تاریخ انتشار :سه شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۵۰
کد مطلب : 78463
زیست آنلاین: نیروگاه های تجدیدپذیر به دلیل پراکنده بودن و در نتیجه عدم نیاز به توسعه خطوط انتقال، بدلیل توسعه از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی و عدم نیاز به سرمایه گذاری دولتی و همچنین کوتاه بودن دوره احداث، تنها راه عبور از خاموشی در تابستان سال ۹۸ هستند.
توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر راه عبور از خاموشی های سال 98
مهرداد داوریفر در میزگردی با موضوع «گذر از خاموشی های تابستان ۹۸ با تکیه بر انرژی های تجدیدپذیر» از سلسه ميزگردهای زیست آنلاین با رويكرد توسعه كم آب بر در پيوند اقتصاد - محيط زيست - جامعه، اظهار داشت: تنها گزینه عبور از بحران برق در سال ۹۸ و جلوگیری از خاموشی ها، روی آوردن به انرژی های تجدیدپذیر است. زیرا به دلیل شرایط خاص اقتصادی، بودجه کشور به ناگزیر به صورت انقباضی هزینه می شود و در نتیجه دولت نمی تواند در امور عمرانی، بودجه لازم را اختصاص دهد. در عین حال قوانین بالادستی اجازه داده است تا دولت محل هایی را جهت تامین بودجه و ورود بخش خصوصی برای مشارکت در پروژه های زیرساختی همچون تامین برق پیش بینی کند و این مزیتی است که باعث شده خصوصی بودن و مردمی بودن در تجدیدپذیرها پررنگ تر شود.

گزینه در دسترس برای پیک مصرف برق در سال ۹۸، سرمایه گذاری در حوزه انرژی های تجدیدپذیر است. وی با اشاره به تفاوت سرمایه گذاری در نیروگاه های حرارتی و تجدیدپذیر گفت: اگر بخواهیم یک نیروگاه هزار مگاواتی حرارتی احداث کنیم، جایابی و تامین زیرساخت لازم تزریق برق به شبکه برای آن حدود دو تا سه سال زمان نیاز دارد و خود احداث نیروگاه نیز حداقل سه سال زمان می برد، در حالی که احداث نیروگاه های خورشیدی تا سایز ۱۰ مگاوات بصورت پراکنده انجام شده و نیاز به تامین زیرساخت شبکه ندارد. همچنین این نیروگاه ها در طول چند ماه بصورت موازی توسط شرکت های مختلف به سادگی قابل احداث هستند. بر همین اساس گزینه در دسترس برای پیک مصرف برق در سال ۹۸ سرمایه گذاری در حوزه انرژی های تجدیدپذیر است.

وی با بیان اینکه تامین برق از محل انرژی های تجدیدپذیر نیازی به زیرساخت آنچنانی و احداث خط انتقال و پست ندارد، گفت: ماهیت انرژی های تجدیدپذیر این است که می تواند در سراسر کشور پراکنده و در سایز کوچک باشد. بنابراین هزینه انتقال نیرو نداریم.

مشاور عالی مدیرعامل ساتبا درباره انطباق تولید برق خورشیدی و بادی با پیک مصرف برق گفت: تابش خورشید در ظهر تابستان به اوج خود می رسد و جالب است که پیک مصرف برق در ایران نیز در همان ساعات ظهر تابستان است. بنابراین با راه اندازی نیروگاه های خورشیدی، قادر خواهیم بود در ساعات پیک مصرف (بعد از ظهر  تابستان) مشارکت بالایی در تولید برق پیک داشته باشیم. 

 

آقای داوری فر، مشاور عالی مدیرعامل ساتبا در میزگرد گذر از خاموشی های تابستان 98 با تکیه بر انرژی های تجدیدپذیر

در مورد نیروگاه های بادی نیز جالب است که بیشترین وزش باد و تولید برق بادی در کشور در ماه های تابستان است که با پیک مصرف برق تطابق دارد. در نتیجه ضریب دسترسی نیروگاه های بادی و خورشیدی در مقایسه با نیروگاه های فسیلی و حرارتی در تابستان بالاتر است. حال آنکه نیروگاه های حرارتی در کل طول سال، بهای ضریب آمادگی خود را از وزارت نیرو دریافت می کنند ولی برای نیروگاه های تجدیدپذیر چنین چیزی وجود ندارد.

یک نیروگاه بادی در قزوین در هفته گذشته از ۵۵ مگاوات ظرفیت اسمی، ۴۸ مگاوات تولید داشته یعنی ۸۷ درصد ضریب تولید داشتیم. به عبارتی با توان ۸۷ درصدی به شبکه کمک کرده است. کمتر نیروگاه گازی وجود دارد بتواند بدین گونه در ساعات اوج مصرف به شبکه کمک کند و تولید برق انجام دهد چرا که ما اکنون با مشکل کم آبی مواجه ایم و نیروگاه های فسیلی آب زیادی نیاز دارند تا فعال باقی بمانند. ضمن اینکه نیروگاه های فسیلی در تابستان که کشور نیاز شدید به برق داد، با توجه به افزایش دما، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از ظرفیت نامی خود را از دست می دهند و از همه مهم تر اینکه در جای متمرکز تولید می شوند و متاسفانه برای همین شرایط هم یک سال هزینه آمادگی به این نیروگاه ها می پردازیم.

برای سال آینده حداقل ۵ هزار مگاوات برق نیاز داریم وی با بیان اینکه شبکه فعلی توزیع و انتقال برق کشور بدون نیاز به سرمایه گذاری و احداث خطوط جدید، قادر به جذب ۲۰ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر است، افزود: با توجه به رشد مصرف برق در کشور، برای سال آینده حداقل ۵ هزار مگاوات برق نیاز داریم، در حال حاضر ظرفیت ۶۲۰ مگاواتی از تجدیدپذیر ها را در حال بهره برداری داریم که انتظار داریم که تا ۲۰۰۰ مگاوات برسانیم. اگر شرایط اقتصادی اجازه دهد و ۷۰ درصد مشارکت در پیک را در نظر بگیریم، نیروگاه های بادی و خورشیدی قادر به تامین حدود ۱۵۰۰ مگاوات مصرف برق پیک در سال ۹۸ هستند. علاوه بر این با وجود پراکندگی در زمینه انتقال و تولید انرژی مشکلی نداریم و به راحتی می توانیم این برق را در شبکه جذب کنیم.

وی سپس به روستاهایی اشاره کرد که خالی از سکنه شده اند و جدا از مسائل اجتماعی و امنیتی، از منظر وزارت نیرو که زیرساخت شبکه را فراهم کرده است، و اکنون مشتری برای فروش برق ندارد، ساختار فروش برق را زیر سوال می برد. اما با کمک تجدیدپذیرها می توان این وضعیت را تبدیل به فرصت کرد و تولید برق تجدیدپذیر را به آن مناطق برد. اگر نگاه اقتصادی داشته باشیم می توانیم استفاده از انرژی های تجدیدپذیر را در روستاها توسعه دهیم. این بدان معنی است که برق تجدیدپذیر می تواند باعث توسعه روستایی و اشتغال شود.

https://zistonline.com/vdchxknq.23n6-dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما