تاریخ انتشار :سه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 78634
شهر گردشگر ترکیبی معنادار از شهر و گردشگر است، شهر گردشگر یعنی نگرش متفاوت به داشته‌های ذاتی شهر، که به گفته معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مشخصات و مفاهیم شهر گردشگر به شهرداریهای تمام استانها ابلاغ شده است.
شهر گردشگر در ایران کجاست
به گزارش زیست آنلاین، نخستین نمایشگاه بین‌المللی اقتصاد و سرمایه‌گذاری گردشگری «شهر گردشگر» در مجموعه ایران مال با حضور علی اصغر مونسان - معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افتتاح شد.

در افتتاح این مراسم - محمد محب‌خدایی - معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: هفته دولت را به همه دولتمردان و مردم ایران تبریک می‌گوییم، امروز نقطه تحولی را در حوزه گردشگری کشور را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: ما توانستیم شان و جایگاهی را که میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دارد به خوبی در کشور نشان دهیم، امروز شاهد هستیم که دولت و تمام استانداران در برنامه‌ریزی‌های کلان، شان گردشگری را لحاظ می‌کنند.

معاون گردشگری گفت: ما می‌توانیم با گردشگری اقتصادی پویا داشته باشیم، اگر امروز شاهد هستیم که ۸۷۰۰ میلیارد تومان از طریق صندوق توسعه ملی به گردشگری اختصاص یافته است باید از این فرصت استفاده کنیم.

محب‌خدایی اضافه کرد: امروز شاهد تحول در نگرش به حوزه گردشگری کشور هستیم، به این باور رسیدیم که می‌توانیم با برنامه‌ریزی در حوزه گردشگری به اهداف گردشگری دست یافت ،ایران مال یکی از مکان‌هایی است که ارکان شهر گردشگر را در خود جای داده است.

محب‌خدایی افزود: شهر گردشگر، مکانی است که خود را برای میزبانی از میهمانان آماده کرده است، هدف ما این است که شرایط لازم را برای سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری فراهم کنیم، تمام انرژی و همت سازمان در جهت تسهیل و تسریع امورات سازمان و مشارکت بخش خصوصی است.

امیدواریم شهر گردشگر به یک برند تبدیل شودهمچنین علی اصغر مونسان - معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بازدید از نمایشگاه اقتصاد و سرمایه گذاری گردشگری، شهر گردشگر گفت: مشارکت حداکثری استانها در نمایشگاه شهر گردشگر مورد نظر ما بوده است.

وی تصریح کرد: مشخصات و مفاهیم شهر گردشگر به شهرداری های تمام استانها ابلاغ شده است، این مشخصه ها مربوط به زیرساخت ها و نحوه برخورد با گردشگران است که اگر شهری موفق به رعایت این مشخصه ها شود، گواهینامه شهر گردشگر را دریافت می کند.

مونسان اضافه کرد: حضور استانها با تمام توان و ظرفیتهای گردشگری در این نمایشگاه مورد نظر ما بوده است و امیدواریم شهر گردشگر به یک برند تبدیل شود.

معاون رئیس جمهوری گفت: این نمایشگاه در ۲۲هزار متر فضای نمایشگاهی و با مشارکت شهرها و شهرداری ها برپا شده است.

ایران مال یک شهر گردشگر استهمچنین اثنی عشری - سخنگوی مجموعه ایران مال در این مراسم گفت: این نمایشگاه با همکاری و همراهی ۳۱ استان کشور، شرکت ایران نوین و زحمات بسیار زیاد سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع‌دستی و گردشگری برپا شده است.

وی تصریح کرد: (ایران مال) یک شهر گردشگر است، تمثیلی از ایران در این مجموعه به نمایش درآمده، شهر گردشگر ترکیبی معنادار از شهر و گردشگر است، شهر گردشگر یعنی نگرش متفاوت به داشته‌های ذاتی شهر، ایران مال با ظرفیت پذیرایی از ۸۰ میلیون ایرانی می‌تواند میزبان گردشگران بسیار زیادی باشد.

وی ادامه داد: اهتمام این دولت به موضوع گردشگری در اختصاص بیش از ۸هزار میلیارد تسهیلات در این حوزه به درستی مشخص است، تمام این اقدامات نوید روزهای خوش برای حوزه گردشگری است.

استان همدان

 در ادامه به معرفی قدیمی‌ترین شهر ایران که روزگاری پایتخت هخامنشیان، اشکانی، ساسانیان، آل بویه و سلجوقی بود و به شهر دباغخانه‌ و قالیچه‌ ارزان مشهور است، می پردازیم، در حال حاضر این شهر با کوله‌باری از تاریخ و تمدن، پایتخت گردشگری قاره کهن شده است.

قدیمی‌ترین شهر ایران «پایتخت» گردشگری قاره کهن شدبه گزارش تسنیم، همدان دیار کهن پارس با دارا بودن وسیع‌ترین تپه باستانی؛ هر ایرانی را در وهله نخست به یاد بوعلی سینا و غار علیصدر می‌اندازد، شهری که از مهم‌ترین زیارتگاه‌های یهودیان جهان است، کما اینکه یادگار این قوم برای قدیمی‌ترین شهر ایران، از لحاظ امنیتی،کوچه‌های باریک‌ و پرپیچ و خم‌‌تر از سایر کوچه‌ها را رقم زده است.

همدان که پس از رویداد بین المللی تبریز ۲۰۱۸ این روزها بر خط خبرهای گردشگری ایران قرار گرفته است، به لطف برگزیده شدن در اجلاس مجمع گفتگوی کشورهای آسیایی (acd) - پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۱۸ شده است، برگزیده شدنی که پشتوانه آن ده‌ها و صدها داشته تاریخی و فرهنگی را یدک می‌کشد که یک مورد آن بقایای ابنیهٔ کاسی، مادی و هخامنشی است.

از هر چه بگذریم از غذا نمی‌توان گذشت، آن هم در گردشگری، همدانی‌ها نیز خوش خوراک هستند، به‌خصوص در مزه ترشی و مرباهای خاص، به‌طوریکه ۱۰۰ ترشی آنها زبان زد خاص و عام است و حتی مَثل معروفی نیز دارند و می‌گویند: «همدانیا میلیچ (گنجشک) تو هوا می‌پره، می‌گیرن موکونن ترشی.»

خوردن غذای هر دیار لطفی است که هر ایرانی نمی‌تواند به راحتی از کنار آن عبور کند، حال در شهر «هِمِدان» به گویش محلی، نباید ۵ غذا را از دست داد:  آبگوشت بزباش، آبگوشت کلم قمری، آش کاچی، سرداشی، آبگوشت یخنی، بماند اینکه همدان به آش هم معروف است و نباید بدون خوردن «آش برنج» قدیمی ترین شهر ایران - را ترک کرد.

حال وقتی ترشی‌های همدان را می‌چشید نمی‌توانید شیرینی‌های دیار کهن سرزمین پارس را نادیده بگیرید، شیرینی‌های کماج، شیرمال، حلوازرده، انگشت‌پیچ، آب‌نبات قیچی، حلوا لوزی، چای بغدادی، نان چای و از مشهورترین شیرینی‌هایی که نام آن را با طعم شیرین چشیدید: «راحت الحلقوم».

همچنین شناخته شده‌ترین صنایع دستی چهاردهمین شهر پرجمعیت ایران که سه گویش، حصاری، جولانی و ورمزیاری آن نیز معروف است، سفالین لالجین است که توانسته است جزو محبوب‌ترین هنرهای همدان شود.

همدانی که عنوان پایتخت گردشگری ۲۰۱۸ قاره آسیا را برای خود ثبت کرده است، شهرت دیگری را نیز در کارنامه خود یدک می‌کشد و آن عنوان «شهر دباغخانه‌ها» است زیرا شهر همدان از شهرهای مهم تولید و صادرکننده چرم در ایران است کما اینکه شهرت یک قرن گذشته «شهر دباغخانه‌ها» امروزه آنچنان رونقی نداشته باشد.

حال شهری که قدیمی ترین دیار سرزمین پارس است، از خود خاطرات فرهنگی ویژه ای نیز به  یادگار گذاشته است، کما اینکه شاید این خاطرات بوی تند و تلخی را بر مشام هر ذهنی جلوه کند و آن هم  زد و خوردهای خونینی بود که امروزه به مثل دعوای حیدری و نعمتی معروف است، دعواهایی با قدمت ۴۰۰ سال که در مراسم عزاداری بر سر تقدم ورود یا خروج از مسجد و درگذرگاه‌ها بین دسته‌های حیدری و نعمتی رخ می‌داد.

همدان با ۱۸۰۰ اثر فرهنگی و تاریخی که متعلق به تمام دوره‌های مختلف تاریخی است، از دیدگاه محمد ناصر نیکبخت - آقای استاندار این دیار قدیمی، دارای مفاخر و بزرگان و اندیشمندان بسیار زیادی است و تاکنون ۵۰ جلد از ۱۴۰ دانش نامه مربوط به مفاخر همدان تهیه شده است که فقط یکی از نوابغ آن، بوعلی سینا است،کما اینکه از دیار همدان می‌توان به نام‌های مشهوری چون مصطفی رحماندوست - شاعر، نویسنده و مترجم کتاب‌های کودکان و نوجوانان، شهید محمد مفتح - روحانی و سیاست‌مدار، نیز اشاره کرد.

حال قدیمی‌ترین شهر ایران که روزگاری پایتخت هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، آل بویه و سلجوقیان بوده و به شهر دباغخانه‌ و قالیچه‌ ارزان نیز مشهور است، با کوله‌باری از تاریخ و تمدن، پایتخت گردشگری قاره کهن شده است.

https://zistonline.com/vdchk-nq.23n6xdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قدیمی ترین شهر ایران ، کنارصندل جیرفت است.