تاریخ انتشار :شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۳۰
کد مطلب : 78660
از آنجایی که در زمینه ضمانت‌‌های اجرایی حقوق محیط زیست کمبودهایی داریم در این چارچوب، سمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی می‌توانند در تعریف و تبیین حقوق عمومی در عرصه‌های محیط زیستی نظیر حق هوای پاک، حق آب تمیز، حق پیاده‌روهای ایمن و... به نهادهای اجرایی در حراست از حقوق عمومی کمک کنند.
 تاکید بر مشارکت سمن‌ها در صیانت از محیط زیست شهری 
به گزارش زیست آنلاین، حسینی میلانی، سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری بر مشارکت سمن‌ها و تشکل‌های محیط زیستی در حراست و صیانت محیط زیست شهر تهران تاکید کرد. 
سید آرش حسینی میلانی عصر یکشنبه در نشست کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با فعالان حوزه محیط زیست گفت: در طول یک سال گذشته دیدارها و همکاری‌هایی میان فعالان و سمن‌های محیط زیستی با کمیته محیط زیست شورای شهر شکل گرفته است که این ارتباطات و همکاری‌ها با پیگیری هر دو طرف بوده و موجب شده تا نمایندگان شبکه تشکل‌های محیط زیستی به صورت سازمان‌یافته در جلسات کارگروه‌های کمیته محیط زیست شرکت کنند. 
وی با مهم دانستن در اختیار قرار دادن اطلاعات به سمن‌ها و افکارعمومی اظهار داشت: در اختیار قرار دادن اطلاعات برای مشارکت بیشتر سمن‌ها، با برخی چالش‌ها و محدودیت‌های حقوقی روبه‌ رو است، به طور مثال، کارفرمایان در انتشار اطلاعات دارای حقوقی هستند و گاهی مخالف انتشار آن هستند. در این راستا، سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند با همفکری، درباره انتشار این دست از اطلاعات کمک کنند. 

تشکل مردمی

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به تراکم بیش از حد پروژه‌های عمرانی در برخی مناطق تصریح کرد: در بازدیدهایی که از مناطق مختلف شهر تهران داشته‌ایم، مشاهده می‌کنیم مال‌هایی در حال ساخته شدن هستند که این مال‌ها دارای پیوست‌های ترافیکی نیستند و می‌تواند تاثیرات محیط زیستی بر عرصه شهر تهران داشته باشند. در این راستا ضروری است گفت‌وگوهایی میان بخش‌های عمومی و بخش‌های خصوصی صورت بگیرد و در این رابطه سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند نقش کلیدی‌ای ایفا کنند.
حسینی میلانی با اشاره به ظرفیت قانونی سمن‌ها در شکایت‌ از متخلفان محیط زیستی خاطرنشان کرد: هنگامی که از پیمانکاری شکایت می‌شود، یک طرف آن بخش خصوصی است و یک طرف آن بخش‌های عمومی نظیر سازمان محیط زیست و شهرداری است. از آنجایی که در زمینه ضمانت‌‌های اجرایی حقوق محیط زیست کمبودهایی داریم در این چارچوب، سمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی می‌توانند در تعریف و تبیین حقوق عمومی در عرصه‌های محیط زیستی نظیر حق هوای پاک، حق آب تمیز، حق پیاده‌روهای ایمن و... به نهادهای اجرایی در حراست از حقوق عمومی کمک کنند. 

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نقش سمن‌های محیط زیستی را در تبیین خطوط قرمز مهم ارزیابی کرد و ابراز داشت: خطوط قرمز موضوعاتی هستند که امکان انعطاف و عقب‌نشینی وجود ندارد. به طور مثال، یکی از خطوط قرمز شورای پنجم لغو مصوبه برج‌باغ‌ها و حفاظت از باغ‌ها بوده است. در این راستا، سمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی می‌توانند خطوط قرمز شهر تهران در عرصه محیط زیستی را تبیین کرده و برای افکار عمومی آستانه‌ها و خط‌قرمزها را براساس استانداردها روشن کنند.
حسینی میلانی پیدا کردن مبناهای گفت‌وگو میان سمن‌ های محیط زیستی و بخش‌های پیمانکاری و سازه‌ای را ضروری دانست و بیان کرد: متاسفانه در اکثریت مواقع میان بخش‌های عمرانی، سازه‌ای و پیمانکاری و فعالان محیط زیستی منازعه‌ای وجود داشته که در این منازعات، منافع مردم حاصل نشده که در این راستا، لازم است به سازوکارهای رفع اختلاف توجه جدی بکنیم.
وی با تاکید بر ضرورت انضباط اداری در شهرداری یادآور شد: یکی از ضرورت‌های امروز ایجاد انضباط مدیریتی در شهرداری تهران و وحدت رویه است. در این راستا، گاهی می‌شنویم که شهرداری تهران دستورالعملی را درخصوص موضوعی صادر کرده اما برخی مناطق از اجرای آن سرباز می‌زنند و آن را اجرا نمی‌کنند. در این خصوص شورای پنجم حتما موارد تخلف در عرصه محیط زیستی را به مردم معرفی خواهد کرد. 

سمن


سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری افزود: از شهرداری می خواهم حداقل سه تعهد سازمانی خود در عرصه محیط زیست شهری را اعلام و متعهد شود که در این سه موضوع تا پایان امسال اقدامات جدی انجام خواهد داد. 
حسینی میلانی در پایان به ضرورت مشارکت مالی نهادهای غیردولتی در صیانت از محیط زیست شهری اشاره و بیان کرد: یکی از بحث‌های کلیدی، مشارکت مردم در تامین منابع مالی طرح‌های حفاظت و صیانت از آثار محیط زیستی شهری است. به طور مثال، نهادهای غیردولتی در لندن حدود ۱۰۰ سال پیش اولین گام‌ها را با خریداری باغات این شهر در حراست و ماندگاری آنها در برابر ساخت و سازها برداشتند. حتما با همفکری تشکل‌ها و فعالان محیط زیستی می‌توانیم الگوهای متناسب با شرایط تهران را تعریف و پیاده کنیم.

https://zistonline.com/vdcgz39u.ak9734prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما