تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۰۰
کد مطلب : 74226
سازمان OECD به تازگی گزارشی تحت عنوان سیاست نظارت و ارزیابی برنامه های کشاورزی سال ۲۰۱۸ منتشر نموده است. در این گزارش وضعیت حمایت از بخش کشاورزی در ۵۱ کشور جهان مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس نتایج این گزارش در سال های اخیر این ۵۱ کشور در مجموع بیش از ۶۲۰ میلیارد دلار صرف حمایت از بخش کشاورزی نموده اند.
۶۲۰ میلیارد دلار یارانه سالانه بخش کشاورزی در ۵۱ کشور جهان
به گزارش زیست آنلاین، بررسی سیاست های یارانه ای در بخش کشاورزی کشورهای عضو OECD نشان از وجود حمایت های گسترده در این کشورها به منظور تولید و تجارت محصولات کشاورزی دارد.

علیرغم اینکه نوع حمایت ها از محصولات کشاورزی در کشورهای مختلف متفاوت است، اما مهم ترین حمایت دولت ها از این بخش، پرداخت مستقیم یارانه به تولیدکنندگان است. سیاست های یارانه ی کشاورزی در کشورهای مختلف با توجه به اهداف این کشور منجر به برنامه ریزی تولید و تجارت می شود.

انتشار گزارش سیاست نظارت و ارزیابی برنامه های کشاورزی ۲۰۱۸در گزارش OECD که به تازگی تحت عنوان سیاست نظارت و ارزیابی برنامه های کشاورزی سال ۲۰۱۸ منتشر شده است، وضعیت ۵۱ کشور جهان مورد بررسی قرار گرفته است.

۵۱ کشور مورد بررسی در این گزارش شامل تمام کشورهای عضو OECD، اتحادیه اروپا و ۱۰ اقتصاد نوظهور دنیا شامل برزیل، چین، کلمبیا، کاستاریکا، قزاقستان، فیلیپین، فدراسیون روسیه، آفریقای جنوبی، اوکراین و ویتنام است.

در این گزارش به کشورهای تولید کننده محصولات کشاورزی توصیه شده است تا حمایت های خود را به سمت پوشش ریسک های ناشی از تغییرات آب و هوایی و شوک های بازار سوق دهند.

کاهش خطرات احتمالی موارد مذکور منجر به افزایش بهره وری تولید محصولات کشاورزی می شود و این موضوع می تواند برای این کشورها مفید باشد.

کشاورزی

حمایت از ریسک های ناشی از قیمت های بازاری پیشنهاد OECDگرچه OECD اعلام کرده است که اکثر سیاست های کشاورزی در کشورهای مذکور در جهت کاهش این ریسک ها نیست و کارهیل معاون اداره تجارت و کشاورزی OECD نیز در این خصوص اعلام کرده است: کاهش سطح حمایت ها از شیوه فعلی و تغییر در شیوه پرداخت این حمایت ها در سال های گذشته به صورت جزئی است.

بر اساس اعلام OECD حمایت های دولتی از قیمت محصولات غذایی در بازار به منظور حمایت از مصرف کنندگان به رقابت پذیری صنایع غذایی آسیب وارد می کند.

در این راستا OECD پیشنهاد انجام حمایت های ویژه از تولیدکنندگان در برابر شوک های بازاری و تغییرات آب و هوایی را ارئه کرده است که می تواند وضعیت تولید محصولات غذایی را بهبود دهد.

طبق اعلام معاون اداره تجارت کشاورزی OECD پشتیبانی از بخش کشاورزی در ورودی و خروجی تولید محصولات کشاورزی منجر به کارآمدی بازارهای داخلی و بین المللی می شود، همچنین با برنامه ریزی هایی می توان سرمایه گذاری در بخش تولیدی را کارآمدتر نمود و بیش از پیش آن را متناسب با نیاز بازار تغییر داد.

در این راستا این مقام OECD از کشورهای مختلف درخواست کرده است تا به منظور بهبود وضعیت تولید محصولات کشاورزی برنامه ریزی بهتری انجام دهند تا وضعیت تولید و مصرف کنندگان بهبود پیدا کند.

۶۲۰ میلیارد دلار یارانه سالانه بخش کشاورزی در ۵۱ کشور جهانبر این اساس طی سال های ۱۷-۲۰۱۵ در کشورهای نامبرده شده به طور متوسط ۶۲۰ میلیارد دلار صرف حمایت از بخش کشاورزی شده است. همچنین ۸۰ درصد از حمایت های دولتی به صورت مستقیم به کشاورزان پرداخت می شود و مابقی حمایت ها صرف تحقیق، توسعه و ایجاد تجهیزات کشاورزی صرف شده است.

کشورهای ایسلند، نروژ، سوئیس، کره و ژاپن بیشترین یارانه های بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده اند؛ به نحوی که حدود ۴۰ تا ۶۰ از درآمدهای کشاورزان وابسته به یارانه های دولتی است.

همچنین در این گزارش، کشاورزان کشورهای نیوزلند و استرالیا کمترین حمایت های دولتی را به منظور تولید محصولات دریافت می کنند./ منبع: مقاومتی نیوز

https://zistonline.com/vdcaiun0.49nyu15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما