تاریخ انتشار :يکشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۰۰
کد مطلب : 78447
زیست آنلاین: شرط اصلی و اساسی برای گرفتن هر نوع پروانه شکار و صید نداشتن سابقه تخلف و محرومیت از شکار و صید می باشد و متقاضیان شکار نیز به منظور دریافت هر گونه مجوزی به دفترچه شناسایی نیاز دارند.
شرط اصلی جهت دریافت هر نوع پروانه شکار عدم سابقه تخلف می باشد
به گزارش زیست آنلاین، از آنجا که شرط اصلی و اساسی برای گرفتن هر نوع پروانه شکار و صید نداشتن سابقه تخلف و محرومیت از شکار و صید می باشد، سازمان حفاظت محيط زيست، سالانه در دو نوبت در تمامي مناطق چهارگانه تحت حفاظت و زيستگاه هاي آزاد به بررسی و سرشماری تعداد وحوش موجود در کشور می پردازد و پس از برآورد اطلاعات کامل از آمار جمعیتی آن ها، تعدادی سهمیه و  پروانه شکار و صید به میزانی (۱۰% از آماری كه از هر منطقه اعلام مي شود.) که بر تنوع زیستی موجود در کشور لطمه ای وارد نکند تخمین زده و صادر می کند. در واقع این پروانه های مجاز، امکان شکار را در محدوده های خاص و در زمان مناسب برای گونه های  مشخص فراهم می آورد تا علاوه بر حفظ تنوع زیستی، نیاز علاقه مندان به صید و شکار نیز در قالب یک طرح استاندارد و در محدوده قوانین تامین گردد. شکارچیان نیز برای دریافت هر گونه مجوزی نیاز به دفترچه شناسایی دارند و موظف اند تا پس از شکار، فرم گزارش شکار خود را به سازمان حفاظت از محیط زیست ارسال نمایند تا بتوان از اطلاعات آن ها میزان جمعیت شکار شده را نیز به درستی برآورد نمود.

فصل مناسب آمارگیریاین آمارگیری ها به دلیل تمام شدن فصل جفت گیری و گرد آمدن اعضای گله در کنار هم در دونوبت اواخر بهار و اواخر پاييز و توسط محیط بانان سازمان حفاظت محیط زیست صورت صورت می گیرد و پس از آن نتایج به سازمان مرکزی ارسال می گردد.

لازم به ذکر است که سرشماری از پرندگان مهاجر آبزی تنها در یک نوبت (دی ماه) انجام می شود.

از طرف دیگر، هرساله تمامی مجوز های شکار نیز در فصل مجاز و به خصوص و بر حسب مورد، توسط سازمان حفاظت از محیط زیست تعیین شده و اعلام می گردد.

 

مجوز شکار

 

مراحل اخذ مجوز شکارصدور پروانه های صید و شکار، اصول و مققرات خاص خود را دارد و تمامی متقاضیان شکار می بایست مراحل اخذ مجوز شکار را طی کنند.

۱) تمام متقاضیان می بایست دارای پروانه حمل سلاح اخذ شده از نيروهاي مسلح (ارتش جمهوري اسلامي ايران، سپاه پاسداران، نيروي انتظامي) باشند.
۲) تمام متقاضیان می بایست از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، دفترچه شناسايي ويژه شكارچيان، دریافت کنند.
(اطلاعات درون این دفترچه شامل مشخصات صاحب دفترچه، مشخصات سلاح، مشخصات پروانه‌هاي صادر شده براي شكارچي جهت شکار پستانداران و پرندگان، وضعيت دريافت مهمات شكاري و سوابق تخلف صاحب دفترچه ثبت مي‌شود.)

۳) تمامی متقاضیان می بایست بهاي پروانه شكار موردنظر خود را پرداخت کرده باشند و با ارايه فيش بانكي مورد نظر، پروانه شکار خود را از اداره محيط زيست دریافت نمایند.


مدارک مورد نیاز جهت صدور دفترچه ویژه شکارچیان :اصل جواز حمل سلاح و کپی دو طرف آن

ارائه کپی شناسنامه

ارائه کپی کارت ملی

ارائه فرم تکمیل شده

واریز مبلغ تعیین شده برای سلاح ساچمه زنی و سلاح گلوله زنی

مدارک مورد نیاز برای تمدید دفترچه ویژه شکارچیانارائه اصل جواز حمل سلاح

ارائه دفترچه ویژه شکارچیان فاقد اعتبار

ارائه دو قطعه عکس

ارائه فیش واریزی به مبلغ سلاح ساچمه زنی و سلاح گلوله زنی

شکار و صید مجاز

لازم به ذکر است، در پروانه های شکار و صید، تمامی شرایط نظیر محدوده مجاز، گونه جانوری معین شده، زمان تایید شده برای شکار و موارد مشابه قید شده است و در صورت ایجاد هر گونه تخلف از سوی شکارچیان، برخورد قانونی اعمال خواهد شد.

در هر سال، هر شكارچي مي تواند حداکثر دو پروانه شکار در طول فصل مجاز و با مدت اعتبار مشخص داشته باشد.

علاوه بر تمامی شرایط ذکر شده، صدور پروانه برای بیگانگان و اتباع خارجی به اجازه مستقیم سازمان حفاظت محیط زیست بستگی داشته و بدون اجازه ان سازمان، صدور پروانه شکار و صید برای تمامی اتباع بیگانه ممنوع می باشد.

https://zistonline.com/vdcjaxea.uqeoxzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما