تاریخ انتشار :سه شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۵۶
کد مطلب : 78466
زیست آنلاین: یک خانواده پر مصرف، ۴ تا ۵ برابر یارانه نقدی دریافتی یک خانوار کم مصرف یارانه پنهان دریافت می نماید. همین یارانه پنهان انرژی است که موجب افزایش برق پرمصرف ها و خاموشی می شود.در جدول کنونی تعرفه ها، رشد پله دوم و سوم ۱۱۰ و ۸۰ درصد است ولی از پله سوم تا پنجم که مربوط به پرمصرف ها می شود، رشد تعرفه به ترتیب تنها ۱۵، ۲۶ و  ۱۰ می باشد که مسلما اشتباه است.
اصلاح تعرفه برق سه پله پرمصرف مدل IBT، راهکار کاهش فوری برق مصرفی
به گزارش زیست آنلاین، جواد نوفرستی در میزگردی با موضوع «گذر از خاموشی های تابستان ۹۸ با تکیه بر انرژی های تجدیدپذیر» از سلسه ميزگردهای زیست آنلاین با رويكرد توسعه كم آب بر در پيوند اقتصاد - محيط زيست - جامعه، اظهار داشت: امسال مساله خاموشی و اهمیت برق برای همه مردم ملموس شده است و فرصتی فراهم شده تا مسائل و اشکالات ساختاری صنعت برق مانند پلکان های تعرفه برق نیز مورد موشکافی قرار بگیرد. امسال با پدیده‌ هایی مواجه شدیم که کمتر کسی است که سختی آن را لمس نکرده باشد. خاموشی‌ها و تغییر ساعت کاری که هر دو منجر به سلب آسایش مردم شده است. دو ساعت در اوج گرما، قطع برق خانگی یعنی زجرکشیدن، حبس در آسانسور، حبس در پارکینگ‌ها . حتی آمار سقوط در راه‌پله‌ ها به دلیل تاریکی را نیز داشته ایم.

دلیل خاموشی های برق، در دو سمت عرضه و تقاضا است استاد دانشگاه الزهرا اضافه کرد: دلیل خاموشی ها از دید من در هر دو سمت عرضه و تقاضا است و ابزار کنترلی هر دو نیز که تعرفه است، در دست دولت است.
نوفرستی درباره مدیریت تقاضا بیان کرد: ابزار اصلی مدیریت تقاضا یا همان مصرف برق، تعرفه های فروش برق اعلام شده توسط وزارت نیرو است. 
وی اضافه کرد: اگر پیشنهاد من که در بسیاری از کشورها با موفقیت اجرا شده است، مورد عمل قرار گیرد، بصورت فوری در عرض ۴۸ ساعت می تواند از پیک مصرف برق بصورت قابل ملاحظه ای کم کند.

جدول کنونی تعرفه‌های برق در کشور ما تشویق ‌کننده و حامی پرمصرف‌ها است وی مدل IBT را این گونه تشریح کرد: در کشورهای مختلف با اصلاح و واقعی کردن تعرفه های برق برای پله های بالاتر از الگوی مصرف، بیش از ۱۰ درصد کاهش مصرف برق داشته‌ اند. ما نیز با این اقدام می توانیم کمبود برق را تا حد زیادی برطرف کنیم. متاسفانه جدول کنونی تعرفه‌های برق در کشور ما تشویق ‌کننده و حامی پرمصرف‌ها است؛ برای مثال، در جدول کنونی تعرفه ها، رشد پله دوم و سوم ۱۱۰ و ۸۰ درصد است ولی از پله سوم تا پنجم که مربوط به پرمصرف ها می شود، رشد تعرفه به ترتیب تنها ۱۵، ۲۶ و ۱۰ می باشد که مسلما اشتباه است. سوال این است چرا مسئولین امر این جدول را اصلاح نمی کنند؟
این استاد دانشگاه گفت: ۱۰ درصد مشترکین، ۲۵ درصد برق کشور را مصرف می‌کنند. حدود ۴۰ درصد برق مصرفی فقط توسط ۲۰ تا ۲۵ درصد مشترکین مصرف می‌شود. این ۲۰ تا ۲۵% درصد مشترکین می توانند هزینه واقعی برق را پرداخت کنند.
اکنون در شهر تهران خانوارهایی هستند که برای رفاه خود با توجه به ارزان بودن برق، ۷۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف می ‌کنند اما فقط ۱۶۴ هزار تومان پرداخت می‌کنند. این در حالی است که اگر بخواهیم هزینه تمام شده برق تولیدی در نیروگاه های حرارتی را محاسبه کنیم، فقط هزینه سوخت آن برابر ۶ سنت خواهد بود.

جواد نوفرستی کارشناس اقتصاد انرژی در میزگرد گذر از خاموشی توسط انرژی تجدیدپذیر

مشترکین پر مصرف باید بهای واقعی برق خورد را بپردازند وی تاکید کرد: کسانی که بالای الگوی مصرف برق هستند، می باید بهای واقعی برق را بپردازند. امروز مابه التفاوت هزینه تمام شده برق تولیدی و هزینه پرداختی توسط مردم را در حقیقت دولت یارانه می‌دهد و این یارانه، یارانه پنهانی است که از جیب ۸۰ میلیون ایرانی پرداخت می‌شود.  
وی اظهار داشت: طبق محاسبه من، یک خانواده پر مصرف یارانه پنهان بسیار زیادی بابت اضافه مصرف دریافت می‌کند، این یارانه پنهان ۴ تا ۵ برابر یارانه نقدی دریافتی یک خانوار کم مصرف می باشد.
نوفرستی بیان کرد: باید تعرفه سه پله بالای مشترکین به نرخ واقعی برق مصرفی برسد و دیگر یارانه پنهان به آنها تعلق نگیرد. با اصلاح تعرفه‌های فروش برق ۱۰ درصد کاهش مصرف خواهیم داشت تا تابستان سال آینده بحرانی مثل امسال نداشته باشیم.

این استاد دانشگاه در خاتمه تاکید کرد: کاری کنیم مردم سال آینده خاموشی‌هایی که به خسارت تولید و سوختن وسایل برقی می‌انجامد، نداشته باشند. حمایت و باور اینکه مسئولین برق را کالای ضروری و اساسی بدانند داشته باشیم. این کالا در این شرایط بحران ارزی نیازمند تخصیص ارز است. در غیر این صورت بحران اجتماعی پررنگ می‌شود.
از تجربه موفق دنیا در مدیریت عرضه و تقاضا (مصرف) درس بگیریم، به گروه های پرمصرف انگیزه صرفه جویی بدهیم، با اصلاح تعرفه سه پله آخر و تثبیت سه پله پایین تامین کننده هزینه تجدیدپذیرها باشیم و انگیزه این بخش را برای حمایت از تجدیدپذیر کسب کنیم.

https://zistonline.com/vdcaiyn0.49nai15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما