تاریخ انتشار :شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 78810
سرپرست گروه نظارت بر تامین تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت گفت: تدابیر لازم برای مدیریت تامین تجهیزات و ملزومات مورد نیاز مراکز درمانی و پیشگیری از کمبودهای احتمالی اندیشیده شده است.
 تامین کمبودهای احتمالی ملزومات پزشکی مراکز درمانی کشور
به گزارش زیست آنلاین، محمد مهدی علاءالدین با بیان اینکه برخی تمهیدات برای تقویت تولیدکنندگان در نظر گرفته شده و روان سازی واردات و تعمیق هماهنگی بین سازمانی با نهادهای مربوطه برای رفع مشکلات در حال انجام است، افزود: با حمایت نهادهای پشتیبان وزارت بهداشت در تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی، کمبودهای احتمالی و مشکلات مراکز درمانی مدیریت و مرتفع خواهد شد.

وی، دعوت برای حضور آزاد شرکت ها و شفاف سازی آنها و همچنین فراخوان تامین کنندگان را راهکار دیگر  وزارت بهداشت برای تامین ملزومات پزشکی مورد نیاز مراکز درمانی عنوان کرد.

سرپرست گروه نظارت بر تامین تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت گفت: برای مدیریت تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی مورد نیاز مراکز درمانی و پیشگیری از کمبودهای احتمالی، تدابیر و تمهیدات لازم اندیشیده شده است و همه پتانسیل اداره کل تجهیزات پزشکی و دانشگاههای علوم پزشکی برای شرایط خاص در آینده بسیج خواهند شد.

مشاور وزیر و مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت گفت: از ابتدای امسال، برنامه ریزی های لازم برای تامین تجهیزات پزشکی از طریق محصولات وارداتی و تولید داخلی انجام شده و در حال حاضر مشکلی برای تامین لوازم پزشکی در بیمارستان ها وجود ندارد. در ادامه به توضیح بیشتری در این خصوص پرداخته خواهد شد.

کمبود تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها تکذیب شدرضا مسائلی روز یکشنبه ۲۵ شهریور ماه ۹۷ با اشاره به گستردگی حوزه تجهیزات پزشکی، افزود: تجهیزات پزشکی در کشور توسط دو هزار و ۲۰۰ شرکت وارد کننده، ۶ هزار و ۱۰۰ کمپانی تولیدکننده بین المللی که ممیزی علمی و فنی وزارت بهداشت را پشت سر گذاشته و همچنین بیش از هزار شرکت تولیدکننده داخلی تامین می شود.

وی با بیان اینکه در کشور بیش از ۲۸۰ هزار قلم تجهیزات و ملزومات پزشکی وجود دارد، افزود: اینکه گفته شود در یک مرکز درمانی، تجهیزات پزشکی در دسترس نیست، عبارت دقیقی نیست و تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور تحت نظارت و پایش جدی وزارت بهداشت قرار دارد و در این زمینه نیز دستگاه های نظارتی برای نظارت بر بازار تجهیزات پزشکی و برخورد با متخلفان، فعالیت دارند.

تجهیزات پزشکی

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت یکی از اقدامات وزارت بهداشت در ماه های اخیر را راه انداری سامانه مدیریت تجهیزات پزشکی بر روی سایت اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: در این سامانه دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستان ها در خصوص تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز خود در بستر وب، اطلاعات را به صورت روزانه وارد می کنند و پس از تحلیل اطلاعات، تصمیم گیری در این زمینه انجام می شود. 

مسائلی تاکید کرد: بر اساس دستورالعمل معاونت درمان وزارت بهداشت، هیچ یک از مراکز درمانی در کشور، حق ارجاع بیماران برای تهیه ملزومات پزشکی به خارج از این مراکز را ندارند و مردم در صورت مشاهده تخلف، می توانند با سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت تماس گرفته و تخلف را گزارش دهند.

مشاور وزیر بهداشت، گفت: وزارت بهداشت برای کنترل عفونت بیمارستانی، راهنماهای بالینی و پروتکل های درمانی بسیاری دارد و عفونت های بیمارستانی به صورت جدی و براساس استانداردها، کنترل و پایش می شود.

مسائلی اظهار داشت: وزارت بهداشت در زمینه کنترل عفونت های بیمارستانی نه تنها در سطح ملی و منطقه ای بلکه در سطح بین المللی از نظر رعایت استانداردها، در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

این در حالی است که، سجاد رضوی، چند سال گذشته، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر تصریح کرده بود: «بیمارستان‌ها تمام تلاش خود را برای پرداخت حقوق پرسنل شان صرف می‌کنند و پولی برای تامین تجهیزات پزشکی و دارو باقی نمی‌ماند.»

مدیر نظارت بر درمان وزارت کشور در ادامه افزود: «این وضعیت باعث شده تا مردم برای تهیه تجهیزات پزشکی و داروی بیمارشان به بیرون از بیمارستان مراجعه کنند.»

به گفته سجاد رضوی، مراجعه قشرهای آسیب‌پذیر و متوسط جامعه به این بیمارستان‌ها با ارائه دفترچه شرکت‌های بیمه‌ای که بدهی‌های خود را با تأخیر به بیمارستان پرداخت می‌کنند، از جمله دلایل کمبود نقدینگی بیمارستان‌های دولتی است.

کمبود تجهیزات پزشکی

نگرانی از کمبود تجهیزات بخش مراقبت‌های ویژهکسری بودجه بیمارستان‌ها علاوه بر تحمیل هزینه بیشتر بر بیماران، وضعیت بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها را نیز بحرانی کرده است. امیرعلی سوادکوهی، رئیس انجمن علمی مراقبت‌های ویژه ایران، از کمبود بیش از ۱۰ هزار تخت مراقبت‌های ویژه در سراسر کشور خبر داده است.

این بخش بیشتر از سایر بخش‌های بیمارستانی نیازمند تجهیزات است؛ تجهیزاتی که قیمت بالاتری هم دارند. به گفته رئیس انجمن علمی مراقبت‌های ویژه ایران، بیشتر تجهیزات مورد نیاز این بخش از خارج از کشور وارد می‌شود.

سجادی با اشاره به پیشرفت‌های علمی در تولید تجهیزات پزشکی، افزود: «مرتب تجهیزات جدیدتری وارد بازار بهداشت جهانی می‌شود که باید بتوانیم آنها را وارد کنیم تا بتوانیم به شرایط تولید برسانیم، در غیر این صورت مدام عقب می‌افتیم، اگرچه همین الان هم عقب هستیم.»

امیر علی سوادکوهی در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، در مورد ادامه کمبود اعتبارات در بخش بهداشت و درمان هشدار داد و گفت: «گرچه الان هم خیلی شرایط خوبی وجود ندارد ولی آن موقع شرایط بد‌تر خواهد شد.»

 

https://zistonline.com/vdcdzj05.yt0jf6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما