تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 78773
برای نخستین بار در کشور سیستم بیوراکتور انوکسیک، غشایی، کلرزنی، هوادهی حذف نیترات آب آشامیدنی در پژوهشگاه مواد و انرژی طراحی و ساخته شد.
قابلیت حذف نیترات از آب آشامیدنی توسط سیستم ترکیبی بیوراکتور
به گزارش زیست آنلاین، دکتر عبدالله‌زاده، مجری طرح گفت: با توجه به معضل غلظت بالای نیترات در چاه‌های آب کشور و سرطانزایی این آلاینده، اعضای هیئت علمی گروه محیط زیست پژوهشگاه مواد و انرژی در قالب یک پروژه کلان و با حمایت این مرکز و هزینه بیش از یک میلیارد ریال اقدام به طراحی و ساخت راکتور حذف نیترات کردند.

وی ادامه داد: در این پروژه حذف نیترات از آب به روش‌های مختلف از جمله روش‌های بیولوژیکی، جذب سطحی و غیره انجام شد.

دکتر عبدالله‌زاده اظهار کرد: نتایج این پروژه تحقیقاتی نشان داد که با استفاده از این راکتور ترکیبی بیولوژیکی غلظت نیتراتی که در منابع آب وجود دارد با حذف بالای ۹۰ درصد به زیر ۵۰ میلیگرم بر لیتر خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون این سیستم در مرحله تولید صنعتی است، افزود: سیستم ترکیبی بیوراکتور انوکسیک / غشایی / کلرزنی / هوادهی جهت حذف نیترات از آب چاه در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت اختراع شد و دارای تاییدیه علمی از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران است.

دکتر عبدالله‌زاده خاطرنشان کرد: در دو جشنواره ایده‌های برتر استان البرز و جشنواره کسب و کارهای نوپا در حوزه صنعت و معدن که در استان‌های تهران و البرز برگزار شد، این طرح موفق به کسب رتبه برتر شد.

وضعیت نیترات د آب

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت علوم، وی گفت: در حال حاضر با توجه به توان و تجارب پژوهشگاه، توسعه علم و فناوری در محور زیست پالایی آب، حذف بیولوژیکی نیترات از آب آشامیدنی، از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به پژوهشگاه واگذار شده است و ۳۰ درصد منابع واگذاری از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به اجرای محور فوق اختصاص خواهد یافت.

نیترات در آب آشامیدنی نیترات اغلب در آبهای آشامیدنی وجود داشته و دلیل آن فعالیت های بشری مانند استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی مانند نیترات پتاسیم و نیترات آمونیوم ، کامل نبودن سیستم سپتیک و دفع نامناسب زباله های صنعتی ، انسانی و حیوانی است. این موارد منبع اصلی تولید نیتروژن بوده که در خاک به نیترات تبدیل می‌شوند و از آنجا که نیترات در آب به صورت محلول است از طریق باران وارد آب های زیر زمینی و در نهایت آب‌های آشامیدنی می‌شود.

نیترات در آب

عوارض ناشی از نیترات بر روی بدن انساننیترات موجود در آب تبخیر نشده و به صورت پایدار در آب باقی می‌ماند. نیترات به طور معمول برای سلامتی خطرناک نبوده اما مصرف مداوم و بیش از اندازه آن می‌تواند اثرات زیادی بر سلامتی انسان به خصوص نوزادان داشته باشد. نیترات با هموگلوبین خون ترکیب شده و سبب اختلال در حمل اکسیژن توسط آن شده و توسط دستگاه گوارش به NO۲ تبدیل می‌شود و نوزاد از کمبود اکسیژن رنج ‌برده و سبب نارسایی در نوزادان می‌شود.

:: سایر عوارض استفاده از نیترات در مدت زمان طولانی شامل کاهش اسیدیته معده ، کمبود آنزیم ، کاهش هموگلوبین های طبیعی خون ، افسردگی ، تاثیر بر سیستم عصبی و زمانیکه غلظت آن بالای ۷۰% باشد سبب مرگ خواهد شد.

میزان مجاز نیترات در آب آشامیدنیبه گفته سازمان بهداشت جهانی اکثر افراد بالغ روزانه بین ۲۰ تا ۷۰ میلی گرم نیترات را به همراه مواد غذایی مثل کاهو ، کرفس ، اسفناج و .... مصرف می‌کنند. این نشان می‌دهد که علاوه بر آب آشامیدنی مواد غذایی نیز حاوی نیترات می‌باشد.آنالیز آب در ایالات متحده و کانادا نشان داده است که مقدار نیترات در این آب‌ها ۱۰ میلی گرم در لیتر است. اما طبق بهداشت جهانی (WHO) مقدار استاندارد نیترات در آب‌های آشامیدنی حداکثر باید ppm۵۰ باشد.

 

 

 

https://zistonline.com/vdcbfzbz.rhbwzpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما