تاریخ انتشار :شنبه ۳ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 78610
در حال حاضر ۹ میلیون تن گندم با رقمی معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان در داخل کشور تولید و از کشاورزان خریداری شده است.
خرید تضمینی گندم در سال جاری به ۹ میلیون تن رسید
به گزارش زیست آنلاین، در آخرین روزهای باقیمانده از فصل زراعی سال ۹۶-۹۷ میزان خرید تضمینی گندم از مرز ۹ میلیون تن فراتر رفت.

بر اساس اعلام روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران، با ادامه روند خرید تضمینی گندم مقدار خرید این محصول به  ۹.۰۲۹ میلیون تن با ارزش ریالی بیش از  ۱۱.۹ هزار میلیارد تومان رسید.

این در حالی است که تاکنون ۶۰ درصد از پول گندم های تحویلی از کشاورزان بالغ بر ۷.۴ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است و مابقی مطالبات گندم کاران طی هفته های آتی پرداخت خواهد شد.

طبق گزارش شرکت بازرگانی دولتی ایران سه استان خوزستان، کردستان و گلستان بیشترین مقدار گندم را از کشاورزان خریداری کرده اند و در سال جاری استان کردستان با خرید تضمینی ۹۴۱ هزار و ۱۵۷ تن توانست با پیشی گرفتن از استان گلستان، رتبه دوم خرید این محصول را به خود اختصاص دهد.

ثبات تولید گندم در سال جاری با برنامه حمایتی وزارت کشاورزیبر اساس سیاست های جدید وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری به منظور افزایش ضریب خوداتکایی گندم، برنامه‌ مشخصی در جهت کاهش همزمان سطح زیر کشت گندم و افزایش میزان تولید ارائه شد.

این طرح با رویکرد افزایش بهره وری و عملکرد در واحد سطح به مرحله اجرا در آمد؛ به گونه ای که با بهینه کردن سطح زیر کشت، نیاز گندم کشور را از محل تولیدات داخلی تامین کرد؛ همچنین تمامی تقاضای مصرفی واحدهای صنفی و صنعتی کشور از محل تولیدات داخلی تامین گردید.

عدم افزایش قیمت گندم بزرگترین نگرانی در خودکفاییخرید تضمینی گندم در سال جاری در شرایطی ادامه پیدا کرد که قیمت این محصول طی دو سال اخیر بر اساس قانون به صورت معقول و منطقی افزایش نیافت؛ این موضوع باعث ایجاد نگرانی های بسیار زیادی از بابت کاهش تولید گندم در سال آینده شده است.

وزارت جهاد کشاورزی در تیرماه سال گذشته پیشنهاد افزایش ۱۰ درصدی قیمت گندم را به شورای اقتصاد ارائه کرد؛ اما سازمان برنامه و بودجه به صورت غیرقانونی با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی مخالفت کرد.

از آنجایی که نرخ خرید تضمینی گندم بر خلاف قانون در موعد مقرر اعلام نشده بود، عدم تغییر قیمت گندم در سال جاری تاثیری بر میزان تولید این محصول نداشت.

تجربه تاریخی کشور در خرید تضمینی گندم و نیز شرایط اقتصادی تولید محصولات کشاورزی نشان می دهد در صورت عدم تغییر قیمت گندم متناسب با هزینه های تولید در سال آینده، میزان تولید کاهش پیدا خواهد کرد.

وابستگی به دیگر کشورها نتیجه عدم افزایش قیمت گندمبه همین منظور اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس ۲۸ مرداد ماه با تشکیل جلسه ای پیرامون موضوع قیمت گذاری گندم وضعیت تولید این محصول در سال آینده را بررسی کردند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این جلسه نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه، بانک کشاورزی و وزارت صمت حضور داشتند، گفت: نامناسب بودن روند افزایش قیمت گندم از سال ۹۵ تا ۹۷ و عدم تطابق قیمت این محصول با هزینه های تولید در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در این نشست مقرر شد نارسایی‌های مربوط به قیمت، خرید و پرداخت مطالبات کشاورزان و صادرات محصولات کشاورزی در سال زراعی جاری و آینده  توسط رئیس و اعضای کمیسیون با همکاری ارگان‌های ذیربط پیگیری و عملی شود.

گفتنی است در صورتی که مانند سال ۹۱ حدود ۷ میلیون تن گندم به ارزش ۲.۶ میلیارد دلار وارد کشور می شد، با احتساب نرخ ارز آزاد حداقل ۸۵۰۰ تومانی، دولت باید رقمی معادل ۲۲ هزار میلیارد تومان به واردات گندم از خارج اختصاص می داد. این درحالیست که در حال حاضر ۹ میلیون تن گندم با رقمی معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان در داخل کشور تولید شده است.

 

خری تضمینی گندم

پرداخت ۹۲ درصد مطالبات کلزاکاراندر این راستا، مومن نیافر مدیرکل داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: براساس آخرین آمار بیش از ۹ میلیون و ۱۰۰ هزارتن گندم با ارزش بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان از گندمکاران خریداری شده است.

وی از پرداخت ۶۰ درصد مطالبات گندمکاران خبر داد و گفت: تاکنون ۷ هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران پرداخت و مابقی پس از تأمین مالی به حساب کشاورزان واریز خواهد شد.

نیافر با بیان اینکه میزان خرید تضمینی گندم به ۹.۵ میلیون تن خواهد رسید، بیان کرد: تاکنون میزان خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزارتن ناشی از شرایط مساعد اقلیمی و جوی در مناطق سردسیری افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید: نیازی به واردات نداریم/ ذخایر کالاهای اساسی بسیار مطلوب است

به گفته وی خوزستان، کردستان و گلستان از استان‌های تولیدکننده برتر گندم به شمار می‌روند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم تا اوایل مهر ادامه دارد، افزود: امسال میزان تولید گندم از نظر کمی و کیفی قابل قیاس با مدت مشابه سال قبل نیست.

افزایش دو برابری تولید کلزا در سال زراعی جاریوی در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی دانه های روغنی گفت: تاکنون ۳۳۰ هزارتن کلزا، ۳۱۶ تن گلرنگ و ۴۴۳ تن آفتابگردان از کشاورزان خریداری شده است.

به گفته نیافر مجموع خرید تضمینی کلزا سال گذشته ۱۸۱ هزارتن بود که امسال با افرایش حدود دو برابری به ۳۳۰ هزارتن رسیده است.

مدیرکل داخلی شرکت بازرگانی دولتی از پرداخت ۹۲ درصد مطالبات کلزاکاران خبر داد و گفت: ۹۷ درصد پول آفتابگردان و ۵۰ درصد گلرنگ به کشاورزان پرداخت شده است.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به قیمت مناسب فروش آفتابگردان در بازار، بخش قابل توجهی از محصول توسط کشاورزان در بازار به فروش می‌رسد.

خرید تضمینی گندم

https://zistonline.com/vdcbg0bz.rhbw8piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما