تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 78567
محیط بان استخدام می کنیم اما بدون اینکه آموزش ببینند تفنگ به دستشان می دهیم که در درگیری با شکارچیان مختلف یکی از دو طرف کشته می شود، از این رو آموزش محیط بانان باید جدی گرفته شود.
مسایل محیط زیست امنیتی شده است
به گزارش زیست آنلاین، عیسی کلانتری، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، در خصوص مسائل مختلف زیست محیطی گفت: 

لزوم آموزش محیط بانانکلانتری درباره دانشکده محیط زیست گفت: فلسفه ایجاد آن تربیت محیط بان بود اما به مرور زمان این رسالت را از دست داد و مانند سایر دانشگاه های کشور کارشناش مثلا رشته مکانیک تربیت می کرد از این رو از وزارت علوم تحقیقات و فناوری درخواست کردیم تا به دانشکده محیط بانی تبدیل شود .
وی با تاکید بر نقش آموزش محیط بانان اظهار داشت: محیط بان استخدام می کنیم اما بدون اینکه آموزش ببینند تفنگ به دستشان می دهیم که در درگیری با شکارچیان مختلف یکی از دو طرف کشته می شود، از این رو آموزش محیط بانان باید جدی گرفته شود.
ایرنا امروز میزبان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بود. دکتر کلانتری در پی حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی از بخش های مختلف آن بازدید کرد و در جریان روند تهیه و تولید اخبار و گزارش های خبری، تصویری و انتشار آنها روی خروجی های مختلف این رسانه قرار گرفت.

در صورت ارائه اطلاعات صحیح، ۲۵ سال پیش سدسازی متوقف می شدکلانتری ادامه داد: وزارت آب و برق در سال ۱۳۴۴ تاسیس شد، آن زمان میزان آب های تجدیدپذیر کشور ۱۳۲ میلیارد متر مکعب براورد شده بود و تا چند سال پیش هم همین عدد را اعلام می کردند در حالی که اکنون آبهای تجدیدپذیر کشور ۹۰میلیارد متر مکعب و به روایتی ۸۰ میلیارد متر مکعب است .
وی درباره عدم اطلاع رسانی صحیح در این زمینه توضیح داد: گمان می کردند اگر اطلاعات صحیح داده شود پروژه ها متوقف خواهد شد، اگر واقعیت ها گفته می شد ۲۰ تا ۲۵ سال پیش سدسازی متوقف می شد و به همین خاطر حقایق را کتمان می کردند.

مسایل را امنیتی کردیمکلانتری تاکید کرد: برخی مواقع این امر، مسایل جانبی هم در پی دارد، این مساله مردم است و آنها باید بدانند مثلا هوا خوب نیست یا آب کم است تا برای رفع این مشکلات همکاری کنند.
معاون رییس جمهوری تاکید کرد: متاسفانه برخی مسایل را امنیتی کردیم در حالی که مردم باید در جریان آن امور قرار گیرند زیرا از حقوق شهروندی است.

محیط بان

رییس جمهوری اهمیت محیط زیست را خوب درک کرده استوی درباره رویکرد رییس جمهوری نسبت به محیط زیست اظهار داشت: دکتر روحانی را حدود ۳۷ سال است که می شناسم و با رئیسان جمهوری زیادی هم کار کردم اما هیچ کدام از آنها به اندازه دکتر روحانی محیط زیست را درک نکرده و به اهمیت آن پی نبرده بودند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: شاید هم تا پیش از این محیط زیست این اندازه مهم نبود و مشکلات کمتری داشت که مورد توجه نبود، اما به هر حال آقای روحانی اهمیت محیط زیست را خوب درک کرده و به حفظ آن اهمیت بسیار می دهد، حتی روی مسایل محیط زیست بر وزارتخانه ها فشار می آورد چون آینده نگری خوبی دارد و تشخیص داده است که باید در این بخش سرمایه گذاری شود.

سیاست های ناپایدار غلط به ظاهر زیبا بلای جان محیط زیستکلانتری در ادامه سخنانش به سیاست های کلان کشور اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگترین مشکلاتی که اثر آن را روی محیط زیست کشور می بینیم برخی سیاست های کلان کشور است، به عنوان مثال مجلس تصویب می کند باید در ۹۵ درصد محصولات کشاورزی خودکفا شویم، ظاهر این سیاستگذاری خوب است اما وقتی یک قدم به جلو می رویم مشکلات خود را نشان می دهند، در قدم دوم دیگر کار پیش نمی رود بنابراین دیگر امکان اجرا شدن ندارد.
وی افزود: اجرای این سیاست به ۳۵ میلیارد متر مکعب بیشتر به آب تجدیدپذیر کنونی نیاز دارد در حالی که اکنون زیر ۹۰ میلیاد متر مکعب آب تجدیدپذیر داریم و بالای این عدد مصرف می کنیم بنابراین آبی برای اجرای آن وجود ندارد، این است که به آب های فسیلی فشار می آورند.
کلانتری ادامه داد: بر اساس اعلام جوامع جهانی تمام کشورها می توانند از ۲۰ درصد آب های تجدید پذیر خود استفاده کنند در این حد مصرف نرمال است و محیط زیست آنها سالم می ماند، تا ۴۰ درصد مصرف تا حدی می توانند جبران کنند و بیش از آن منع دارد و به مرحله آسیب پذیری می رسد، هفت کشور در دنیا بالای ۴۰ درصد مصرف می کنند که بالاترین آن کشور چاد با ۶۳ درصد مصرف است اما ایران ۱۱۰ درصد از این ظرفیت استفاده می کند بنابراین از آسیب پذیری هم عبور کردیم.
وی تاکید کرد: سیاست های ناپایدار غلط که به ظاهر زیبا هستند، فشار زیادی را بر منابع وارد می کنند که منجر به نابودی محیط زیست و هدررفت منابع می شود.
کلانتری تصریح کرد: این سیاست های ناپایدار غلط عمدتا مربوط به حاکمیت و دولت است و مردم مقصر نیستند زیرا آنها تابع سیاست ها هستند. البته بخشی به تغییر اقلیم مربوط است اما قسمت عمده آن به سیاست های نادرست چهار دهه گذشته بر می گردد زیرا مرگ محیط زیست تدریجی است.
وی گفت: امروزه شاهد از بین رفتن حجم زیادی از جنگل های زاگرس هستیم و هر روزه شاهد بروز آتش سوزی در نقاط مختلف این جنگل های ارزشمند هستیم که این روند نتیجه عملکرد نادرست در زمینه منابع آبی آن منطقه است و اکنون حدود ۴۰۰ هزار هکتار جنگل خشکیده در زاگرس داریم.

مقصر مشکلات امروزی محیط زیستکلانتری با بیان این که مشکلات محیط زیست کشور نتیجه عملکرد نادرست دستکم ۴۰ سال گذشته است، در خصوص این که خود در سالیان گذشته بخشی از بدنه مدیریتی بوده است، اظهار داشت: تا حدودی خود من مقصرم و بخشی هم قدرت تغییر آن سیاست ها را نداشتم، تمام این سیاست ها باعث شد امروز آب، خاک و پوشش گیاهی از بین برود و دیگر محیط زیستی برای نسل آینده باقی نماند.
وی ادامه داد: چون اصل سیاستگذاری ها بر مبنای ناپایداری بود زیرا تصور بر این بود که باید از تمام منابع استفاده کنیم، در واقع گرفتار سیاست های ناپایدار شدیم. راه حل این است که در راستای توسعه پایدار سیاستگذاری کنیم.
کلانتری به سد گتوند به عنوان یک نمونه در این راستا اشاره کرد و گفت: سد گتوند علاج ندارد اگر هم بخواهد درست شود حداقل به ۱۵ سال زمان نیاز دارد ، اما اکنون برخی از پروژه ها راه حل دارد. در سفر چندی پیش خود به تبریز از سدی در حال ساخت بازدید کردیم که آرسنیک آن در حد نرمال نبود به آن اخطار دادیم قطعا اگر با همان روال ساخته می شد، در آینده مشکلاتی ایجاد می کرد.

تالاب ها از سهم خود محروم ماندندوی در ادامه اظهارات خود به وضعیت تالاب های کشور اشاره کرد و گفت: تالاب های کشور وضعیت خوبی ندارند، در بیشتر جاها روی رودخانه های منتهی به تالاب ها سد زدند و این حوضه های آبی را از سهمشان محروم کردند.
کلانتری افزود: در روند احیای دریاچه ارومیه روند ساخت سدی با نزدیک به هزار میلیارد تومان با حدود ۶۰ درصد پیشرفت متوقف شد، این نشان می دهد که دولت تدبیر و امید مساله حفظ محیط زیست را جدی گرفته و به خوبی به آن عمل می کند.
کلانتری همچنین گفت: ۷۰ درصد منبع آلودگی هوای تهران در فصل زمستان مربوط به ۵۰ هزار کامیون و سه هزار اتوبوس فرسوده شهری است، سال گذشته به علت آلودگی هوا ۱۶ روز تعطیلی مدارس و دانشگاه ها را داشتیم ، کامیون ها شب ها و زمانی که همه خواب هستند وارد شهر می شوند و تا بیدار شدن مردم از شهر خارج می شوند از این رو دیده نمی شوند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همچنین موتورسیکلت ها در زمستان چهار برابر خودروهای سواری آلودگی ایجاد می کنند، بر این اساس رییس جمهوری دستور داد باید سالانه ۷۰ هزار کامیون و اتوبوس تولید شود .
وی با اشاره با اینکه سازمان محیط زیست در این میان نقش ناظر را دارد گفت: محیط زیست سازمان فقیری است اعتبار سالانه آن سه در هزار بودجه دولت است بنابراین زیاد قدرت مانور ندارد.

حفاظت از محیط زیست

ماهانه یک واحد محیط بانی جدید در استان تهران تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسدکیومرث کلانتری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز با بیان اینکه تا پایان امسال نه واحد محیط بانی جدید در استان تهران افتتاح خواهد شد، از اولویت این اداره کل در تجهیز زیرساخت های محیط بانی و حفاظت مناطق خبر داد .
 کلانتری با اعلام این خبرگفت: به منظور رفع عقب ‌ماندگی‌های زیرساختی در حفاظت محیط زیست استان تهران، تا پایان سال جاری ۹ واحد پاسگاه محیط بانی در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست به بهره‌برداری می‌رسد.
کیومرث کلانتری افزود: محیط بانی مکرش با ۱۱۵ متر مربع زیربنا در منطقه حفاظت شده کویر ، خرداد ماه امسال افتتاح شد و تا پایان سال جاری هر ماه حداقل یک واحد محیط بانی افتتاح می شود.
به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، وی تصریح کرد: عدم توجه به زیرساخت های محیط زیست استان تهران در سنوات گذشته باعث شده که در هر ۲۴ هزار هکتار تنها یک پاسگاه محیط بانی داشته باشیم .
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه تجهیزات و امکاناتی برای حفاظت هرچه بهتر مناطق در چند روز آینده به واحدهای محیط بانی و پاسگاه های محیط زیست تحویل خواهد شد ، تاکید کرد : در شهریور ماه دومین محیط بانی جدیدالاحداث اثر طبیعی ملی تنگه واشی مورد افتتاح  و بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
وی در پایان گفت : برنامه ما این است که بتوانیم تا جای ممکن خود را به استانداردهای جهانی حفاظت نزدیک کنیم تا ضمن صیانت بهتر از مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست ، از بروز تخلفات زیست محیطی جلوگیری کنیم./ منبع: انرژی امروز

کیومرث کلانتری


 

https://zistonline.com/vdccmpqm.2bq4e8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما