تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۰۰
کد مطلب : 78328
معاون حفاظت و بهره‌ برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر اینکه ۳۸۸ دشت کشور دارای وضعیت ممنوعه و ممنوعه بحرانی است، گفت: از این تعداد ۲۵۳ دشت کشور دارای وضعیت ممنوعه و ۱۳۵ دشت دارای وضعیت ممنوعه بحرانی است
 388 دشت کشور دارای وضعیت ممنوعه و ممنوعه بحرانی است
به گزارش زیست آنلاین، جهانگیر حبیبی، معاون حفاظت و بهره‌‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران، با تاکید بر اینکه ۳۸۸ دشت کشور دارای وضعیت ممنوعه و ممنوعه بحرانی است، عنوان کرد: در حال حاضر از میان ۶۰۹ دشت کشور، ۳۸۸  دشت دارای وضعیت ممنوعه و ممنوعه بحرانی است که از این تعداد ۲۵۳ دشت کشور دارای وضعیت ممنوعه و ۱۳۵ دشت دارای وضعیت ممنوعه بحرانی است.
معاون حفاظت و بهره‌‌برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به وجود ۸۰۸ هزار حلقه چاه در کشور، ادامه داد: از این بین ۴۸۷ هزار حلقه چاه مجاز و ۳۲۱ هزار حلقه مربوط به چاه‌های غیرمجاز است.
حبیبی با اشاره به اینکه سالیانه به طور متوسط ۵.۷ میلیارد مترمکعب از مخازن آب‌های زیرزمینی دچار اضافه برداشت می‌شوند، ادامه داد: سفره‌های زیرزمینی کشور امروزه با چالش‌های متعددی همچون برداشت بیشتر از ظرفیت آبخوان‌ها، عدم نصب ابزار اندازه‌گیری، گره زدن معیشت و زندگی بخش زیادی از کشاورزان به کشاورزی و برداشت از این منابع محدود، عدم تغذیه کافی آب خوان‌ها به دلیل کاهش بارش‌ها و برداشت‌های بی رویه از آب سطحی، کاهش کیفیت آب به دلیل افت زیاد سطح آبخوان‌ها، وابستگی بالای ۵۵ درصدی مصرف آب کشور به منابع زیرزمینی و... روبه‌رو است.
وی با بیان اینکه قرارداد اجرای پایلوت برنامه استقرار مدیریت مشارکتی در چهار دشت نیشابور، رفسنجان، ارسنجان و اسدآباد بسته شده است، تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، پایلوت این برنامه با مشارکت یک موسسه ژاپنی انجام خواهد شد و امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ به یک الگوی مناسب در این زمینه دست پیدا کنیم.
معاون حفاظت و بهره‌ برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران در بخش دیگری از سخنان خود به آخرین وضعیت منابع آبی کشور اشاره کرد و گفت: میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی تاکنون به ۱۶۷ میلیمتر رسیده است که در مقایسه با سال گذشته ۲۸ درصد و در مقایسه با مدت متوسط بلندمدت ۳۱ درصد کاهش داشته است.
حبیبی اضافه کرد: حجم ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی تاکنون نیز به ۲۴.۱۷ میلیارد مترمکعب رسیده که در مقایسه با سال گذشته ۳۳ درصد کاهش داشته است. همچنین در این بازه زمانی آب ذخیره شده در مخازن سدها نیز در مقایسه با سال گذشته کاهش ۱۶ درصدی را به ثبت رسانده و به ۲۴.۵۹ میلیارد مترمکعب رسیده است./ منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو

https://zistonline.com/vdch6xnq.23n6idftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما