تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : 78726
درحالی که چندی پیش وزیر کشاورزی از صادرات سهم کود کشاورزان ایرانی توسط مجتمع‌های پتروشیمی انتقاد کرد، این شرکت‌ها این موضوع را تکذیب کردند و از فروش حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن کود به وزارت جهاد کشاورزی خبر دادند.
 صادرات سهم کود کشاورزان در ایران
به گزارش زیست آنلاین، محمود حجتی اعلام کرد که پتروشیمی‌ها سهم کود کشاورزان ایرانی را صادر کرده‌اند و گفت:چند ماه اخیر متوجه شدیم شرکت‌های پتروشیمی، با استفاده از ذخایر تجدیدناپذیر کشور ۴.۵ میلیون تن کود تولید کرده‌اند که باید دو میلیون تن از آن را در اختیار کشاورز داخلی قرار دهند اما همه آن‌ را صادر می‌کنند.

در این راستا دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که وزارت جهاد کشاورزی بیش از میزان کنونی  نیازی به کود ندارد، اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های تولید کود مجتمع پردیس در واقع در عسلویه است. وزارت جهاد کشاورزی از دوری این مجتمع گلایه دارد و می‌گوید هزینه حمل از این مجتمع گران است که در این زمینه کاری از دست ما برنمی‌آید.

احمد مهدوی درمورد میزان فروش کود توسط شرکت‌های پتروشیمی به وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته گفت: سال گذشته حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن کود به وزارت کشاورزی فروخته شد که این میزان تقریبا در حال حاضر ثابت مانده است. به طور کلی میزان کود تولیدی حدود پنج میلیون تن است که حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن به وزارت کشاورزی فروخته می‌شود و مابقی آن صادر می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که وزارت جهاد کشاورزی هر کیلوگرم کود را با قیمت ۶۱۲ تومان که قیمتی دستوری است خریداری می‌کند، توضیح داد: به عبارت دیگر کود را با ۴۰ درصد تخفیف خریداری می‌کنند که خلاف قانون است. البته آن‌ها کود را با قیمت کیلویی ۷۸۰ تومان در اختیار کشاورز قرار می‌دهند که ظاهرا هزینه حمل و نقل به قیمت اصلی اضافه شده است.

مهدوی درمورد مجتمع‌های تولیدکننده کود گفت: مجتمع‌های خراسان، شیراز، کرمانشاه و... کود تولید می‌کنند اما وزارت جهاد کشاورزی می‌خواهد همه کود مورد نیاز خود را از یک مجتمع خریداری کند؛ در حالی که هر مجتمعی حق دارد بخشی از تولید خود را صادر کند.

در بهمن ماه سال گذشته، مصرف کود در ایران کمتر از میانگین جهانی اعلام شد. در ادامه به تشریح بیشتر این موضوع پرداخته خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی  دولت به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مهندس حمید رسولی در بهمن ماه سال گذشته گفته بود: امسال نیز به رغم افزایش قیمت خرید کودهای داخلی و خارجی، قیمت کودهای کشاورزی عرضه شده افزایش نداشت.

وی در مورد میزان تامین کودهای شیمیایی کشاورزی، اظهار داشت: در سال جاری برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به این شرکت تامین دو میلیون و ۳۰۵ هزار تن کودهای کشاورزی ازته، فسفاته و پتاسه است که تا امروز یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن از برنامه ابلاغی را تامین کرده ایم.

رسولی افزود: از ۱.۹ میلیون تن کودهای کشاورزی تامین شده، حدود ۱.۶ میلیون تن در شبکه توزیع شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در معرض فروش به کشاورزان قرار گرفته است.

وی میزان ذخیره استراتژیک این سه نوع کود را بیش از ۳۰۰ هزار تن عنوان و تصریح کرد: با این ذخیره استراتژیک به استقبال کشت بهاره می رویم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اظهار داشت: میانگین حمل روزانه کودهای کشاورزی تامین شده از سوی این شرکت از بنادر تا شبکه توزیع با توجه به میزان مصرف ۶ هزار تن است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره میزان تامین کودهای شیمیایی کشاورزی از محل تولید داخل و واردات، اعلام کرد: در سال جاری بیش از ۸۰ درصد کودهای تامین و تدارک شده توسط این شرکت از تولیدات داخلی و ۲۰ درصد از حمل واردات است.

کود کشاورزی

رسولی افزود: این در حالی است که در سال ۸۶ حداکثر سهم تولید داخل در تامین کودهای شیمیایی کشاورزی کمتر از ۲۰ درصد بود.

وی درباره واردات کود اوره نیز گفت: در سال ۸۶ حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن کود اوره وارد کشور شد در صورتی که با سیاست ها و اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید امروز ۱۰۰ درصد کودهای اوره در داخل تولید که بخشی از آن نیز صادر می شود.

رسولی میزان صادرات کود اوره را دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن عنوان کرد.

وی در عین حال در مورد انعقاد قرارداد با تولیدکنندگان داخلی که امکان تولید کودهای فسفاته، ازته و پتاسه را دارند ابراز آمادگی کرد.

رسولی از انعقاد ۲۴ قرارداد با شرکت های داخلی برای تولید این سه نوع کود در سال جاری خبر داد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی درباره کیفیت کودهای وارداتی نیز اذعان داشت: کودهای شیمیایی باکیفیت و برندهای معتبر از کشورهایی مانند هلند، بلغارستان، آلمان و چین وارد می شود.

وی ادامه داد: حساسیت ما در مورد کیفیت کودهای وارداتی در حدی است که در سال جاری یک محموله ۳۰ هزار تنی کود فسفاته را به علت ایراد در اندازه دانه بندی بازگشت دادیم.

رسولی، چین را بزرگترین کشور تولید کننده کود در دنیا دانست و تصریح کرد: اگر بازار چین را در تامین و تدارک نهاده های کشاورزی حذف کنیم، قیمت خرید از سایر کشورهای تامین کننده افزایش خواهد یافت.

وی تنوع بخشی در تامین انواع کودهای کشاورزی را از برنامه های این شرکت برشمرد و اظهار داشت: امسال علاوه بر هفت نوع کودهای یارانه ای، ۳۵ کود غیر یارانه ای را بدون این که هزینه ای برای دولت ایجاد کند تامین کردیم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی در همین حال از ورود این شرکت به تامین کودهای آلی و زیستی خبر داد و گفت: قراردادهایی را در این زمینه منعقد کرده ایم و توزیع این کودها آغاز شده است.

وی میزان کود مورد نیاز ازته، فسفاته و پتاسه در بخش کشاورزی را بیش از ۴ میلیون تن عنوان کرد و اذعان داشت: کمتر از نصف میانگین مصرف جهانی در بخش کشاورزی کشور کود مصرف می شود و این عدد نسبت به کشورهای توسعه یافته یک سوم می باشد و بنابراین باید تلاش کنیم مصرف را به حد استاندارد و با ترکیب منطقی برسانیم.

رسولی افزود: ما در سال جاری به استانداردها در ترکیب مصرف نزدیک شدیم که ناشی از شناخت کشاورزان از نیاز خاک به این گروه از کودها است.

وی گفت: امسال مصرف کود پتاسه ۱۵ درصد و فسفاته بیش از ۲۶ درصد افزایش و مثلا کود ازته کمتر از ۶۰ درصد شده است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی درباره تامین بذرهای کشاورزی تصریح کرد: ما بخش عمده ای بذور به ویژه بذور گندم و جو را از تولیدکنندگان داخلی تامین می کنیم.

وی با تاکید بر این که بذور وارداتی هم از کیفیت مناسبی برخوردارند، اظهار داشت: ۱۰۰ درصد بذور وارداتی شرکت ما از برندهای معروف کشورهای فرانسه، آلمان، سوییس و استرالیا است.

رسولی ادامه داد: امسال ۱۵۰ هزار کیلو بذر که عمدتا بذر دانه های روغنی است از برندهای مهم تامین کرده ایم.

https://zistonline.com/vdcjmaea.uqeo8zsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما