تاریخ انتشار :يکشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 78619
زیست آنلاین: وجود جنگل های کم نظیر هیرکانی ویژگی منحصر به فردی به  پارک ملی پابند بخشیده است.
استقرار جنگل های هیرکانی در پارک ملی پابند
به گزارش زیست آنلاین، قرار گرفتن قسمتی از جنگل های باشکوه و کم نظیر هیرکانی در این منطقه یکی از مهم ترین ویژگی های این پارک ملی به شمار می رود، این ویژگی همچنین موجب شده است تا گونه های با ارزشی نظیر شوکا و مرال در این منطقه زیست کنند.
این منطقه کوهستانی قله های مرتفع و دره های پرآبی را شامل می شود، رودخانه ظالم رود نیز از این منطقه عبور می کند، لازم به ذکر است، منطقه حفاظت شده هزار جریب، مناطق شکار ممنوع پابند و هزار جریب هم مرز و در مجاورت با این پارک قرار دارند.

پارک ملی پابند

مشخصات و شرایط جغرافیایی پارک ملی پابندپارک ملی پابند با مساحتی به وسعت، ۱۸,۲۵۳ هکتار در استان مازندران قرار گرفته است. این منطقه وسیع در سال ۱۳۸۲ تحت عنوان پارک ملی شناخته شد.

پوشش گیاهی و گونه های شاخص جانوری پارک ملی پابنداز آنجایی که این منطقه عمدتا جنگلی و کوهستانی است، زیست گاه مناسبی برای درختان راش بهمراه بلند مازو، ممرز، کچف، ازگیل، ولیک و زرشک به شمار می رود.

مهم ترین گونه های جانوری این منطقه پلنگ، خرس قهوه ای، مرال، شوکا، گراز، گربه وحشی، روباه، شغال، تشی و انواع پرندگان می باشند.
جاذبه های اکوتوریستی : دامنه های کوهستانی پوشیده از گیاهان گلدار و مرتعی یکی از مهم ترین جاذبه های این منطقه به شمار می رود.
 وضعیت عمومی اقتصادی اجتماعی : در این منطقه جوامع محلی و سکونت گاه های روستائی استقرار یافته است که از طریق دامداری و کشاورزی معیشت می کنند.

گونه جانوری پارک ملی پابند

تعارضات مهم منطقه از جمله تعارضات موجود در پارک ملی پابند می توان چرای دام  و  تغییر کاربری اراضی را نام برد.
تجهیزات و امکانات : این پارک از تجهیزات و امکانات حفاظتی مستقلی برخوردار نیست و تنها از طریق گشت های روزانه محیط بانان محافظت و کنترل می شود.

رخدادهای منطقهدر تیرماه ۱۳۹۴  تصاویری زیبا از پلنگ ایرانی پس از شکار یک گاو اهلی به ثبت رسید.

در خرداد ۱۳۹۵ تلاش بی وقفه محیط بانان و اعتراض گسترده فعالان محیط زیست موجب جلوگیری از احداث جاده ای ویرانگر در قلب پارک ملی پابند گشت.

در خرداد ۱۳۹۵  یک گاو اهلی، در اثر حمله یک پلنگ از بین رفت.
 
 در فروردین ۱۳۹۶ اصابت گلوله شکارچیان متخلف موجب مجروحیت شدید یکی از محیط بانان پارک ملی پابند شد.

در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ یک پلنگ محبوس شده در تله سیمی زنده گیری شد. و پس از چند روز تیمار و مراقبت بهبود یافته و در نهایت در زیستگاه خود رهاسازی شد. 

در تیرماه ۱۳۹۶ حمله خرس قهوه ای مو جب زخمی شدن یک دامدار شده و او را روانه بیمارستان کرد. 

https://zistonline.com/vdcaoin0.49na615kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما