تاریخ انتشار :دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 78624
تاسیسات نفت جنوب شهر تهران واقع در باقرشهر به دلیل فرسودگی، نشت داشته و همین موضوع باعث آلودگی چاه های آب اطراف پالایشگاه نفت شده است .
ماجرای  نشت نفت در مزارع جنوب پایتخت
به گزارش زیست آنلاین، در چند روز گذشته گزارشی مبنی بر نشت نفت پالایشگاه تهران در مزارع کشاورزی جنوب پایتخت منتشر شده بود که موجب شد بسیاری از دستگاه ها از جمله اداره کل محیط زیست، آب منطقه ای، شبکه بهداشت شهرستان ری و اداره جهاد کشاورزی برای حل این معضل دست به کار شوند.

این گزارش حاکی از ان بود که، تاسیسات نفتی جنوب شهر تهران واقع در باقرشهر به دلیل فرسودگی، نشت داشته و همین موضوع باعث آلودگی چاه های آب اطراف پالایشگاه نفت شده است .

 مردم منطقه باقرشهر و کهریزک، نیز گزارش نمودند که  نشت نفت این پالایشگاه موجب خشک شدن بسیاری از مزارع کشاورزی آنها شده است.

البته باید گفت که بخشی از زمین های مربوط به کشت سبزیجات و صفی جات در سال های گذشته با فاضلاب آبیاری می شدند که معضل نشتی نفت پالایشگاه و خشک شدن این مزارع نیز بر مشکلات منطقه افزود.

براساس این گزارش، شدت نشت نفت به گونه ای است که کشاورزان با احداث حوضچه هایی مواد نفتی را از آب مصرفی جدا کرده و از آب باقی مانده برای آبیاری مزارع خود استفاده می کنند.

کیومرث کلانتری مدیر کل اداره محیط زیست استان تهران  در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: بخشی از اراضی کشاورزی واقع در ضلع غربی پالایشگاه نفت تهران به دلیل نشت نفت به ۳ چاه آب کشاورزی آلوده به نفت شده است.

وی افزود: متاسفانه بخشی از اراضی کشاورزی زیر کشت هستند که در این رابطه اداره حفاظت محیط زیست شهرری طرح شکایتی علیه مدیرعامل پالایشگاه نفت شهید تندگویان داشته و پیگیر رفع مشکل بوده است.

کلانتری در ادامه گفت: پالایشگاه نفت تهران باید پاسخ گوی طرح دعوی باشد و براساس تصمیماتی که در اداره کل محیط زیست شهرستان ری اتخاذ شده، مقرر شد با پیگیری شبکه بهداشت شهرستان ری محصولات کشت شده اگر آثار آلودگی نفتی در آن دیده شود معدوم شود و همچنین محیط زیست نیز برنامه پایش از چاه های اطراف پالایشگاه را در دستور کار خود قرار داد.

وی افزود: پالایشگاه نفت تهران ملزم به ارائه برنامه های کنترل آلودگی و پاکسازی اراضی آلوده به مواد نفتی شده است که تا این لحظه هیچ گزارش مستندی واصل نشده است. مسائل کیفری این موضوع در دستگاه قضایی تحت پیگیری است .

مدیر کل اداره محیط زیست استان تهران تصریح کرد: پالایشگاه مکلف مو ظف است که هم به دستگاه ها پاسخگو باشد و هم باید برنامه های خود را در زمینه کنترل آلودگی ها و پاکسازی اراضی منطقه به محیط زیست ارائه کند.

وی ادامه داد: اداره کل محیط زیست استان نیز در این زمینه طرح دعوا به مقام قضایی کرده و پیگیر این موضوع خواهد بود و نتیجه ای که دریافت می شود را اطلاع رسانی خواهد کرد.

کلانتری گفت:  اداره جهاد کشاورزی باید از تداوم آبیاری اراضی توسط چاه مخلوط با آب آلوده به نفت جلوگیری کند, سازمان آب منطقه ای نیز باید چاه های آلوده را پلمب و از گردونه بهره برداری حذف کند تا زمانی که مشکل مواد نفتی در چاه حل شود. شبکه بهداشت نیز باید محصولاتی که در  اراضی دارای آلودگی کشت شده را اطلاع رسانی کند.

نشت نفت

چندی پیش در مرداد ماه امسال خبری در خصوص سرایت مواد نفتی از مخازن و لوله های انتقال پالایشگاه تهران منتشر شد که حاکی از به مخاطره انداختن حیات شهروندان، زمین های کشاورزی، محیط زیست و گونه های جانوری باقرشهر در جنوب پایتخت بود.در ادامه بخشی از این خبر ارائه شده است.

ماجرای سبزی های نفتی پایتختببه نقل از ایرنا، باقرشهر در جنوب شهرری و در پایین دست پالایشگاه نفت تهران قراردارد که به علت کمبود بارش ها طی سال‌های گذشته بیشتر آب موردنیاز کشاورزی آن از منابع زیرزمینی تامین می شود.
نشت نفت در زمین های کشاورزی جنوب پایتخت درحالی رخ می دهد که در سال های گذشته آبیاری بخش هایی از زمین ها بویژه کشت سبزی و صیفی جات این منطقه با فاضلاب نیز خبرساز بوده است. 
گزارش هاحاکیست که برخی پمپ های آب در مناطق پایین دست پالایشگاه اینک به جای آب، نفت یا آب آلوده به مواد نفتی را بالا می کشد و بعضی کشاورزان با ایجاد حوضچه، نفت را از آب جدا و با آب باقی مانده زمین ها را آبیاری می کنند.
پالایشگاه نفت تهران در شمال باقرشهر قرار دارد و سال ۱۳۴۷ تاسیس شده است.
بعد از بازدید میدانی از زمین های کشاورزی منطقه باقرشهر متوجه زنگ خطر جدی برای سلامت افراد این منطقه می شویم؛ خشک شدن زمین های کشاورزی محدوده پالایشگاه، بیکاری کشاورزان و تولید محصولات آلوده به مواد نفتی از جمله مشکلات کشاورزان این منطقه است.
اهالی منطقه می گویند که فرسودگی تانکرهای زیرزمینی ذخیره سوخت و نیز لوله های انتقال یا زواید تولید شده از پالایشگاه نفت خام سبب بروز آلودگی های نفتی شده است.
مسیر نهرهایی که آب پمپاژ شده از چاه های عمیق را به زمین های کشاروزی هدایت می کند در اثر عبور آب آلوده به ترکیبات نفتی به رنگ قهوه ای تیره و سیاه در آمده و این رنگ در نهرها قابل ردیابی است.
غلظت این ترکیبات در نهرها به حدی است که در نگاه اول تصور می شود این مواد سوختی است که از چاه استخراج می شود ولی با این وجود برخی کشاورزان به علت کمبود آب و نیاز مبرم زمین های کشاورزی به آبیاری، همچنان از آب های آلوده زیر زمینی برای کشاروزی استفاده می کنند. 

 خشک شدن زمین های کشاورزیعلی محمدی اهل باقرشهر و یکی کشاروزان اطرف پالایشگاه تهران گفت: در سال های اخیر مخازن ذخیره بنزین، گازوییل و در کل تولیدات پالایشگاه تهران به دلیل فرسودگی دچار نشتی شده که آلودگی آب سفرهای زیرزمینی و در نتیجه زمین های کشاورزی اطرف را به دنبال دارد.
وی با بیان اینکه زمین های کشاورزی و دام های منطقه با آب چاه سیراب می شوند اظهارداشت: ۸۰ درصد زمین های کشاروزی اطراف پالایشگاه به دلیل استفاده از آب های آلوده خشک شده و ۲۰ درصد نیز آلوده است.


این کشاورز عنوان کرد: با وجود اینکه سلامت محصولات این کشاورزان توسط شبکه بهداشت تایید نمی شود ولی اقدام به فروش می کنند.
محمدی درباره جزییات نحوه استفاده از آب آلوده توسط برخی کشاورزیان توضیح داد: برخی کشاورزان، آب آلوده به مواد نفتی را پس از استحصال از چاه به داخل حوضچه مجزایی ریخته می ریزند و پس از ته نشین شدن،نفت را که بالا می آید جمع و سپس از آب در مزارع کشاورزی استفاده می کنند.
وی همچنین مدعی شد که مسئولان پالایشگاه به صورت هفتگی و گاه ماهانه نفت استصحال شده توسط کشاورزان را می خرند و به پالایشگاه انتقال می دهند.
محمدی اضافه کرد: درخت های کنار جوهای آب زمین های کشاورزی اطراف پالایشگاه در اثر عبور آب آلودگی به مواد نفتی خشک و هر از چند گاهی نیز این جو ها در اثر گرمای هوا آتش می گیرد و درختان را از بین می برد.
علی یزدی یکی دیگر از کشاورزان اطراف پالایشگاه نیز گفت: آلودگی آب از سه سال گذشته به دلیل نشتی لوله های نفت آغاز شده و تاکنون چند هکتار از اراضی و باغ های اطراف پالایشگاه غیر قابل کشت شده اند.

نشت نفت به مزارع


وی با اشاره به اینکه پالایشگاه به هیچ عنوان درصدد تعمیر یا بازسازی لوله های انتقال و مخازن فرسوده نیست، عنوان کرد: اعتراضات ما به جایی نرسیده و فقط مسئولان پالایشگاه وعده خرید زمین های کشاورزی را به قیمتی که خودشان تعیین می کنند داده اند.
یزدی که می گوید دو چاه عمیق کشاورزی در این محدوده دارد ادامه داد: یکی از چاه های اصلی زمین های کشاورزی در اثر شدت آلودگی بلااستفاده شده، کیفیت آب چاه دیگر نیز بسیار پایین آمده و باعث خشکی درختان و زمین هایشان شده است.
وی ادامه داد: کشت اصلی ما سبزی و صیفی جات و تنها راه استفاده از آب نیز تصفیه ابتدایی آن ازطریق ایجاد دو حوضچه است که به هیچ عنوان دلیل بر تمیزی و پاکی آب نیست.

رفع تشنگی حیوانات باغ وحش با نفتدر ادامه بازدید های میدانی از یک باغ وحش باقرشهر نیز متوجه آلودگی تنها منبع آب این باغ وحش می توان شد و یکی از کارگران محل گفت: مخزن آب فضای سبز و آب آشامیدنی حیوانات باغ وحش بسیار آلوده است؛ وقتی در مخزن اصلی آب در کنار قفس اسب ها باز می شود بوی تند مواد نفتی به مشام می رسد.
وی ادامه داد: آب آلوده بسیاری از گل ها و درخت های باغ وحش را خشک کرده یا در حال خشک شدن است، این آب سلامت حیوانات باغ وحش را بشدت تهدید می کند.

بی اطلاعی جهاد کشاورزی این درحالی است که مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ری از آبیاری زمین های کشاورزی باقرشهر با نفت اظهار بی اطلاعی کرد و افزود: کشاورزان باقرشهری تاکنون هیچگونه شکایتی در خصوص آلودگی آب به مواد نفتی در جهاد کشاورزی ثبت نکرده اند.
محمد عباسی با اشاره به اینکه ورود مواد نفتی به زمین های کشاورزی اجازه رشد به هیچگونه گیاهی را نمی دهد، اظهارداشت: کیفیت آب چاه های زمین های کشاورزی اطراف پالایشگاه اگر در حد بحرانی بود حتما کشاورزان منطقه به جهاد کشاورزی مراجعه می کردند.
وی در خصوص کیفیت محصولات کشاورزی زمین های اطراف پالایشگاه اظهار داشت: جهاد کشاورزی متولی تولید محصولات کشاورزی است، کیفیت و سلامت محصولات را باید شبکه بهداشت تایید کند.
عباسی ادامه داد: متولی آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی اداره محیط زیست است از همین رو در خصوص آلودگی چاه های باقرشهر نیز باید این اداره ورود کند.
وی تصریح کرد: اکنون پالایشگاه نفت تهران در حال خرید زمین های کشاروزی منطقه است که بخش عمده زمین های کشاورزی منطقه توسط پالایشگاه خریداری شده و در آینده نزدیک در این منطقه کشاورزی انجام نمی شود.

  https://zistonline.com/vdcgt39u.ak97x4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما