تاریخ انتشار :يکشنبه ۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۴۰
کد مطلب : 78821
آیین نامه اجرایی قانون هوای پاک با موضوع بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست از مراکز طبقه بندی شده تصویب شد.
پایش زیست محیطی مراکز طبقه‌بندی شده به تصویب رسید
به گزارش زیست آنلاین، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت هیئت وزیران در جلسه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ به پیشنهاد مشترک سازمان حفاظت محیط زیست، وزارتخانه‌های دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و اطلاعات و سازمان انرژی اتمی ایران و به استناد تبصره (۳) ماده (۱۶) قانون هوای پاک – مصوب ۱۳۹۶ – آیین‌نامه اجرایی تبصره یادشده را تصویب کردند.

مراکزی که بر اساس قوانین و مقررات مربوط مشمول یکی از طبقات امنیتی یا حفاظتی هستند مشمول این مصوبه می‌شوند و بر اساس این مصوبه پایش زیست محیطی مراکز طبقه‌بندی شده توسط آزمایشگاه‌های معتمد که صلاحیت امنیتی آن‌ها توسط مراجع ذیربط تایید شده انجام می‌شود.  

بازرسان سازمان در دوره‌های زمانی تعیین شده به این دستگاه‌ها مراجعه و نتایج پایش را ملاحظه و در صورت مشاهده عدم تطابق مراتب را به سازمان محیط زیست گزارش کنند. بازرسان باید از کارکنان رسمی یا پیمانی سازمان بوده و صلاحیت آن‌ها به تایید مراجع امنیتی ذیربط رسیده باشد.  

بر اساس ماده (۷) قانون هوای پاک «به منظور توسعه کاربرد وسایل نقلیه عمومی، کلیه دستگاه‌های اجرایی دولتی می‌توانند در چهارچوب قوانین و مقررات و در حدود اعتبارات مصوب مربوط، نسبت به راه‌اندازی وسیله (سرویس) رفت و آمد کارکنان در قالب خرید خدمت از بخش خصوصی و تعاونی مشروط به اینکه کلیه وسایل نقلیه دیزلی مورد استفاده در سرویس‌های مذکور دارای عمر کمتر از پنج سال یا دارای پالایش‌گر(فیلتر) دوده استاندارد یا گازسوز یا برقی باشند، اقدام نمایند».

در راستای کاهش آلودگی هوا علی الخصوص هسته مرکزی و پرتردد کلانشهرها با اعمال ممنوعیت ها یا محدودیت های زمانی، مکانی و نوعی تردد وسایل نقلیه موتوری و ساماندهی سفرهای روزانه شهری، توسعه کاربرد وسایل حمل و نقل عمومی و همچنین راه اندازی مجدد سرویس های رفت و آمد کارکنان آیین نامه اجرایی تبصره ماده (۷) قانون هوای پاک-مصوب۱۳۹۶- تدوین شده است.

در این آیین نامه هرگونه سیاستگذاری و اتخاذ تصمیم در خصوص تعیین محدوده، ساعات ممنوعیت، تعداد و نوع خودروهای مجاز، مدت اعتبار و نوع محور تردد بنا به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری یا پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا و با رعایت ضوابط شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور انجام می شود.

روسای اداره محیط زیست شهرستان‌های بهارستان و شهریار نیز در اردیبهشت ماه ۹۶ به تشریح پایش‌ واحدهای صنفی و صنعتی این دو شهرستان پرداختند و از صدور اخطاریه برای برخی از آن‌ها خبر دادند.

آخرین وضعیت پایش‌ واحدهای صنعتی در بهارستان و شهریاررییس اداره محیط زیست شهرستان بهارستان- در گفت و گو با ایسنا از پایش ۱۰۱ واحد صنفی صنعتی این شهرستان خبرداد و اظهارکرد: واحدهایی که اخطاریه تعطیلی دریافت کرده‌اند در صورت عدم رفع آلایندگی تعطیل خواهند شد .

وی در ادامه درباره واحدهای پایش شده گفت:  ۱۷ مورد اخطاریه رفع آلایندگی و سه مورد اخطاریه تعطیلی دریافت کرده‌اند. واحدهایی که اخطاریه گرفته‌اند، چنانچه واحدهای مجاز باشند در صورت رفع آلایندگی قابلیت فعالیت مجدد خواهند داشت.

پایش محیط زیست

 پایش ۲۷۸ واحد صنعتی و خدماتی طی سال گذشته در شهرستان شهریار محمودرضا سعید پور- رییس اداره محیط زیست شهرستان شهریار- با ارائه آمار پایش‌های این شهرستان طی سال گذشته اظهارکرد: در سال گذشته ۲۷۸ مورد پایش زیست‌محیطی صنایع مختلف و واحدهای خدماتی داشتیم که از این تعداد  ۴۹ مورد اخطاریه آلایندگی زیست محیطی دریافت کردند.

وی افزود: ۱۲ مورد نیز پرونده حقوقی تشکیل شد و  ۶۶ مورد رسیدگی به شکایت‌های مردمی داشتیم  که به صورت مکتوب یا گزارش تلفنی بوده است. در ۶۷ مورد نیز واحدها خود اظهاری کرده‌اند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان شهریار اظهار کرد: چنانچه واحدهای آلاینده با دریافت اخطاریه اول رفع آلایندگی نکنند، ما مجدد برای پایش به واحد سر می‌زنیم و اگر مشاهده کنیم که آلایندگی رفع نشده باشد، اقدامات حقوقی لازم را انجام می‌دهیم  و آنان را به مرجع قضایی معرفی می‌کنیم و نام واحد در فهرست صنایع آلاینده شهرستان قرار می‌گیرد.

سعیدپور در پایان گفت: طی سال‌های ۹۲ الی ۹۵ در مجموع  ۱۱۲۱ مورد پایش انجام ، ۴۹۶ مورد اخطاریه،۲۷ مورد اقدامات حقوقی انجام شد همچنین ۳۱۰ مورد رسیدگی به شکایت مردمی و ۲۰۱ مورد خوداظهاری واحدهای صنعتی و خدماتی صورت گرفت.

https://zistonline.com/vdcfycde.w6dc0agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما