تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب : 74132
عضو کمیسیون سلامت و خدمات محیط زیست شورای شهر با اشاره به معضل آلودگی صوتی در تهران، یکی از منابع اصلی آلوده‌کننده را موتورسیکلت‌ها دانسته و گفت: علت اصلی نرسیدن به توافق درخصوص موتورسیلکت برقی بحث اقتصادی در راستای حمایت از مصرف‌کننده است.
منبع اصلی آلودگی صوتی و هوا، موتورسیکلت‌ها هستند
سید آرش حسینی میلانی (عضو کمیسیون سلامت و خدمات محیط زیست شورای شهر و رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر) با اشاره به معضل آلودگی صوتی در تهران، یکی از علل اصلی آن را موتورسیکلت‌ها دانسته و از ناتوانی دولت برای برقی کردن آنها سخن گفت. او با بیان اینکه یکی از نهادهای مبارزه‌کننده با بحث آلودگی پلیس است، از کمبود جدی ایستگاه پلیس در سطح شهر تهران خبر داد. میلانی همچنین به بحران پسماند اشاره کرده و در خصوص سیستم ناکارآمد پسامد در شهر تهران توضیحاتی ارایه داد.

منابع اصلی آلودگی صوتی و هوا، موتورسیکلت‌ها هستند

سیدآرش حسینی میلانی در رابطه با بحران آلودگی صوتی که به تنش‌های روانی در شهر تهران دامن زده است و آثار و نتایج آن را می‌توان در سطح شهر مشاهده کرد، خاطرنشان کرد: یکی از منابع اصلی آلودگی صوتی و هوا، موتورسیکلت‌ها هستند. در این رابطه بحث برقی کردن موتورسیکلت‌ها در شورای چهارم مطرح شد. جلساتی نیز در این رابطه در کمیسیون حمل و نقل و همچنین کمیته محیط زیست شورای شهر تهران مطرح شده اما در تامین منابع مالی دچار مشکلاتی هستیم که با همکاری بین دستگاهی باید چاره‌جویی شود.

برای موتورسیلکت برقی وام چهاردرصدی نیاز است

این عضو شورای شهر تهران علت اصلی نرسیدن به توافق درخصوص موتورسیلکت برقی را بحث اقتصادی در راستای حمایت از مصرف‌کننده دانست و ابراز داشت: بانک‌ها باید از نظر وام خریدار را حمایت کنند. در شرایط مالی و اقتصادی کنونی کشور چگونه می‌توان از بانک‌ها انتظار داشت که وام چهار درصد بدهند؟ نوشتن قوانین روی کاغذ راحت است اما اجرایی کردن آن بحث دیگری است.

ورود پلیس راهور به بحث موتورسیکلت‌های برقی

حسینی میلانی با بیان اینکه در شرایط مالی کنونی می‌توان با راهکارهای مدیریتی و طرحی که پلیس راهور در این زمینه دارد برخی مشکلات را حل کرد، عنوان کرد: پلیس راهور ستادی در این رابطه تشکیل داده‌ است. باید مشخص شود که راهنمایی و رانندگی چه منابع مالی‌ای می‌خواهد به این امر اختصاص دهد. سوال بعدی نیز میزان سهم شورا و شهرداری و دولت است. شهرداری حاضر است که در بحث موتورسیکلت‌های برقی کمک کند اما چقدر سهم شهرداری است؟

پلیس با کمبود بودجه مواجه است

وی با بیان اینکه وقتی قانون اجرا نمی‌شود مشخص است که بی‌نظمی افزایش پیدا می‌کند، یادآور شد: حلقه مفقوده در شهر تهران دولت مرکزی است. دولت مرکزی باید سهم خود را بپردازد. نمایندگان مجلس و اعضای فراکسیون امید باید روی این مساله تمرکز کنند. ما در جریان هستیم که پلیس راهور چقدر با کمبود بودجه همراه است.

 کمبود ایستگاه پلیس در تهران

میلانی ادامه داد: در حال حاضر، تمام شورایاران در گزارش‌هایی که به ما ارسال می‌کنند از کمبود پاسگاه و نیروی انتظامی شکایت می‌کنند. سرانه ایستگاه پلیس در تهران پایین است. اگر شما این سرانه را به شهرهایی مشابه مثل استانبول مقایسه کنید، متوجه تفاوت فاحش خواهید شد.

رئیس کمیته محیط زیست با یادآوری اینکه یکی از خدماتی که پلیس ارائه می‌دهد، مبارزه با آلودگی صوتی و آلودگی هوا است، بیان کرد: وقتی دستمان بسته است، چه باید کرد! هزینه پلیس بر گردن چه کسی است؟ مالیاتی که از شهروندان تهرانی و بنگاه‌های اقتصادی گرفته می‌شود، باید خرج تهران شده و سهم پایتخت است. البته مصوبه‌ای در مورد آلودگی صوتی در شورای چهارم در این‌باره به تصویب رسیده و تکالیف بسیار خوبی دیده شده است و باید شهرداری گزارش دهد که چرا نتوانسته آن را اجرایی کند. مرحله اول آن است که بتوانیم نقطه تمرکز آلودگی صوتی را پیدا کنیم.

بحران زباله‌سوزی/ سیستم مدیریت پسماند شهر بهینه نیست

حسینی میلانی در واکنش به بحران زباله‌سوزی که بارها توسط سازمان محیط زیست درباره آن به شهرداری تذکر داده شده است و این مسئله موجب افزایش سرطان و ایجاد جنین بدشکل می‌شود نیز گفت: مسئله اساسی این است که چرا در سطح شهر زباله‌سوزی شکل گرفته است؟ واقعیت این است که عملکرد سیستم مدیریت پسماند و شهر بهینه نیست چراکه جمع‌آوری پسماند خشک بسیار ناکارآمد است و با آماری در حد سه، چهار درصد مواجه هستیم درحالی‌که این آمار باید حداقل ۱۰، ۱۵ درصد باشد.

وی اضافه کرد: زباله‌های خشک در شبکه‌های غیررسمی توزیع شده، به مناطق تجمع زباله منتقل می‌شود و بخش خصوصی به صورت غیررسمی این زباله‌ها را خریداری می‌کنند، بدون آنکه هیچ گونه مالیاتی پرداخت کنند. مازاد آن نیز سوزانده می‌شود. با این وضعیت نمی‌توان برخورد صرفا سلبی انجام داد. این سیستم در نقطه دیگری از شهر بازتولید می‌شود چراکه سیستم ناکارآمد است. / منبع: ایلنا

https://zistonline.com/vdcgxq9u.ak9tw4prra.html
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما