تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۱
کد مطلب : 78587
زیست آنلاین: مهم ترین نکته در خصوص انرژی های تجدید پذیر پیک تولید تابستانه هست، در فصل تابستان با بیشترین میزان تابش خورشید رو به رو هستیم، و نیروگاه های خورشیدی قادرند پیک ظهر هنگام را به خوبی پوشش دهند.
افزایش تولید برق تجدید پذیر در شرایط کاهش راندمان نیروگاه های حرارتی در پیک مصرف تابستان

به گزارش زیست آنلاین، مهندس زنگنه، مدیر عامل شرکت ابوویند در نشستی در پنجمین کنفرانس و نمایشگاه انرژی خورشیدی ایران با موضوع " بررسی چالشهای فضای کسب و کار انرژی های تجدیدپذیر در سال ۹۷" اظهار داشت: شرکت ما در حدود ۲ سال قبل اولین پروژه خود را با ظرفیت ۳/۱ مگاوات در انرژی های خورشیدی در دامغان آغاز نمود.

 

 

وی افزود: با اینکه دامغان در نزدیکی تهران قرار گرفته است، شهری کمتر توسعه یافته به حساب می آید و فعالیت صنعتی در آن منطقه شکل نگرفته است. برای مثال پروژه خورشیدی شرکت ما تنها پروژه انجام شده در آن شهرک صنعتی است.
از دیگر مزایای این پروژه می توان به وجود پیمانکاران ایرانی در کنار پیمانکاران خارجی اشاره نمود که در حقیقت  آموزش مناسبی بود تا بتوان ار تجربیات پیمان کاران خارجی بهره ببرند و در آینده می توان نصب و راه اندازی پروژه ها را با پیمان کاران ایرانی انجام داد.
زنگنه در ادامه افزود: قرار بر این بود تا این پروژه به عنوان طرح پایلوت انجام شود و در صورت موفیت آمیز بودن، فاز دوم آن اجرایی شود، اما علاوه بر عدم تخصیص ارز مشکلات دیگری نیز بر سر راه توسعه قرار گرفت.
برای مثال سرمایه گذاران خارجی شرکت ما منابع خود را به صورت یورو وارد می کنند و دولت ایران نیز باید این امکان را فراهم آورد که درآمد نهایی نیز به یورو تبدیل شود و از ایران خارج گردد. اما درآمد فروش برق به شکل ریال وارد شده و بانک مرکزی نیز همکاری لازم را در خصوص تبدیل انجام نمی دهد. در واقع بانک مرکزی به سرمایه گذار ما گفته است که تبدیل پول باید به یوان چین انجام شود، و از طریق سیستم صرافی با ۸ درصد کارمزد به اروپا انتقال یابد. اما سوال مهم این است که آیا سود این صنعت به میزانی بالا است که ۸ درصد آن به صراف چینی تعلق گیرد؟

به بیان ساده تر بانک مرکزی برای تبدیل ارز همکاری نمی کند و سرمایه گذار خارجی بجای یورو، باید یوان چین تحویل بگیرد.

کاهش راندمان نیروگاه های گازی در تابستان و تلفات در شبکه انتقال

زنگنه در ادامه گفت: یکی از وظایف اصلی کنونی وزارت نیرو عبور از پیک مصرف برق در تابستان است و به همین منظور سالانه به احداث نیروگاه های گازی و سیکل ترکیبی می پردازد تا فقط جوابگوی پیک مصرف برق کشور در تابستان باشد.
این در حالی است که نیروگاه های گازی و سیکل ترکیبی، که سهم عمده ای از مصرف برق کشور را تامین می کنند، در تابستان خروجی این نیروگاه ها به علت افزایش دمای هوا با افت شدید رو به رو می شود و می توان گفت کاهش راندمان تابستانه در این نیروگاه ها حداقل ۸ درصد خواهد بود. این بدان معناست که برای رفع بحران کمبود برق شبکه کشور، ما نیروگاهی را تاسیس می کنیم که در شرایطی که بیشترین نیاز را به تولید برق داریم، با حداقل راندمان کار می کند. 
نکته دیگر آن است که نوعا نیروگاه های سیکل ترکیبی و گازی نیروگاه های بزرگ مقیاسی هستند و برق تولیدی می بایست از محل تولید به محل مصرف منتقل گردد، بنابراین با افت ولتاژ و تلفات در شبکه انتقال مواجه خواهیم شد که میزان آن در حدود ۱۲ درصد می باشد که بخشی از آن به علت فرسوده بودن تجهیزات شبکه توزیع است ولی عامل اصلی دور بودن این نیروگاه ها از محل مصرف است. 

نیروگاه خورشیدی تولید در محل مصرف را میسر می سازد

زنگنه یاد آور شد: یکی از مزایای مهم نیروگاه های خورشیدی، امکان فراهم آمدن تولید در محل مصرف می باشد. از این رو می توان توسط  نیروگاه های خورشیدی از افت ۱۲ درصدی انتقال اجتناب ورزید.
برای نشان دادن تاثیر بخشی این ۱۲ درصد ذکر این مثال لازم است که اگر ظرفیت قابل تولید شبکه را ۵۶ هزار مگاوات در نظر بگیریم، تنها ۱۰ درصد آن معادل میزان کمبود برق در ساعات پیک را جبران خواهد نمود.
وی ادامه داد: مهم ترین نکته در خصوص بعضی از انواع انرژی های تجدید پذیر پیک تولید تابستانه هست، همان طور که می دانید در فصل تابستان با بیشترین میزان تابش خورشید رو به رو هستیم، در نتیجه نیروگاه های خورشیدی قادرند پیک ظهر هنگام را به خوبی پوشش دهند.
همچنین الگوی بادی در نیروگاه های بادی نیز دقیقا در همین زمان اتفاق می افتد
. الگوی جریان باد در مناطق بادخیز کشور مانند قزوین، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان  و .... تقریبا از ساعت ۱۰ صبح شروع شده در هنگام ۳ بعد از ظهر به حداکثر میزان خود می رسد و تا ساعت ۸ شب ادامه می باید و پس از آن با افت مواجه می شود. و جالب است که بیشترین میزان وزش باد در این مناطق در چهار ماه خرداد تا انتهای شهریور یعنی دقیقا در زمان پیک مصرف برق می باشد.
بنابراین به صراحت می توان گفت میزان تولید در تجدید پذیرها دقیقا متناسب با پیک مصرف برق کشور است و نکته قابل توجه این است که در کشور ایران بر خلاف کشورهای اروپایی حداکثر تولید باد در فصل تابستان و منطبق بر پیک مصرف برق می باشد.
وی در پایان اشاره کرد: مضاف بر همه موارد ذکر شده زمان راه اندازی این نیروگاه ها بسیار کمتر از سایر نیروگاه های سیکل ترکیبی است و این بدان معناست که برای اجتناب از خاموشی های سال آینده، نیروگاه های تجدید پذیر می توانند به سهم خود نقش مهمی ایفا کنند.
بنابراین با در نظر گرفتن کاهش راندمان نیروگاه سیکل ترکیبی، افزایش ضریب دسترسی نیروگاه های بادی و خورشیدی در تابستان، و متناسب بودن تولید آن ها با الگوی تولید پراکنده می توان به صراحت اعلام کرد که می بایست در این حوزه تجدید نظر های جدی صورت بپذیرد.

 

خلاصه ای از نشست

 

فیلم کامل نشست

 

نشست انرژی تجدید پذیر در تولید برق تجدید پذیر

برق تجدید پذیر در پنجمین کنفرانس انرژی خورشیدی

حصار در در پنجمین کنفرانس انرژی خورشیدی

نشست برق تجدید پذیر
 

https://zistonline.com/vdcefn8f.jh8vvi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما