تاریخ انتشار :سه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 78834
زیست آنلاین: باید به موازات تولید داخل، شرایط مطلوبی برای واردکنندگان خارجی نیز فراهم گردد تا این موضوع بتواند در میان تولیدکنندگان داخلی و وارد کنندگان خارجی رقابت ایجاد کرده و از کشش بازار  به سمت انحصار کامل تولیدات داخل بکاهد.
کاهش تعرفه عوارض گمرکی تجدید پذیرها راه حلی برای رقابت پذیری با تولیدات داخل 
به گزارش زیست آنلاین، چندی پیش، در تاریخ ۱۵ شهریور ماه ۹۷، خبری در خصوص ابلاغ دستور العمل حمایت از بومی سازی فناوری نیروگاه‌های تجدیدپذیر از سوی وزیر نیرو منتشر شد. 
در این دستورالعمل امتیاز فناوری بخش ساخت داخلی هر جز نیروگاهی متناسب با توسعه دانش فنی بومی حداکثر ۳۰ درصد در نظر گرفته شده بود و در بخش چارچوب تعیین ضرایب حمایتی نیز ضریبی تحت عنوان ضریب تشویقی از زمان شروع بهره برداری تجاری تا پایان دوره خرید تضمینی برق به نیروگاه ها تعلق می گرفت.
سید محمد جواد موسوی، عضو هیات مدیره انجمن انرژی های تجدیدپذیر (اتاق بازرگانی ایران)، در  گفت‌وگویی با زیست آنلاین به تشریح بیشتر این موضوع پرداخت و اظهار کرد: از مدت ها پیش، موضوع حمایت از تولید داخلی در کشور ما، مطرح بوده است. 
وی افزود در این راستا، وزارت صنعت، معدن، تجارت، وزارت نیرو و ساتبا، طرح های حمایتی ارائه کرده اند که در نهایت این طرح کامل شده و در غالب یک دستورالعمل از سوی وزیر نیرو ابلاغ شد.
موسوی خاطر نشان کرد:  قیمت خرید برق تولیدی سرمایه گذارانی که از تجهیزات داخلی استفاده نمایند تا حداکثر ۳۰درصد افزایش خواهد یافت.
وی افزود: علاوه بر آن، مواد اولیه نظیر سلول (که پایه اولیه برای تولید پنل های خورشیدی به شمار می رود) در دسته کالاهای اساسی قرار گرفته و به آن ها ارز دولتی به قیمت ۴۲۰۰ تومان تعلق می گیرد که این موضوع نیز می تواند حمایت گر تولید و توسعه تجدید پذیر ها در داخل کشور باشد.

بومی سازی انرژی های تجدید پذیر

 موسوی در پاسخ به این سوال که افزایش ۳۰ درصدی قیمت خرید برق تجدید پذیرها و اختصاص ارز دولتی به واردات آن ها، مانع بزرگی بر سر راه واردکنندگان و سرمایه گذاران خارجی ایجاد خواهد کرد، بیان کرد: باید به موازات تولید داخل، فرصت هایی برای واردکنندگان خارجی نیز فراهم گردد تا این موضوع بتواند در میان تولیدکنندگان داخلی و وارد کنندگان خارجی رقابت ایجاد نماید و بازار را به سمت انحصار کامل تولیدات داخل نکشاند و باعث توسعه دانش فنی و تکنولوژی در کشور گردد.
وی افزود: بر همین اساس، انجمن انرژی های تجدیدپذیر اتاق بازرگانی پیشنهاد کرده است، به موازات ایجاد مشوق های فوق الذکر در بخش واردات، تعرفه عوارض گمرکی در نظر گرفته شده برای این محصولات نیز، کاهش یابد.
موسوی با حمایت از بومی سازی فناوری نیروگاه‌های تجدیدپذیر بیان کرد: در صورت حمایت ۱۰۰ درصدی از تولیدات داخل نظیر اختصاص اولویت یک به محصولات اولیه وارداتی تجدید پذیرها و افزایش ۳۰ درصدی قیمت خرید تضمینی برق توسط تولیدات داخلی، اختلاف قیمت قابل توجهی میان تولید کنندگان و واردکنندگان به وجود خواهد آمد، بر این اساس اگر عوارض گمرکی اختصاص یافته به محصولات و تجهیزات وارداتی حذف نشود، شرکت های خارجی قابل رقابت نخواهند بود و بازار کاملا به سمت محصولات داخلی انصاری شده و ضربه سنگینی بر روی رونق توسعه انرژی های تجدید پذیر و اقتصاد تجدید پذیر ها ایجاد خواهد نمود و از طرفی با توجه به ظرفیت پایین تولیدات داخلی امکان تامین نیاز کشور در این بخش وجود نداشته لذا باعث افزایش قیمت و ایجاد انحصار خواهد گردید.

عضو هیات مدیره انجمن انرژی های تجدیدپذیر اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: در حال حاضر در خصوص تولید تجهیزات انرژی های تجدید پذیر با دو استاندارد داخلی و بین المللی رو به رو هستیم، که از این بین، تولیدات داخل استانداردهای داخلی را کسب کرده اند.
 وی افزود: همواره کارگروه های انجمن انرژی های تجدیدپذیر (اتاق بازرگانی) ، ساتبا، پژوهشگاه نیرو و سایر شرکت های فعال در این قسمت بر تدوین و کسب استاندارهای بین المللی نیز تاکید داشته و در جلسات متداوم خواستار اخذ این استاندارد ها شده اند.
موسوی در ادامه گفت: از این رو در راستای حمایت از تولید داخل باید به توسعه دانش فنی و تکنولوژی در زمینه تجهیزات تجدید پذیر نیز پراخته شود، در غیر این صورت این محصولات قادر نخواهند بود تا در برابر نوع خارجی خود رقابت پذیر باشند.
وی خاطر نشان کرد: توسعه انرژی های تجدید پذیر منابع ارزنده ای برای کشور ما ایجاد خواهند نمود و تاثیر بسزایی نیز در ارتقا جایگاه ایران در روابط بین الملل نیز خواهند داشت.
موسوی اظهار کرد: انرژی های تجدید پذیر علاوه بر بهبود شرایط زیست محیطی، به توسعه اشتغال و کارآفرینی عمدتا در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته خواهند پرداخت و آینده بسیار روشنی برای توسعه بیشتر این نوع از انرژی های پایدار ترسیم نمود.
عضو انجمن انرژی های تجدیدپذیر (اتاق بازرگانی) در آخر افزود: در نهایت به منظور تحقق اهداف توسعه سبز و پایدار لازم است تا وزارت خانه ها و سازمان های متولی به انجام تعهدات خود پایبند باشند تا بتوان قدم های درست و محکمی در راستای رشد و توسعه تجدید پذیرها برداشت. براین اساس سازمان برنامه و بودجه نیز باید به انجام تعهدات خود در زمینه پرداخت مطالبات از محل تجمیع عوارض برق مصرفی خانوار و قراردادهای خرید تضمینی نیروگاه داران سرعت بیشتری ببخشد.  


 

https://zistonline.com/vdcjxoea.uqeotzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما