تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 78754
با بررسی گارانتی تجهیزات موجود در بازار با توجه به طول عمر ۲۰ ساله قرارداد جهت خرید تضمینی برق، برای پنل‌های خورشیدی میتوان گفت: گارانتی این وسیله از ۵ سال تا ۱۲ سال برای تعویض قطعات و تا ۲۵ سال گارانتی تامین برق (۱۰ سال گارانتی تامین برق تا ۹۰ درصد توان خروجی و ۲۵ سال گارانتی تامین برق تا ۸۰ درصد توان خروجی) و تعمیرات به همراه خدمات پس از فروش متغیر میباشد.
گارانتی پنل های خورشیدی در بازار ایران
به گزارش زیست آنلاین،سرمایه گذاری برای احداث نیروگاه خورشیدی را میتوان در فاز‌های مختلفی بررسی کرد و میتوان میزان درآمد و سود دهی این نیروگاه‌ها را مهمترین دلیل استقبال مردم از این حوزه دانست. اما مواردی جز راندمان و بازدهی تجهیزات وجود دارد که میتواند موثر بر افزایش و یا کاهش استفاده از تجهیزات مختلف خورشیدی شود.

شرکت‌های زیادی در زمینه تامین تجهیزات نیروگاه‌های خورشیدی فعالیت میکنند و بدون شک یکی از مسائل مهم برای حضور در میدان رقابت ارائه گارانتی تجهیزات به سرمایه گذاران میباشد.

در واقع پنل خورشیدی مهمترین و حساسترین انتخاب برای ساخت نیروگاه خورشیدی هست، چرا که هم سرمایه زیادی از حجم سرمایه گذاری نیروگاهی را به خود تخصیص میدهد و هم تولید کننده جریان الکتریسیته میباشد.

از این رو انتخاب پنل بر اساس مشخصات فنی، برندینگ و قیمت تمام شده محصول یکی از دغدغه‌های اصلی سرمایه گذاران در حوزه خورشیدی میباشد.

بسیاری از مشتریان تجهیزات خورشیدی در تحقیقات خود به دلیل طولانی بودن قرارداد و میزان بالای سرمایه گذاری به گارانتی تجهیزات برای کاهش ریسک سرمایه گذاری اهمیت میدهند و از این رو شرکت‌های سازنده تجهیزات نیز واقف به این موضوع هستند.

بدون شک مدت زمان گارانتی تعویض و تعمیر قطعات متغیر بوده همین امر نیز در انتخاب تجهیزات از سوی سرمایه گذاران موثر میباشد.

با بررسی گارانتی تجهیزات موجود در بازار با توجه به طول عمر ۲۰ ساله قرارداد جهت خرید تضمینی برق، برای پنل‌های خورشیدی میتوان گفت: گارانتی این وسیله از ۵ سال تا ۱۲ سال برای تعویض قطعات و تا ۲۵ سال گارانتی تامین برق (۱۰ سال گارانتی تامین برق تا ۹۰ درصد توان خروجی و ۲۵ سال گارانتی تامین برق تا ۸۰ درصد توان خروجی) و تعمیرات به همراه خدمات پس از فروش متغیر میباشد.

همچنین سوالی که برای سرمایه گذار پیش می‌آید این است که وارد کنندگان و نمایندگان فروش پنل خورشیدی چه ضمانتی برای برقرار بودن گارانتی‌های اخذ شده میدهند؟ در این راستا شرکت‌های بیمه‌ای نیز دست به کار شده اند و بعضی از وارد کنندگان یا نمایندگی‌های فروش محصولات خود را بیمه میکنند تا در صورت عدم پایبندی شرکت سازنده به قرارداد گارانتی خود، سرمایه گذار بتواند از بیمه استفاده کند.

لازم به ذکر است باید به موارد تحت گارانتی که از سوی شرکت‌ها تعریف شده است دقت شود چرا که اگر از خارج از چارچوب مورد نظر به دستگاه صدمه وارد شود شامل گارانتی نشده و باید هزینه تعویض و یا تعمیر وسیله را پرداخت کنید.

یکی از نکات قابل توجه در ارتباط با پنل های خورشیدی این است که اگر یک سلول از میان یک پنل (که از سری شدن سلول‌ها حاصل شده است) تحت سایه قرار بگیرد جریان آن سلول کاهش یافته و عملکرد پنل دستخوش تغییر اساسی می‌شود؛ چون سلول‌هایی که بصورت سری قرار گرفته‌اند جریان آن‌ها باید برابر باشد.اما چون سلولی که تحت سایه است قادر به تولید جریان نیست، ناچاراً سلول‌های دیگر که تحت سایه نیستند باید از سلول سایه‌افتاده پیروی کنند تا جریان مدارِ سری برابر شود. در نتیجه جریان خروجی پنل بطور چشمگیری کاهش یافته و عملاً پنل قادر به تولید توان نخواهد بود. در ادامه بیشتر به شرح این موضوع پرداخته شده است.

پنل خورشیدی

تاثیر سایه بر توان پنل خورشیدیبه گزارش برق نیوز،همانطور که می‌دانیم عملکرد تولید توان یک سلول بطور مستقیم تحت تأثیر میزان تابش است.
اگر یک سلول از میان یک پنل (که از سری شدن سلول‌ها حاصل شده است) تحت سایه قرار بگیرد جریان آن سلول کاهش یافته و عملکرد پنل دستخوش تغییر اساسی می‌شود؛ چون سلول‌هایی که بصورت سری قرار گرفته‌اند جریان آن‌ها باید برابر باشد.اما چون سلولی که تحت سایه است قادر به تولید جریان نیست، ناچاراً سلول‌های دیگر که تحت سایه نیستند باید از سلول سایه‌افتاده پیروی کنند تا جریان مدارِ سری برابر شود. در نتیجه جریان خروجی پنل بطور چشمگیری کاهش یافته و عملاً پنل قادر به تولید توان نخواهد بود.
اما مسئله در همین جا تمام نمی‌شود، از دست رفتن تولید توان کل قضیه‌ی سایه‌اندازی نیست و تنها یک طرف قضیه است. هنگامی که سایه روی سلول است ولتاژ دو سر سلولی که سایه روی آن افتاده است قابل بحث است.

زمانی که می‌خواهید محل قرار گرفتن پنل خورشیدی را انتخاب کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که زمان حداکثری نور خورشید (معمولاً ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر) نباید سایه‌ای بر روی پنل بیافتد، زیرا راندمان پنل را کاهش می‌دهد یا حتی ممکن است به پنل اسیب برساند.

اکثر شرکت‌ها برای جلوگیری از این مشکل در هنگام ساخت پنل‌ها از تعدادی دیود استفاده می‌کنند که خود این دیود‌ها توان را کاهش می‌دهند. در اثر افتادن سایه بر روی پنل در زمانی که سایه از روی پنل خارج یا وارد می‌شود میزان نور در لبه‌ی بین سایه و نور بیشتر می‌شود و این بعلت شکست نور است که به ان اثر لبه می‌گوییم. این میزان نور بیشتر شده باعث تولید زیاد الکتریسیته برای یک لحظه می‌شود که می‌تواند به سیستم اسیب برسان؛ بنابراین مسئله سایه‌افتادگی روی پنل دو پیامد منفی دارد.
۱- عدم تولید توان
۲- مسئله Hotspot
جا دارد اشاره شود هنگامی که سایه تنها روی یک سلول بیفتد، از نظر مسئله تولید حرارت بدترین شرایط ممکن است، زیرا ولتاژ سلول‌های دیگر در نهایت بطور معکوس همگی روی آن سلول اعمال می‌شود.
همانطور که اشاره شد، مسئله‌ی Hotspott تهدید جدی در سایه‌افتادگی روی پنل محسوب می‌شود. یک راه حل برای این مسئله استفاده از دیود بای‌پس می‌باشد. ابتدا به نظر می‌رسد که هر سلول دارای دیود بای‌پس باشد، اما این امر هم هزینه‌بر است و هم به لحاظ اجرایی آسان نیست.

https://zistonline.com/vdcay0n0.49nam15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما