تاریخ انتشار :شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 78808
استفاده از طب سوزنی برای کسانی که به دنبال کاهش وزن در بازه زمانی بلند مدت هستندو نمی خواهند ازدارو استفده کنند، بدون داشتن رژیم غذایی خاص، بدون انجام ورزش های سنگین و طاقت فرسا و بدون احساس درد و نارحتی ها و گرسنگی یک روش مناسب،کاربردی و طبیعی است.
کاهش وزن و لاغری موضعی به روش طب سوزنی
به گزارش زیست آنلاین، در سالهای اخیر کاهش وزن و تناسب اندام به روش طب سوزنی مورد توجه دانشمندان کشور های مختلف قرار گرفته استو به عنوان روشی سالم برای کاهش وزن و حذف چربی های موضعی با بیشترین تاثیر و خصوصا برای درمان چاقی ناشی از اختلال عملکرد غدد تیروئید و هیپوفیز و ... شناخته شده است و داشتن تغذیه مناسب و یا استفاده از مکمل های غذایی برای عملکرد غدد در کنار طب سوزنی برای بعضی از افراد لازم می باشد. کاهش وزن و لاغری با استفاده از طب سوزنی به سرعت چربی اضافی را از بین می برد و با سفت کردن پوست، چروک ها و شل شدگی پوست را از بین می برد و هیچ گونه تاثیر منفی بر روی سلامتی ندارد.

کاهش وزن با استفاده از طب سوزنی علاوه بر تقویت کلیه ها و طحال و حفظ سلامتی بدن، از طریق باز کردن مریدیان ها یا کانال های انرژی که باعث از بین بردن عوامل بیماری زا در داخل بدن می شود، موجب افزایش مقاومت بدن به منظور از بین بردن عوامل بیماری چاقی، تحریک نواحی خاصی از بدن و تنظیم مریدیان های بدن نیز می گردد.
این روش نه تنها بر روی کاهش وزن کلی بدن تاثیر می گذارد بلکه می تواند با از بین بردن چربی ها به صورت موضعی نیز موجب لاغری و تناسب اندام شود.در از بین بردن چربی های اضافی مثل باسن،ران پا و سینه ها از روش های خاص و کاربردی موضعی طب سوزنی استفاده می شود تا تحریک بیشتری برای از بین بردن چربی های این قسمت های بدن شود و در مواقعی از دستگاه هایی نیز برای عملکرد سریعتر این چربی سوزی می توان استفاده کرد.همچنین طب سوزنی روش های خاصی برای افزایش حجم عضله باسن دارد که جز موارد خاص و کلینیکی و تخصصی محسوب می شود.
طب سوزنی که یکی از گنجینه های طب سنتی چین می باشد، نقشی مهم در درمان چاقی بر عهده دارد. متخصصان بیمارستان طب سنتی زیبایی پکن می گویند ساز و کار کاهش وزن با استفاده از طب سوزنی، تنظیم سوخت و ساز و عملکرد غدد بدن است. کاهش وزن با استفاده از روش طب سوزنی بهتر است که بر روی افراد جوان و بالغ در سنین بین۲۰ تا ۵۰ سالگی انجام شود، زیرا در این سن، رشد بدن کامل شده است و عملکرد تمام بدن کامل و بدون نقص است. در نتیجه درمان با استفاده از طب سوزنی به راحتی متابولیسم بدن را تنظیم می کند و تجزیه چربی های بدن را بهبود می بخشد. به علاوه طب سوزنی با جلوگیری از حرکات دودی شکل روده و ترشح اسید معده، باعث کم شدن احساس گرسنگی و در نتیجه کاهش وزن می گردد.
روش درمانی طب سوزنی ممکن است موجب بی میلی، تشنگی و افزایش دفعات ادرار گردد که همه ی این موارد کاملا طبیعی هستند. بروز این نشانه ها به این علت است که در طی درمان با طب سوزنی، عملکرد داخلی به طور پیوسته در حال سازگاری در جهت افزایش متابولیسم و مصرف انرژی است و همین عوامل باعث بروز برخی علائم بالینی می گردد.
در درجه اول کاهش وزن با استفاده از طب سوزنیبر تنظیم کردن میزان متابولیسم لیپیدها تاثیر می گذارد. در افراد چاق، میزان لیپید پروکسید بیش از میزان طبیعی می باشد. روش کاهش وزن با استفاده از طب سوزنی علاوه بر هدف اصلی اش یعنی افزایش متابولیسم که موجب کاهش وزن می شود، می تواند به کاهش میزان لیپید پروکسید در بدن نیز کمک کند.
در درجه ی دوم نیز روش کاهش وزن با استفاده از طب سوزنی می تواند مشکل اشتهای بیش از حد و ترشح بیش از حد اسید معده را از طریق تنظیم سیستم عصبی با هدف از بین بردن خستگی و گرسنگی، بیماران را درمان کند. با طب سوزنی، خالی شدن معده آهسته تر صورت می گیرد و معده دیگر خالی نمی ماند، بنابر این به طور طبیعی فرد همیشه احساس سیری می کند و تمایلی به خوردن ندارد.

افرادی که کاهش وزن به روش طب سوزنی برای آنها مناسب نیسترشد و تکامل بدن انسان تا قبل از ۲۰ سالگی به طور کامل انجام نمی شود بنابراین این روش درمانی برای کاهش وزن برای افراد زیر ۲۰ سال چندان مناسب نمی باشد.
چاقی در افراد زیر ۲۰ سال: چاقی در این افراد معمولا یا به دلیل پر خوری است یا عوامل ژنتیکی که سلول های چربی را در بدن ایجاد می کنند و باعث چاقی می شود و این نوع چاقی مربوط به چاقی ذاتی است و کاهش وزن ،کمی با حالت عادی تفاوت می کند. گاهی با آنکه کاهش وزن موثر است اما استخوان ها و عضلات فرد جوان هنوز در حال رشد است. بنابراین وزن کاهش پیدا نمی کند. طرز کار کاهش وزن با استفاده از طب سوزنی، تنظیم عملکرد متابولیسم می باشد.
افراد بالای سن ۵۰ سال معمولا بدنشان رو به زوال و ضعیف شدن است و ظرفیت متابولیسم بدنشان کم می باشد. روش کاهش وزن با طب سوزنی باید گاهی همراه با ورزش ها و فعالیت های مختلف باشد. در افراد بالای ۵۰ سال کاهش وزن بسیار سخت است و به طور معمولا این دسته از مردم ضعیف تر هستند. در افراد بالای ۵۰ سال، خاصیت کشسانی پوست به تدریج کاهش می یابد و با وجود ظاهر زیبا و سالم به راحتی چروک می شود.
بنابراین افراد چاق در سنین بالا نیز می توانند به طور طبیعی و به آرامی با رژیم مناسب و ورزش تا زمانی که خطری برای سلامتی ایجاد نمی کند، وزنشان را کاهش دهند.

تاثیر طب سوزنی در لاغری

آیا کاهش وزن به روش طب سوزنی موثر است؟کاهش وزن به روش طب سوزنی، آسان، بی خطر، بدون درد و قابل اطمینان است. این روش به طور خاص برای نیاز های شما طراحی شده است. در این روش هیچ گونه کاهش وزن بسیار سریع، آب زدایی، ورزش های طاقت فرسا ویا ابتلا به اسهال وجود ندارد.با کاهش وزن، بسیاری از بیماری های مربوط به چاقی درمان می شوند و یا کاهش می یابند. در طول انجام درمان طب سوزنی، اختلال در قاعدگی ماهیانه، یبوست، آکنه، کبد چرب، فشار خون و دیابت بهبود می یابند. این روش درمانی برای افراد ۲۰ تا ۶۰ سال بسیار موثر است. همچنین به یاد داشته باشید که درمان طب سوزنی معمولا کاهش وزن فوری نیست بلکه به مرور زمان وزنتان کاهش می یابد و وضعیت سلامت بدنتان بهتر می شود. شما می توانید حجم قسمت های خاصی یا کل بدنتان را کاهش دهید.البته در افرادی که می خواهند سریعتر به نتیجه برسند علاوه بر درمان چاقی با طب سوزنی می توان چاقی موضعی و چربی های زائد تجمع شده در شکم و پهلوها،ران پا ،باسن و سینه ها را با طب سوزنی و در مواردی از افراد به کمک دستگاه از لحاظ سایز و حجم نیز استفاده کرد.

بدون رژیم های غذایی سخت (گرسنگی) کاهش وزن داشته باشیدکاهش وزن به روش طب سوزنی به هیچ وجه به معنی تحمل گرسنگی نیست. روش های متفاوتی برای کاهش وزن وجود دارد ولی روش طب سوزنی بر مبنای به اندازه خوردن است و به هیچ وجه گرسنگی در آن وجود ندارد. رژیم غذایی سخت باعث بی اشتهایی، اختلال عملکرد سیستم گوارشی و دیگر عوارض می گردد. هنگامی فردی رژیم می گیرد، متابولیسم (سوخت و ساز) بدن او کاهش می یابد و توانایی اش برای سوخت و ساز چربی ها کم می گردد. به همین دلیل هنگام بازگشت به رژیم غذایی عادی، تغییر متابولیسم باعث افزایش چربی و در نتیجه افزایش وزن می گردد. بنابر این ممکن است شما نسبت به ابتدای شروع رژیم، وزن بیشتری پیدا کنید. یکی از مزیت های کاهش وزن به روش طب سوزنی، عدم وجود تحمل گرسنگی و رژیم های غذایی سخت در آن است.

لاغری موضعی با طب سوزنیچاقی معمولا به دلیل عوامل ژنتیکی،هورمونی و خوردن بیش از حد بوجود می آید و علت حدود ۹۵ درصد چاقی ها می باشد. هدف اصلی کاهش وزن به روش طب سوزنی نیز درمان همین مشکلات می باشد که باعث ایجاد چاقی های موضعی بد ترین نوع چاقی می شود.
لاغری موضعی با طب سوزنی روشی مناسب است. ممکن است شما بخواهید اندازه شکم، باسن، صورت یا ران پاها و حجم زیاد چربی سینه های خود را کاهش دهید. روش کاهش وزن با طب سوزنی، درمان موضعی چاقی در قسمت های مختلف بدن را به شما پیشنهاد می کند.

بر طرف کردن چاقی بدن و موضعی اندام پس از زایماناحتمال اختلال در عملکرد غدد به خصوص تیروئید که مسولیت تنظیم سوخت و ساز بدن را دارد در افراد چاق بیشتر از دیگران است. به طور مثال زنان پس از زایمان چاق می شوند و این نه تنها به دلیل خوردن زیاد غذا، بلکه به این دلیل است که زایمان باعث اختلال در عملکرد غدد و موجب چاقی می گردد. اختلال عملکرد غدد همچین باعث افزایش وزن می گردد.از مزایای استفاده از روش کاهش وزن از طریق طب سوزنی، تنظیم دو دستگاه "هیپوتالاموس ،هیپوفیز،قشر غدد فوق کلیوی"و"دستگاه سمپتایک بخش مرکزی غدد فوق کلیوی" که تصحیح اختلال عملکرد غدد و افزایش متابولیسم را به عهده دارد، می باشد. درمان چاقی پس از زایمان، چاقی ناحیه شکم و افتادگی پوست پس از زایمان را کاهش می دهد.

ريشه طب سوزني حداقل از ۵هزار سال پيش با طب چيني آميخته شده است و در ساير نقاط جهان به‌عنوان بخشي از طب سنتي چين (TCM) يا طب شرقي شناخته مي‌شود. متخصصان ماهر طب شرقي بعد از گذراندن دوره‌هاي متفاوت طب چيني با طب سوزني، گياهان دارويي، ماساژ، درمان‌هاي حركتي و تغذيه‌اي مانند تاي‌چي و... آشنا مي‌شوند.

طب سوزني در غرب بيشتر به‌عنوان روشي براي تسكين درد شناخته شده اما تاثير آن در درمان بسياري از ‌مشكلات  ديگر نيز ثابت شده است. در سال ۱۹۷۹/۱۳۵۸ سازمان جهاني بهداشت اعلام كرد، طب سوزني - به تنهايي يا همزمان با داروهاي فعلي- مي‌تواند ۱۰۴ عارضه را درمان كند. اين نوع درمان با مديريت استرس، مي‌تواند در پيشگيري از بروز عارضه‌هاي مختلف سلامت نقش عظيمي بازي كند. به گفته متخصصان طب سوزني، بسياري از بيماري‌هايي كه  با اين روش درمان مي‌شوند، به خاطر فشار رواني مزمني است كه سيستم‌هاي چندگانه بدن، شامل سيستم‌هاي ايمني و غدد را تحت‌تاثير قرار مي‌دهند.
 
درمان با طب سوزني هيچ شباهتي به آمپول زدن ندارد! اما از آنجا که مدارک لازم مبنی بر تاثیر صد‌در‌صدی طب سوزنی بر چاقی وجود ندارد، اگر قصد کاهش وزن دارید، بد نیست بدانید که این روش به تنهایی نمی‌تواند کارساز باشد و بهتر است قبل از این کار با چند کارشناس طب مکمل در این خصوص مشورت کنید تا بهترین راه برای کاهش وزن و تغییر سبک زندگی خود را بیابید.

طب سوزنی و سنتی

اين روش چطور عمل مي‌كند؟طب سنتي چين بر كيفيت انرژي يا قدرت زندگي در بدن تاكيد دارد كه متخصص طب سوزني آن را «چي» مي‌خواند و به سلامت ما اشاره دارد. در واقع «چي» در طول مسيرهاي انرژي بدن كه «كانال‌هاي انرژي» خوانده مي‌شود، منتشر شده و بسياري از آن به اعضاي خاصي مرتبط است. وقتي «چي» مسدود شده و نمي‌تواند آزادانه منتشر شود و در بدن گسترش يابد، بيماري در نقطه‌اي از بدن بروز مي‌كند. براي متعادل‌سازي مجدد جريان انرژي و بازگشت سلامت به بدن، متخصص طب سوزني سوزن‌ها را به نقاط خاصي از بدن فرو مي‌كند؛ تعداد اين نقاط خاص در بدن در نهايت به ۳۶۰ نقطه مي‌رسد!

 آيا اين روش به فرد صدمه مي‌زند؟طب سوزني اصولا بايد بدون درد باشد؛ مگر افراد بسيار حساس كه بسته به ميزان حساسيت‌شان و مكاني كه سوزن در آن فرو مي‌رود، سوزش خفيفي را احساس خواهند كرد. وقتي سوزن‌ها سر جاي‌شان قرار مي‌گيرند، كاملا طبيعي است كه احساس سوزش يا خارش جزئي، بي‌حسي و كرختي، گرما يا فشار ملايم احساس شود. اگر اين احساس‌ها شدت بگيرند يا احساس ناراحتي در فرد ايجاد كند، بايد متخصص طب سوزني را در جريان بگذاريد تا سوزن‌ها را بازنگري كند.

در طول جلسه طب سوزني دقيقا چه اتفاقي مي‌افتد؟اين جلسه بعد از معاينه اوليه پزشك شامل تعيين ضخامت پوست، شرايط زبان و كيفيت ضربان نبض مچ دست آغاز مي‌شود؛ اين مشاهدات، كلياتي را در مورد وضعيت بدن براي پزشك روشن مي‌كند و او با آگاهي بيشتر درمان را آغاز مي‌كند. بعد از تشخيص مشكل، متخصص طب سوزني از شما مي‌خواهد كه روي تخت دراز بكشيد و سوزن‌ها را در نقاط كليدي بدن قرار مي‌دهد. در اين مرحله شما ديگر لازم نيست كاري انجام دهيد و مي‌توانيد تا پايان جلسه، كه ممكن است بيش از ۴۰ دقيقه طول بكشد، استراحت كنيد!

طب سوزني چطور باعث كاهش وزن مي‌شود؟در مكتب طب سنتي چين گفته مي‌شود چاقي معمولا به خاطر عملكرد ضعيف دستگاه گوارش و نامتعادل بودن ميزان مواد‌غذايي هضم شده كه وارد دستگاه گردش خون مي‌شوند، ايجاد شده و با بيماري‌هايي چون بالا رفتن قند خون، چربي خون، فشار خون، افزايش اسيداوريك و درد مفاصل خود را نشان مي‌دهد. در اين روش، نقاط حساس با سوزن‌هاي مخصوص هدف گرفته مي‌شوند تا كانال‌هاي انرژي تميز شود و تعادل خون و «چي» تنظيم شده و با تخريب مستقيم سلول‌هاي چربي، تعداد سلول‌هاي چربي در بدن كمتر شود و اشتهاي فرد كاهش يافته و در نهايت وزن كاهش يابد.

سوزن‌ها حدود ۴۰ دقيقه در نقاط خاص بدن باقي مي‌مانند تا باعث تحريك همان نقاط شده و كانال‌هاي انرژي فعال شوند و همچنين گردش خون شتاب مي‌گيرد و گرماي بدن رها مي‌شود تا كاهش وزن اتفاق بيفتد.

تحقیقات علمی در مورد طب سوزنی چه می‌گویند؟ تحقیقات علمی کمی توانسته‌اند تاثیر طب سوزنی بر کاهش وزن را به اثبات برسانند؛ برخی از این مطالعات بر این باورند که طب سوزنی می‌تواند به عنوان تسریع‌کننده لاغری در افراد عمل کند. بر اساس پژوهشی که در سال ۲۰۰۹ در این زمینه منتشر شد، دانشمندان ۳۱ تحقیق را (با مجموع ۳ هزار و ۱۳ شرکت‌کننده) تحلیل کردند و به این نتیجه رسیدند که طب سوزنی می‌تواند تاثیر عمده‌ای بر کاهش وزن بدن داشته باشد. البته تمام این تحقیقات چنین نتیجه درخشانی نداشته و بعضی از آن‌ها کیفیت پایینی داشته و تحقیقات مختلف، نتایج مختلفی را در زمینه تاثیر طب سوزنی بر کاهش وزن به اثبات رسانده‌اند.
 
برای مثال، مطالعه‌ای که در سال ۱۹۹۹ بر روی ۴۰ فرد چاق انجام شد، نشان داد که این افراد بعد از ۱۲ جلسه طب سوزنی که به صورت هفتگی انجام می‌شد، وضعیت اعصاب و افسردگی‌شان تا حد زیادی بهبود یافت اما در کاهش وزن‌شان تاثیری نداشت. با این حال تحقیقی که یک سال پیش از آن انجام شده بود، ثابت کرد افرادی که روزی ۲ بار، به مدت ۴ هفته در جلسات طب سوزنی شرکت داشته‌اند، اشتهایشان از بین رفته و وزن‌شان کم شده است.

آيا من هم مي‌توانم از اين روش استفاده كنم؟اگر دوره بارداري خود را سپري مي‌كنيد، به هيچ‌وجه مجاز به استفاده از اين روش نيستيد، زيرا در اين روش، غيراز تخريب سلول‌هاي چربي، اشتهاي خود را براي خوردن غذا از دست مي‌دهيد و همين موضوع باعث مي‌شود، كمتر از حد معمول غذا ميل كنيد. اين امر در حالت عادي براي شما ضرر ندارد اما در دوران بارداري هم براي شما و هم براي جنين خطرناك است. زيرا جنين مواد مورد نيازش را از بدن مادر تامين مي‌كند و درصورتي كه شما به اندازه طبيعي غذا نخوريد، نه تنها خودتان بلكه جنين هم با فقر مواد‌غذايي، معدني و املاح مواجه مي‌شود.

دوره های طب سوزنی در درمان بیماری ها

طول سوزن‌ها چقدر است و  تا چه عمقي در بدن فرو مي‌روند؟اين سوزن‌هاي استيل كه ضد‌زنگ هم هستند، معمولا به نازكي موي انسان بوده، استرليزه و يك‌بار مصرف هستند و طول‌شان بين يك تا ۱۰ سانتي‌متر، متفاوت است. برعكس سوزن‌هاي توخالي كه براي آمپول زدن استفاده مي‌شوند، سوزن‌هاي طب سوزني تو پر هستند و متخصص طب سوزني هر كدام از اين سوزن‌ها را، با توجه به ميزان چربي زير‌پوستي كه سوزن‌ها نياز دارند در آن فرو مي‌برد، در عمق ۷ ميلي‌متر تا ۷.۵ سانتي‌متر نقاط مختلف بدن قرار مي‌گيرند و بعضي اوقات لازم است كه تمام طول سوزن وارد بدن شود.

در مناطقي از بدن كه عضله كمي روي استخوان قرار دارد (مثل پيشاني و دست) فقط نوك اين سوزن‌ها وارد بدن مي‌شود اما در مناطقي كه عضله زياد دارد (مثل كفل‌ها و بالاي پا) سوزن تا عمق بيشتري وارد مي‌شود. طول مدت زماني كه سوزن در بدن بيمار باقي مي‌ماند، بستگي به پزشك و نحوه درماني دارد كه براي بيمار انجام مي‌شود؛ گاهي اوقات فقط يك يا ۲ ثانيه لازم است كه سوزن در بدن بيمار باقي بماند و ممكن است هدف، ايجاد يك سوراخ ريز و خروج يك قطره خون باشد تا از اين طريق بدن بتواند خود را از «چي» مهاجم خلاص كند.

https://zistonline.com/vdcaaan0.49naw15kk4.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما