تاریخ انتشار :سه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۱
کد مطلب : 78831
با رأی نمایندگان مجلس اسلامی، سازمان ملی استاندارد مکلف به تهیه استاندارد انواع کود، آفت‌کش ها و بهبوددهنده‌های رشد گیاه شد.
تهیه استاندارد انواع کود توسط سازمان ملی استاندارد
به گزارش زیست آنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با ۱۷۱ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در در جلسه با اصلاح ماده ۹ لایحه حفاظت از خاک موافقت کردند.

براساس ماده ۹ اصلاح شده این لایحه، «با هدف حفظ و پایداری حاصلخیزی انواع خاک و بهینه سازی تولید و مصرف انواع کود، آفت‌کش‌ها، سموم و بهبوددهنده های رشد گیاه:

براساس بند الف سازمان ملی استاندارد مکلف است که با همکاری وزارت بهداشت و درمان، سازمان حفاظت نسبت به تدوین استاندارد انواع کود، آفت کش ها، سم و بهبود دهنده های رشد گیاه اقدام کند.

همچنین براساس بند ب این ماده، وزارت جهاد کشاورزی مکلف است با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین سازمان حفاظت از محیط زیست نسبت به تهیه دستورالعمل مصرف انواع کود، آفت کش ها، سم و بهبود دهنده های رشد گیاه در مزارع و واحدهای تولید کشاورزی، دامی و شیلاتی اقدام کند».

نمایندگان همچنین با اصلاح بند ج ماده ۹ این لایحه، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی را مکلف کردند «با همکاری سازمان حفاظت از محیط زیست نسبت به تعیین حدود مجاز باقی مانده انواع کود، آفت‌کش ها، سموم و بهبوددهنده های رشد گیاه در محصولات کشاورزی، دامی و شیلاتی اقدام کند به گونه ای که محصولات مذکور هیچ گونه تهدیدی برای سلامت انسان نداشته باشد».

همچنین براساس تبصره این ماده، عدم رعایت دستورالعمل ها و مقررات این ماده جرم تلقی می‌شود و متخلف علاوه بر جبران خسارت و پرداخت جزای نقدی، تا دو برابر ارزش کالا باید مواد مذکور را جمع‌آوری، مرجوع و با نظارت وزارت جهاد کشاورزی با هزینه خود معدوم کند.

استاندارد کود

استاندارد ۷ نوع کود کشاورزی اجباری می‌شودمسوول دفتر ساماندهی کود و بهبود تغذیه گیاه وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته، (۹۶)گفته بود: استاندارهای اجباری هفت نوع کود پر مصرف کشاورزی در سال جاری تصویب و اجرایی خواهد شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، شمس ا.. ملازاده گفت: طی سه سال و نیم اخیر، وزارت جهاد کشاورزی با همکاری سازمان استاندارد ملی در فاز نخست مشخصات فنی و استاندارد های اجباری هفت نوع کود پر مصرف کشاورزی را تدوین کرده و اکنون طرح اجرای استانداردهای اجباری این کودها در شورای عالی استاندارد در حال بررسی و تصویب است. وی اظهار داشت: این هفت نوع کود که بیش از ۹۰ درصد کودهای مصرفی کشاورزی را تشکیل می دهند شامل کودهای داخلی و خارجی همچون سوپر فسفات ساده، سوپر فسفات تریپ، اوره و فسفات پتاسیم می شود.

مسوول دفتر ساماندهی کود و بهبود تغذیه گیاه معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که اجرای استانداردهای اجباری کودهای کشاورزی، ریسک عرضه کودهای تقلبی را در کشور افزایش می دهد، تصریح کرده بوذ: این اقدام در راستای سلامت مردم، منافع کشاورزان و تولید کنندگانی است که مایلند کودهای استاندارد تولید کنند، صورت می گیرد. ملازاده ادامه داد: ما با اجباری کردن استانداردهای کودهای کشاورزی به دنبال آن هستیم که به لحاظ حقوقی برای متخلفان، مجازات های سنگین تعیین و به این ترتیب از ورود آنان به بازار کود و انجام سوء استفاده ها جلوگیری کنیم.

وی سال گذشته اقدام وزارت جهاد کشاورزی در زمینه ثبت و پایش و کنترل کودهای کشاورزی تولید داخلی و وارداتی را به منظور دسترسی بهره برداران به کودهای با کیفیت بسیار مهم و ارزنده خواند و گفت: تا کنون بیش از پنج هزار برند فرمول کود تولید داخلی، وارداتی و توزیعی توسط موسسه تحقیقات خاک و آب ثبت شده است. مشاور معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که تا سال ۹۳ هیچ قانون یا دستورالعملی برای ثبت و کنترل کیفیت کودهای کشاورزی و برخورد با متخلفانی که کودهای غیر استاندارد و آلوده به فلزات سنگین تولید و یا وارد می کردند وجود نداشته است، خاطر نشان کرد: با دستور وزیر جهاد کشاورزی در سال ۹۳ دستورالعمل ثبت و پایش کودهای کشاورزی توسط موسسه تحقیقات خاک و آب تدوین وسپس به اجرا در آمد.

وی اذعان داشت: با اجرای این دستورالعمل، کیفیت کودهای شیمیایی، آلی و زیستی نسبت به سال های قبل از ۹۲ ارتقای قابل توجهی در کشور داشته و تلاش می کنیم با اجرای طرح ها و تصمیم های جدید، به استانداردهای اطمینان بخش در حوزه کود برسیم. ملازاده با بیان این که بخشی از افزایش تولید محصولات کشاورزی و درآمد کشاورزان به کیفیت کودهای مصرفی بر می گردد، اظهار داشت: یک بررسی میدانی نشان می دهد که در گذشته به علت مصرف کودهای بی کیفیت که ماده موثره نداشته اند، عملکرد تولید محصولات کاهش یافته ضمن آن که به بهداشت خاک هم آسیب رسیده است.

وی پایش مستمر کودهای کشاورزی در استان ها را از دیگر اقدام های وزارت جهاد کشاورزی عنوان و تصریح کرد: کیفیت کودها توسط کارگروهی در استان ها که اعضای آن شامل رییس سازمان جهاد کشاورزی، نمایندگانی از وزارت جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی و کالای قاچاق هستند به طور مستمر پایش و متخلفان مورد پیگرد قانونی قرار می گیرند. مسوول دفتر ساماندهی کود و بهبود تغذیه گیاه معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در عین حال از کشاورزان خواست، کودهای مورد نیاز خود را از فروشگاه های مجاز تهیه و به شماره ثبت بر روی بسته های کود توجه کنند و در صورت ملاحظه هر گونه تخلفی به سازمان جهاد کشاورزی استان خود گزارش دهند.

https://zistonline.com/vdcgq79u.ak97w4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما