تاریخ انتشار :سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۰۰
کد مطلب : 78381
صندوق توسعه ملی امسال با هدف صیانت از منابع آبی و توسعه کشاورزی مدرن، بیش از ۱۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به بخش آب و کشاورزی اختصاص داده است.
کمک ۲۰ هزار میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی به آب و کشاورزی
به گزارش زیست آنلاین، کشورمان با واقع شدن در منطقه خشک و کم بارش کره زمین، به اندازه یک سوم میانگین جهانی بارندگی دارد و از دیگر سو به واسطه الگوی نادرست مصرف آب، همواره با مشکلاتی در این حوزه مواجه بوده است.

این کمبود آب و بارش ها در سال های اخیر به یکی از مشکلات بخش کشاورزی و زنجیره تولید مواد غذایی در کشور تبدیل شده است زیرا به عقیده کارشناسان، بخش عمده ای از منابع آبی کشور در بخش کشاورزی به هدر می رود.

براساس ماده ۵۲ قانون الحاق که صندوق توسعه ملی را موظف کرده ۱۰ درصد منابع ورودی را برای پرداخت تسهیلات به بخش های خصوصی، تعاونی و بنگاه های اقتصادی اختصاص دهد امسال این صندوق بیش از ۱۳ میلیارد دلار اعتبار به طرح های سرمایه گذاری در بخش آب و کشاورزی تخصیص داده است.

طبق آخرین آمار مربوط به تخصیص منابع از صندوق توسعه ملی، با توجه به اهمیت مهار و تنظیم آبهای مرزی کشور این صندوق با تخصیص هشت هزار میلیون دلار بیشترین اعتبار را به این حوزه اختصاص داده است.

احیای زمین های خوزستان و ایلام از مهمترین پروژه های اقتصاد مقاومتی است که تا سال ۹۲ مسکوت مانده بود و در دولت تدبیر و امید در دستور کار قرار گرفت؛ صندوق توسعه ملی امسال ۱۵۰۰ میلیون دلار اعتبار برای اجرای آن تعیین کرده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند آب در کشور ما کالای اقتصادی نیست و طبیعتاً سرمایه‌گذاری در حوزه آب منوط به حمایت دولت و یارانه ای است که اختصاص می‌دهد؛ بنابراین تامین مالی ارزی طرح های سرمایه گذاری در بخش آب از دیگر برنامه های این صندوق است که ۵۷۰ میلون دلار اعتبار برای آن اختصاص داده است.

توسعه ملی آب و کشاورزی

انتقال آب به دشت سیستان، آبرسانی روستایی مطابق قانون بودجه ۱۳۹۴ و آبیاری تحت فشار براساس قانون بودجه ۱۳۹۵ از دیگر بخش هایی است که این صندوق به هر یک از آنها ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار تعیین کرده است.

براساس این گزارش تکمیل طرح انتقال آب به اراضی دشت سیستان و طرح های آبرسانی روستایی و توسعه شبکه های آن از جمله مواردی بود که در قانون بودجه ۱۳۹۷ مورد توجه قرار گرفته و صندوق توسعه ملی به ترتیب برای هر کدام ۳۵۰ و ۳۰۰ میلیون دلار اعتبار تعیین کرده است.

در قانون بودجه ۱۳۹۶ برای آبرسانی روستایی و آبیاری تحت فشار، کم فشار و سامانه های نوین آبیاری بودجه ای در نظر گرفته شد و امسال نیز صندوق توسعه ملی برای هرکدام از این طرح ها ۳۰۰ میلیون دلار اعتبار اختصاص داد.

طرح های آبرسانی روستایی و توسعه شبکه های آن و آبخیزداری ۲ بخش پایانی است که صندوق توسعه ملی به ترتیب برای هر کدام ۳۰۰ و ۲۰۰ میلیون دلار اعتبار تخصیص داده است.

صندوق توسعه ملی برای حمایت و تامین مالی بخش کشاورزی بیش از ۱۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است که با دو رویکرد تامین مالی طرح های سرمایه گذاری و تامین مالی با هدف مدیریت تغییرات اقلیمی پرداخت می شود.

براساس این گزارش در حوزه تامین مالی طرح های سرمایه گذاری صندوق، این تامین مالی به صورت بلندمدت، کوتاه مدت و زیرساخت های مرتبط با بخش کشاورزی انجام می شود.

صندوق توسعه ملی آب و کشاورزی

در برنامه های بلندمدت بهبود امکانات ذخیره سازی تهیه و فرآوری مواد غذایی، ابزارها، تجهیزات و مکانیزاسیون و در برنامه های کوتاه مدت تامین سرمایه در گردش از اولویت هایی است که این صندوق به آن می پردازد. همچنین جاده های روستایی، تاسیسات بندر و پایانه های بارگیری از جمله زیرساخت های بخش کشاوری است که تامین مالی می شود./ منبع: انرژی امروز

https://zistonline.com/vdcgqw9u.ak9774prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما