تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 78749
رئیس تشکل های کشاورزی ضمن اشاره به فرصت ۱۰ روزه دولت مبنی بر تعیین نرخ خرید تضمینی گندم، گفت: اگر دولت بخواهد در سال جاری نیز کوتاهی در زمینه تعیین مناسب قیمت گندم داشته باشد، باید شاهد رواج پدیده قاچاق گندم به خارج از کشور و واردات گندم با نرخ بالای ۲ هزار تومان بود.
عدم اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم موجب قاچاق می شود
به گزارش زیست آنلاین، مسعود اسدی رئیس تشکل های کشاورزی، با اشاره به مهلت ۱۰ روزه دولت مبنی بر اعلام قیمت گندم، گفت: دولت نباید با تعیین قیمت های غیرمنطقی در حق کشاورزان ظلم کند.

این کارشناس کشاورزی اظهار داشت: متاسفانه دولت دوازدهم پس از شروع کار خود دیواری کوتاه تر از کشاورزان مظلوم پیدا نکرد و سال گذشته علیرغم تاکید قانون، قیمت این محصول را پس از ۷ ماه تاخیر بدون تغییر اعلام کرد.

رئیس تشکل های کشاورزی با انتقاد از عملکرد دولت تصریح کرد: متاسفانه دولت در انجام سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و تامین امنیت غذایی کوتاهی می کند.

وی گفت: این در حالی است که بر اساس قانون خرید تضمینی دولت موظف است هر ساله قیمت گندم را اول مهرماه هر سال مطابق با هزینه های تولید و حداقل به اندازه نرخ تورم افزایش داده و اعلام کند.

قاچاق گندم نتیجه عدم اصلاح نرخ خرید تضمینیرئیس تشکل های کشاورزی در ادامه در خصوص چگونگی تعیین قیمت گندم در سال جاری نیز گفت: قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری با توجه به افزایش هزینه های تولید و نرخ ارز باید حداقل کیلویی ۲ هزار تومان تعیین شود.

اسدی دلیل تعیین قیمت ۲ هزار تومانی گندم را به دلیل عدم تغییر قیمت گندم در دوسال گذشته و نیز افزایش هزینه های تولید تا حدود ۱۷۰۰ تومان دانست.

وی با اشاره به اثرات تثبیت احتمالی قیمت گندم در سال جاری نیز گفت: اگر چنانچه دولت بخواهد در سال جاری نیز کوتاهی در زمینه تعیین مناسب قیمت گندم داشته باشد، باید شاهد رواج پدیده قاچاق گندم به خارج از کشور و واردات گندم با نرخ بالای ۲ هزار تومان بود.

گندم

نمایندگان مجلس باید پیگیر تعیین قیمت صحیح گندم باشنداین کارشناس کشاورزی در مورد نظارت نمایندگان مجلس بر چگونگی اجرای قانون خرید تضمینی از سوی دولت نیز گفت: متاسفانه نمایندگان مجلس در سال گذشته تحت تاثیر لابی گری هایی در حق کشاورزان ظلم کردند.

رئیس تشکل های کشاورزی گفت: این در حالی است که نمایندگان مجلس باید بر حسن اجرای قوانین از سوی دولت نظارت کنند و درصدد بازپس گیری حق قانونی مردم باشند.

اسدی تاکید کرد: باید نمایندگان مجلس پس از پایان تعطیلات خود با اقدامی فوری و با تهیه طرح دو فوریتی هم ضمانت اجرای قانون خرید تضمینی را بالا ببرند و هم فکری به حال تخطی دولت در بحث تامین امنیت غذایی نمایند.

دخالت غیرقانونی سازمان برنامه و بودجهاسدی با اشاره به دخالت سازمان برنامه و بودجه در تعیین قیمت گندم نیز گفت: متاسفانه این سازمان با بی تدبیری در حال تحمیل نظرات غیرکارشناسی خود به کشاورزان مظلوم است.

رئیس تشکل های کشاورزی اظهار داشت: این سازمان و آقای نوبخت طبق قانون هیچ اختیاری مبنی بر تعیین قیمت گندم ندارند و نمایندگان مجلس نیز باید اجازه چنین دخالت مضری را به این سازمان ندهند.

هشدار قاچاق گندم به خارج از کشوررئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: پیشنهاد نرخ خرید تضمینی گندم به کیلویی ۱۶۰۰ تومان را داده‌ایم ، در سال ۹۷-۹۶ که نرخ خرید تضمینی تغییر نکرد و ثابت ماند، درحالی‌که هزینه‌های تولید افزایش یافته است.
علی‌قلی ایمانی در مورد آخرین وضعیت اعلام نرخ خرید تضمینی گندم برای سال ۹۸-۹۷ اظهار داشت: در طول تاریخ خرید تضمینی فراز و فرود زیاد بوده است، اما پیگیری‌ زیادی از طریق کمیسیون کشاورزی، کمیسیون اقتصادی و کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس انجام داده‌ایم و نشست‌های متعددی داشته‌ایم و به نتایجی رسیده‌ایم که قیمت منصفانه باشد تا هم رضایت کشاورزی جلب شود، هم تولید پایدار بماند و هم امکان خرید از سوی دولت برای تأمین بودجه فراهم باشد.
وی نرخ کارشناسی‌شده برای خرید تضمینی گندم را کیلویی ۱۶۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: البته این نرخ به شرطی است که شرایط تغییر نکند؛‌ چراکه در سال ۹۷-۹۶ که نرخ خرید تضمینی تغییر نکرد و ثابت ماند و سال قبل از آن هم تغییر بسیار ناچیزی داشت، درحالی‌که هزینه‌های تولید بسیار افزایش یافته است.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه تقاضای ما این است که آقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی با شخص رئیس‌جمهور صحبت کند تا موضوع افزایش تولید در جامعه کشاورزی و افزایش نرخ گندم را در نظر بگیرند.

قاچاق گندم

ایمانی به صراحت گفت: امسال قیمت بذر گندم ۱۲ درصد نسبت به سال قبل بالا رفته و در سال ۹۶-۹۵ نیز نرخ بذر ۱۵ درصد افزایش یافته بود که فقط در این دو سال ۲۷ درصد در نرخ بذر افزایش داشته‌ایم. همچنین پس از برداشتن یارانه برخی کودها از سال گذشته کیسه ۵۰ کیلویی کود دی‌آمونیوم فسفات از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان رسیده و قیمت سموم نیز سرسام‌آور بالا رفته که از هیچ قاعده‌ای پیروی نمی‌کند. وی در مورد آخرین وضعیت تعیین تکلیف نرخ خرید تضمینی گفت:‌ دو جلسه در شورای اقتصاد در این زمینه تشکیل شده که منتج به نتیجه نشده است و ما به نمایندگان مجلس می‌گوییم شما وکیل ما هستید، باید مطالبات ما را پیگیری و نظارت کنید، ولی اکنون متأسفانه شرایط به‌گونه‌ای شده که تصمیم‌گیری قائم به شخص است. تا الان می‌گفتند واردات گندم به صرفه است، اما باید گفت قاچاق گندم به صرفه شده است.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه دولت اکنون به فکر افزایش قدرت خرید کارمندان و کارگرانش است، افزود: انتظار ما این است که برای کشاورزان هم کاری بکنند؛ چراکه کشاورز به ویژه در نقاط سردسیر که زودتر از همه کشت می‌کند و دیرتر برداشت می‌کند، باید یکی دو ماه دیگر انتظار بکشد تا پول گندم خود را دریافت کند، درحالی‌که باید هزینه کود، سم، بذر و آبیاری را اکنون بپردازد و ۹ ماه انتظار بکشد تا گندم را آماده کرده و با نرخی که هنوز معلوم نیست تحویل دولت بدهد.

خرید تضمینی گندم


ایمانی نسبت به قاچاق گندم به خارج از کشور هشدار داد و افزود: اکنون قیمت جهانی گندم ۲۴۵ دلار در هر تن است، مضاف بر آن‌که این رقم تا مبدأ بوده و ۳۰ درصد هزینه حمل باضافه هزینه‌های بازرگانی و گمرکی به این رقم اضافه خواهد شد و اگر با ارز یارانه‌ای ۴۲۰۰ تومانی حساب کنیم هر کیلوگرم گندم وارداتی کیلویی ۲۰۰۰ تومان برای دولت تمام می‌شود، درحالی‌که اگر بخواهیم نرخ دلار ۱۰ هزار تومان را محاسبه کنیم، رقم بیش از اینهاست.
وی خاطرنشان کرد: اکنون قاچاقچیان گندم دست به کار شده‌اند و اگر تاکنون قاچاق سوخت به خارج از کشو ر دغدغه ما بود، اکنون قاچاق گندم هم به آن اضافه شده و اکنون گندم ما به صورت قاچاق روانه عراق و افغانستان می‌شود، اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، سال آینده تمام کشاورزان ترجیح می‌دهند تمام گندم خود را به صورت نقد به دلالان بفروشند.
هر ساله طبق قانون مصوب مجلس دولت موظف است نرخ خرید تضمینی محصولات استراتژی مانند گندم را تا قبل از پایان شهریور و مطابق با نرخ تورم تعیین و اعلام کند. موضوعی که دو سال است که دولت توجهی به آن نکرده و نرخ خرید تضمینی را با بی‌تفاوتی تغییر نداده و دیرهنگام اعلام می‌کند تا جایی که امسال با تأخیر ۶ ماهه و نرخ خرید تضمینی گندم هنگام برداشت نرخ گندم بدون تغییر همان ۱۳۰۰ تومان اعمال شد.

https://zistonline.com/vdceof8f.jh8vei9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما