت: باید دولت و مجلس در این راستا گام بلندی را بردارند تا هر چه زودتر این اصلاح صورت پذیرد.
 تغییر قیمت برق پرمصرف‌ ها در راستای گام بلند دولت و مجلس
به گزاش زیست آنلاین، سکینه الماسی، عضو کمیسیون انرژی و نماینده مردم دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی در درباره ضرورت اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف جامعه و اثرات آن بر صنعت برق کشور اظهار داشت: تابستان امسال شرایط خوبی را از لحاظ آب و برق نداشتیم و به‌خاطر کم بارشی با مشکلات عدیده ای مواجه شدیم.

وی ادامه داد: مصرف بیش از تولید باعث شد تا در برخی نقاط کشور خاموشی به‌وجود آید و در یک سری شهرها مردم با بحران بی آبی و برق روبرو شوند.

الماسی با بیان اینکه با کسب تجربه امسال، باید برنامه ریزی درست برای سال آینده از سوی دستگاه های مسئول انجام شود، عنوان کرد: یکی از این برنامه ها، همین اصلاح تعرفه برق پرمصرف ها است که بایستی دولت و مجلس در این راستا گام بلندی را بردارند تا هر چه زودتر این اصلاح صورت پذیرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در حال حاضر مشترکین پرمصرف بدون توجه به شرایط موجود کشور بی رویه برق مصرف می کنند.
وی گفت: تغییر قیمت برق پرمصرف ها اثرات بسزایی را از جمله کاهش خاموشی ها و کمک به صنعت برق کشور به دنبال دارد که امیدواریم وزارت نیرو سریعا این مهم را در دستور کار خود قرار دهد.

قیمت برق

افزایش قیمت آب پرمصرف‌ها ۱.۴ برابر تعرفهمعاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در ۱۵ مرداد ماه ۹۷، با تأکید بر اینکه دولت موافق افزایش تعرفه آب پرمصرف‌هاست و پیشنهاد شده که این رقم معادل ۱.۴ برابر تعرفه موجود باشد، گفت: صادرات آب به هیچ کشوری نداشته و نداریم.

به گزارش مشرق، عباس سروش امروز در اولین نشست خبری خود بعد از ۵ ماه که به عنوان معاون وزیر نیرو انتخاب شده است، در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید پیشنهادی از سوی وزارت نیرو برای افزایش تعرفه برق پرمصرف‌ها ارائه شده است، آیا وزارت نیرو برای افزایش تعرفه آب پرمصرف‌ها نیز برنامه یا پیشنهاداتی به دولت ارائه کرده است یا خیر، گفت: یکی از موضوعاتی که بارها در کارگروه سازگاری با کم‌آبی به آن اشاره شده و بحث شده است، افزایش تعرفه مازاد بر الگوی مصرف است.

وی افزود: این افزایش تعرفه مازاد بر الگوی مصرف به فراخور استان‌ها و الگوی مصرف طراحی شده و آن را به دولت پیشنهاد داده‌ایم که در دستورکار دولت قرار دارد.


سروش تأکید کرد: دولت موافق افزایش قیمت آب برای پرمصرف‌هاست، بنابراین پیشنهاد این‌گونه بوده که این تعرفه معادل ۱.۴ برابر تعرفه موجود باشد که قطعاً امیدواریم با این پیشنهاد تا حدودی از افزایش مصرف جلوگیری شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید، در کارگروه سازگاری با کم‌آبی چندین وزیر و رئیس سازمان مثل سازمان محیط‌زیست و سازمان برنامه و بودجه و استانداری‌ها حضور دارند، این در حالی است که در این کارگروه تصمیماتی گرفته می‌شود که بخش خصوصی که می‌تواند هر تصمیمی آنها را تحت تأثیر قرار دهد، حضور ندارند.

وی‌ ادامه داد: بارها در این کارگروه بحث این موضوع صورت گرفته بود که بخش خصوصی به عنوان مشورتی و ناظر در کارگروه سازگاری با کم‌آبی حضور پیدا کند، بنابراین فردا در جلسه‌ای که کارگروه سازگاری با کم‌آبی تشکیل خواهد داد، این پیشنهاد را ارائه خواهند کرد که بخش خصوصی هم در این کارگروه حضور پیدا کند.

سروش در پاسخ به این سؤال خبرنگاری که پرسید در دوره وزارت حبیب‌الله بیطرف تفاهم‌نامه‌ای میان ایران و کویت برای صادرات آب ایران به این کشور به امضا رسید، آیا شما از مفاد این تفاهم‌نامه اطلاعی دارید و اینکه آیا ایران در حال حاضر به کشورهای همسایه آب صادر می‌کند یا خیر، گفت: ایران صادرات آب ندارد، بنابراین به گذشته ما کاری نداریم، اما موضوعی که مهم است این است که در حال حاضر ایران به هیچ کشوری صادرات آب ندارد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به اینکه در دنیا مدت‌هاست که تغییر اقلیم رخ داده است که این تغییر اقلیم مساوی با کاهش بارش و یا در برخی نواحی با افزایش بارش و افزایش دمای هوا مواجه بوده است، پس کشور ما نیز در ۱۰ سال گذشته این تغییر اقلیم را تجربه کرده است.

وی با اشاره به اینکه متوسط بارندگی در سال‌های گذشته در کشور کاهش و دمای هوا افزایش یافته است، گفت: مصرف آب با رشد جمعیت افزایش یافته است، بنابراین منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی دچار تنش شدند، پس باید برای آن فکری شود.

سروش با اشاره به اینکه هرگونه برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت برای تأمین آب نیازمند یک سازوکار مشخص است، خاطرنشان کرد: ما نمی‌خواهیم با خشکسالی مقابله کنیم، بلکه باید با آن سازگار باشیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با تأکید بر اینکه قبلاً نام وزارت نیرو،‌وزارت آب و برق بود و همه تلقی می‌کنند که متولی آب و برق فقط وزارت نیرو است‌، گفت: ۹۳ درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی استفاده می‌شود، پس متوجه می‌شویم که درصد قابل توجهی از مصرف آب در اختیار وزارت نیرو نیست، پس وزارت نیرو به تنهایی قادر به حل این مشکل در کشور نیست.

وی‌ ادامه داد: تعامل و مفاهمه خوبی در ماه‌های گذشته برای بحث آب صورت گرفته است و تعاملی که وزارت نیرو با وزارت جهاد کشاورزی داشته، امیدواریم مدیریت منابع آبی را با همکاری این وزارتخانه به‌خوبی انجام دهیم.

سروش افزود: ۵ ماه است که کارگروه سازگاری با کم‌آبی متشکل از چند وزیر و رئیس سازمان‌هایی مثل حفاظت محیط‌زیست و سازمان برنامه و بودجه تشکیل شده است، پس آینده روشنی برای مدیریت آب پیش‌بینی می‌شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به اینکه در جلسات کارگروه سازگاری با کم‌آبی مصوبات خوبی صورت گرفت که یکی از اینها بحث زاینده‌رود بود؛ چراکه زاینده‌رود جمعیتی بالغ بر ۵ میلیون نفر را پوشش می‌دهد و از آنجا که آب سد زاینده‌رود به‌گونه‌ای نبود که بتوانیم آب مورد نیاز باغات دو استان مهم را تأمین کنیم، مجبور شدیم که با اولویت قرار دادن آب شرب، تابستان را پشت سر بگذاریم.

وی در مورد بارورسازی ابرها، گفت: سپاه در خصوص بارورسازی ابرها اقداماتی را صورت داده است، اما باید اذعان شود که در تمام دنیا باروری ابرها یک تأمین آب موضعی است، پس در دنیا نیز به آن به عنوان منبع جدی نگاه نمی‌شود.

سروش با اشاره به اینکه شهرهای دارای تنش در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: تعداد شهرهای دارای تنش آبی در سال جاری ۳۳۴ شهر بود، این در حالی بود که این شهرهای دارای تنش تعدادشان در سال گذشته ۲۸۴ شهر بود. بنابراین افزایش تعداد این شهرها به دلیل کاهش بارندگی‌ها بوده است.

به گفته وی میزان بارندگی در سال جاری ۱۶۸ میلی متر و در سال گذشته ۲۳۹ میلی متر بوده است.

تغییر قیمت برق

وضعیت سدسازی در کشورمعاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در مورد وضعیت سدسازی در کشور گفت: در حال حاضر ۱۵۰ تا ۱۶۰ سد در حال مطالعه داریم، اما سیاست ما این است که ما نمی‌خواهیم فقط سد بسازیم که گفته شود سدی احداث شده است، پس باید سدی احداث شود که در آن نقطه آب کافی وجود داشته باشد.

به گفته سروش ۲۱۶ هزار چاه غیرمجاز حفر شده که باید بسته شوند.

وی با اشاره به اینکه اگر ۱۰ درصد در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی صورت گیرد، ‌سه برابر آبی که از نقاط دور منتقل می‌شود، می‌تواند تأمین آب صورت گیرد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در خصوص وضعیت آب‌شیرین‌کن‌ها و اینکه آب‌شیرین‌کن‌ها در این وضعیت سخت می‌تواند برای شهرهای جنوبی کشور کمک خوبی باشد، گفت: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه برای شهرهایی که در جنوب ایران قرار دارند، باید ۳۰ درصد نیاز آب شرب را از شیرین‌سازی آب دریا تأمین کنند.

وی افزود: بهای تمام‌شده خرید آب از آب‌شیرین‌کن‌ها ۵ هزار تا ۱۰ هزار تومان است، این در حالی است که به‌طور متوسط فروش آب به مردم ۵۰۰ تومان است، بنابراین باید این مابه‌التفاوت از محل اعتبارات تضمینی تأمین شود.

سروش ادامه داد: ‌در حال حاضر کمتر از ۲۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز تولید آب از آب‌شیرین‌کن‌ها صورت می‌گیرد و این در حالی است که در برنامه ششم توسعه عنوان شده که این عدد باید یک میلیون مترمکعب در شبانه‌روز باشد.

 

https://zistonline.com/vdcdjj05.yt0js6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما