تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۳۰
کد مطلب : 78559
رئیس سازمان محیط زیست کشور با تصریح بر اینکه نباید از مطالعات زیست محیطی فرار کنیم ، افزود: تمام کشور مشکل آب داشته و باید صنایع اب‌بر به سمت سواحل بروند .
صنایع آب‌ بر به سمت سواحل بروند
به گزارش زیست آنلاین، عیسی کلانتری در شورای اداری استان فارس،  به ارتباط بین سیاست‌های محیط زیستی و تغییر افراد و دولت‌ها اشاره و اظهار کرد: متاسفانه تصمیمات سلیقه‌ای در این سازمان با تغییر مدیریت‌ها اعمال می‌شده که در دولت دوازدهم توسعه پایدار را استراتژی خود با این رویکرد که هر تصمیمی گرفته می‌شود باید توجیه اقتصادی داشته باشد، مورد توجه قرار دادیم.

وی با تصریح بر اینکه هیچ‌کاری از پس از انقلاب تاکنون جهت حفظ محیط زیست برای نسل‌های آینده نکرده‌ایم، افزود: محیط زیست کشور در معرض تهدید گسترده قرار دارد بعضی می‌گویند این حرفها را به مردم نزنید اما مگر مردم نامحرم هستند؟

رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه مشکل ما در کشور زیاد مصرف کردن آب است که از ابتدا باید مصرف را کاهش می‌دادیم، گفت: اصل محیط زیست آب است و امروز بی‌آبی این سرزمین را تهدید می‌کند .

کلانتری با تاکید بر این نکته که مسائل غیرممکن را نباید به محیط زیست تحمیل کرد، افزود: امروز محیط زیست ما به شدت در لبه پرتگاه قرار گرفته است اما ما ۸۰ میلیون ایرانی داریم که حافظ محیط زیست هستند و باید در این باره آگاهی پیدا کنند .

وی با بیان اینکه استاد آمارهای ناقص هستیم، عنوان کرد: اگر می‌خواهیم محیط زیست درستی داشته باشیم باید اطلاعات دقیقی به مردم دهیم و از سیاست‌های غلط جلوگیری کنیم .

رئیس سازمان محیط زیست همچنین با بیان اینکه همه چیز را نباید به گردن طبیعت بیندازیم، اضافه کرد: محیط زیست را برای اهداف کوتاه مدت قربانی و آن را فدای تصمیم گیری‌ها و اظهار نظرهای شخصی کردیم .

کلانتری با اشاره به اینکه حلقه مفقوده برنامه ‎‌ریزی برای حفظ محیط زیست نیز حفظ منابع طبیعی و محیط زیست برای آیندگان بوده است، گفت: از ۱۴ سال پیش ۲۶۳ پروژه با سرمایه گذاری ۶۵ هزار میلیارد ریالی در سازمان محیط زیست مانده است و بر اساس گفته رئیس جمهور باید این طرح‌ها تعیین تکلیف شود اما از سوی دیگر چهار محور فعالیت برای این سازمان در نظرگرفته شده است که می‌توان به مدیریت پسماند، کاهش الودگی هوای کلان‌شهرها، ریزگردها و احیای تالاب‌ها اشاره کرد .

رئیس سازمان محیط زیست کشور با تصریح بر اینکه نباید از مطالعات زیست محیطی فرار کنیم ، افزود: تمام کشور مشکل آب داشته و باید صنایع اب‌بر به سمت سواحل بروند .

کلانتری تاکید کرد: ۸۰ درصد صنایع دنیا در نزدیکی سواحل  قرار دارد و در ایران نیز از ابتدای امسال برای هیچ پروژه پتروشیمی در مناطق مجوز صادر نکرده‌ایم .

وی معتقد است که افزایش تکنولوژی عاملی برای از بین رفتن محیط زیست شده است و رشد تکنولوژی باعث شده تا مشکلات زیست محیطی بی شماری در همه جای دنیا ایجاد شود .

کلانتری با بیان اینکه مصرف گرایی بیش از حد ، سودی برای جهان‌ نداشته است،  عنوان ‌کرد: ریشه مشکلات ما بهره‌وری نیست بلکه افزایش میزان مصرف آب است؛ زیاد آب مصرف می‌کنیم؛ اگر می‌خواهیم این سرزمین زنده باشد باید مصرف بهینه باشد .

صنایع آب بر

کدام صنایع آب بیشتری مصرف می کنند؟بررسی و تحلیل میزان مصرف آب در صنایع مختلف نشان می دهد که در سال های اخیر تولید مواد و محصولات شیمیایی بیشترین مصرف آب در بخش صنعت را به خود اختصاص داده اند.

سهم صنایع مختلف از مصرف آب در سال‌های گذشته و با توجه به تغییر سیاست‌های اقتصادی با تغییرات زیادی همراه بوده است.

در این میان مشاهده شده که بعضا واحدهایی که در دوره ای بیشترین سهم مصرف آب را به خود اختصاص داده بودند، اکنون سهم کمی از مصرف آب صنعتی کشور دارند که این امر می تواند به دلایل مختلف از جمله تغییر این صنایع و به روزآوری آن ها یا در طرف دیگر کاهش تولید آن بخش از صنعت باشد.

بر اساس آماری که وزارت صنعت، معدن و تجارت از مصرف آب در بخش های مختلف صنعتی ارائه کرده است، بیشترین میزان مصرف آب در سال ۱۳۹۰ مربوط به صنایع تولید مواد و محصولات شیمیایی است که ۴۰ درصد از آب مصرفی بخش صنعت را به خود اختصاص داده است.

این در حالی است که این صنعت در سال ۱۳۸۴، تنها ۱۲.۲ درصد از مصرف آب بخش صنعت را در اختیار خود گرفته بود و با نوسانات زیادی در سال ۱۳۹۰به حدود ۴۰ درصد رسیده است. از سوی دیگر گروهی دیگر از صنایع نیز هستند که با توجه به نوع فعالیت‌شان همواره میزان مصرف آب بالایی داشته‌اند و تغییر چندانی به جز در برخی سنوات، در سهم آن ها از آب مصرفی صنعتی دیده نمی شود.

صنایع غذایی دومین مصرف‌کننده آب در بخش صنعتگروه صنایع مواد غذایی و آشامیدنی که در سال ۱۳۸۴، حدود ۲۰ درصد از آب صنعت را مصرف می کردند، در سال ۱۳۹۰ نیز تنها دو درصد کاهش سهم داشته و سهم آن از ۲۰ درصد به ۱۸ درصد رسیده است که به این ترتیب رتبه دوم مصرف آب صنعت را به خود اختصاص می دهند.

اما بخش معدن و تولید فلزات اساسی در دهه اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و همین امر سبب شد ضمن افزایش تولیدات، افزایش در مصرف آب بخش صنعتی را نیز داشته باشد.

بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت ۱۲.۸ درصد از آب مصرف شده در بخش صنعت کشور مربوط به تولید فلزات اساسی است و این بخش از این حیث سومین صنعت آب بر کشور به شمار می رود.

البته بین سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹ کاهش مصرف آب در این بخش نشانگر تزلزل در تولید این محصولات بوده اما در سال ۱۳۹۰ بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است.

قرار گرفتن این سه صنعت در میان صنایع آب بر در سال ۱۳۹۰ در حالی صورت گرفته که شش سال پیش از اعلام این آمار یعنی در سال ۱۳۸۴ بیشترین مصرف اب صنعتی با سهم ۳۲.۷ درصد در اختیار بخش صنایع تولید زغال کک، پالایشگاه های نفت و سوخت های هسته ای بوده است که این بخش با افت چشمگیر مصرف آب در سال ۱۳۹۰ تنها ۵.۳ درصد از مصرف آب را به خود اختصاص داد.

علاوه بر صنایع مذکور، تولید محصولات کانی غیرفلزی، کاغذ و ماشین آلات صنعتی را نیز می توان از دیگر صنایع آب بر عنوان کرد.

https://zistonline.com/vdcdnk05.yt0jk6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما