تاریخ انتشار :جمعه ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 78755
حرکت در مسیر استحصال انرژی‌های نو، نه فقط مقرون به صرفه و کاملاً اقتصادی – حتی برای کشورهای نفت‌خیز مانند ایران – است؛ بلکه می‌تواند در کمتر از ۱۲سال آینده بیشتر از هر حوزه دیگری اشتغال پایدار آفریده و از مرگ زودرس و فقر به شدت بکاهد.
حرکت در مسیر استحصال انرژی‌های نو
به گزارش زیست آنلاین، چهارشنبه گذشته، یک نهاد معتبر جهانی که ده‌ها پژوهش‌گر، تصمیم‌ساز و سیاستمدار شناخته‌شده بین‌المللی در شمار اعضایش قرار دارند، اعلام کرد: حرکت در مسیر استحصال انرژی‌های نو، نه فقط مقرون به صرفه و کاملاً اقتصادی – حتی برای کشورهای نفت‌خیز مانند ایران – است؛ بلکه می‌تواند در کمتر از ۱۲سال آینده بیشتر از هر حوزه دیگری اشتغال پایدار آفریده و از مرگ زودرس و فقر به شدت بکاهد. بنا به این گزارش، مبارزه با تغییرات اقلیم می‌تواند بیش از ۶۵ میلیون شغل جدید در محدوده‌هایی با انتشار کربن کمتر ایجاد کرده، تا سال ٢٠٣٠ از مرگ زودرس ٧٠٠هزار نفر پیشگیری و بالغ بر ٢۶تریلیون دلار به اقتصاد جهانی کمک کند.

 این گزارش به سیاستگذاران هشدار می‌دهد که برای دستیابی به این مزایای سبز دریچه‌ای به مدت ٢-٣ سال باز خواهد بود، در غیر اینصورت سیاره می‌تواند لجام‌گسیخته با سرعت در مسیر تشدید آثار سوءِ تغییرات اقلیم حرکت کند. آیا در ایران معنای این دوره کوتاه – یعنی تا پایان عمر دولت دوازدهم – درک می‌شود یا همچنان اردوگاه طرفدارِ سوختنِ نفت وگاز، سدسازها و استحصال انرژی اتمی با نشانی غلط‌دادن، حرکت در مسیر بالفعل‌کردن مزیت‌های کشور در حوزه انرژی‌های نو را گران و غیراقتصادی نشان می‌دهند؟!

 گزارش نامبرده، تحت عنوان “افتتاح داستان رشد منحصر به‌فرد قرن بیست‌و‌یکم” ۴روز پیش از جانب کمیسیون جهانی در زمینه اقتصاد و اقلیم – یک سازمان بین‌المللی متشکل از سران سابق دولت‌ها، وزرای دارایی و رهبران بازرگانی – منتشر شد. نگارندگان این بررسی پژوهشی از دولت‌ها و بخش خصوصی خواسته‌اند تا با توجه به اینکه ادامه روال عادی می‌تواند دمای سیاره را تا سال ٢٠٣٠ دو درجه افزایش دهد، تغییرات قاطعی به اجرا بگذارند. به گفته وزیر دارایی سابق نیجریه “ما در لحظه سرنوشت‌سازی قرار داریم. سیاستگذاران بایست پای خود را از روی ترمز بردارند و نشان دهند که زمان برای داستان یک رشد جدید با فرصت‌های اقتصادی جالب فرا رسیده است.”

به گزارش فرانس‌پرس این بررسی از پنج محدوده کلیدی از فرصت‌های سبز نام می‌برد: توسعه سامانه‌های انرژی پاک، بهبودی طراحی شهری، تغییر به سمت کشاورزی پایدار، مدیریت هوشمند آب و کربن‌زدایی صنعت. این گزارش به دولت‌ها توصیه می‌کند تا هزینه‌ای بالغ بر ۴٠-٨٠ دلار برای هر تُن کربن منتشر شده تا سال ٢٠٢٠ تعیین کنند. رفرم یارانه‌ها و قیمتگذاری کربن می‌تواند سالانه ۲.۸تریلیون دلار تا سال ٢٠٣٠ برای دولت درآمد داشته باشد. پل پولمان، مدیر شرکت Unilever و معاون این کمیسیون جهانی می‌گوید: “اگر ما می‌خواهیم از همه مزایای این امکانات جدید استفاده و از فروپاشی اقلیمی پیشگیری کنیم، رهبران اقتصادی و مالی، هم در دولت و هم در بخش خصوصی باید که بیش از این و بسیار سریع عمل کنند.”

 این بررسی همچنین کمک می‌کند تا هراس در این‌مورد که دورشدن از سوخت‌های فسیلی، رشد اقتصادی را به رکود می‌کشاند، از بین برود؛ رخدادی که درصورت تحقق مطابق گزارش رویترز با آنچه “برنامه هواداری ترامپ از سوخت‌های فسیلی و مخالفت با قوانین محدودکننده آنهاست” در تضادی آشکار قرار می‌گیرد. همان نکته‌ای که از قضا در ایران و بین سیاستمدارانی که مشهور به آمریکاستیزی هستند، طرفداران فراوانی هم دارد! عجیب نیست؟ از یک سو می‌خواهیم به مقابله ترامپ و افکار سلطه‌جویانه و تحریم‌های ظالمانه‌اش برویم و از سوی دیگر برای افکارش علناً هورا می‌کشیم و با افتخار می‌کوشیم زیرمیز زده و از قرارداد پاریس خارج شویم! چرا؟

 به گفته هلن ماونت فورد، نگارنده اصلی گزارش “هنوز این استنباط وجود دارد که حرکت در راه کاهش کربن بسیار پرهزینه و گران است. آنچه ما تلاش داریم با این گزارش انجام دهیم آن است که یکبار برای همیشه دلایل این پندار نادرست را افشا کرده و طرفداران ادامه استفاده از سوخت‌های فسیلی را رسوا کنیم.”

 گفتنی‌آنکه این گزارش چهارشنبه آینده به دبیرکل سازمان ملل ارایه خواهد شد. رئیس‌جمهور سابق مکزیک، فلیپه کالدرون، مدیر افتخاری کمیسیون اضافه می‌کند: “این بیشتر از یک گزارش است. این یک مانیفست است که ما چگونه می‌توانیم به رشد بهتر برسیم و به بهبودی اقلیم تحقق ببخشیم. زمان آن رسیده تا ما راهمان را در مسیر دنیایی عادلانه‌تر، مطمئن‌تر و پایدارتر قاطعانه قانونگذاری، نوآوری، حکمرانی و سرمایه‌گذاری کنیم.”

انرژی خورشیدی

مزایا استفاده از انرژی تجدید پذیرتجدید پذیر بودن
فراوانی
پایداری
دوستدار محیط زیست
دسترسی اسان
کاهش هزینه برق مصرفی
کاربری ها متفاوت
استفاده چند گانه
بی سر و صدا بودن
حمایت از طرف دولت
تعمیر و نگهداری کم

همه باید متحد، منسجم و خردمندانه از رهبران خویش بخواهیم تا افسانه گران بودنِ استحصال انرژی‌های نو را پایان داده و یکبار برای همیشه، کشور را در مسیر درست و بخردانه توسعه متناسب با توانمندی‌های بوم‌شناختی و مصلحت‌های زیست‌بومی کره زمین راهبری کنند.

  https://zistonline.com/vdcbszbz.rhbwspiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما