تاریخ انتشار :سه شنبه ۵ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۳۰
کد مطلب : 74034
زمانی که پلاستیک در اقیانوس قرار می‌گیرد، چون پرندگان قادر به تشخیص پلاستیک از غیرپلاستیک نیستند، هرچه که می‌بینند، می‌خورند، بنابراین معده‌های پرندگان پر از پلاستیک بوده و هیچ جایی برای غذا وجود نداشته است.
 تاثیرات ویرانگر آلودگی پلاستیکی در حیات وحش
به گزارش مستند بی‌بی‌سی که با هدف بررسی تاثیر پلاستیک بر محیط زیست تهیه شده، نشان می‌دهد که پرنده‌های دریایی در جزیره دورافتاده لرد هاوو از گرسنگی می‌میرند.

 

معده‌های این پرندگان پر از پلاستیک بوده و هیچ جایی برای غذا وجود نداشته است.

 

زیست‌شناسان دریایی در این جزیره تلاش دارند تا این پرندگان را نجات دهند. آنها صدها جوجه‌ پرنده را گرفتند تا پلاستیک را از معده آنها بیرون بکشند و «فرصتی برای زنده ماندن» آنها مهیا کنند.

 

این پرندگان در جزیره لرد هاوو، در حدود ۶۰۰ کیلومتری ساحل شرقی استرالیا به سر می‌برند. در حالی که جوجه‌هایشان در لانه خود هستند، والدین برای شکار ماهی‌‍‌های کوچک و ماهی مرکب به دریا شیرجه می‌روند تا برای جوجه‌های خود غذا تهیه کنند.

 

جنیفر لاورس، متخصص زیست شناسی می‌گوید: به این پرندگان هر چیزی که داده شود، می‌خورند. این چیزی است که به آنها اجازه می‌دهد که رشد کنند - به عبارتی مشکل‌پسند نیستند.

 

او می‌افزاید: اما زمانی که پلاستیک در اقیانوس قرار می‌گیرد، چون آنها قادر به تشخیص پلاستیک از غیرپلاستیک نیستند- هرچه که می‌بینند، را می‌خورند.

 

تغدیه ناخواسته والدین پرندگان به جوجه‌هایشان به این معنی است زمانی که فرزندانشان با معده پر از پلاستیک و تغذیه نامناسب از سوراخ‌ و لانه‌های خود خارج می‌شوند، آنها چندان توانایی لازم برای خوراک‌جویی در دریا را ندارند.

 

اما هنگامی که پرندگان برای نخستین‌بار از لانه‌های خود بیرون می‌آیند، تیم تحقیقاتی برای کمک به آنان تلاش می‌کند.

   

پلاستیک؛ تهدیدی شناور برای محیط زیست
 

دکتر لاورس می‌گوید: اگر مقدار پلاستیک خیلی زیاد نباشد، ما معده این پرندگان را شستشو می‌دهیم البته بدون اینکه به آنها آسیب برسد.

 

گروه فیلمبرداری بی‌بی‌سی از روشی که این تیم تحقیقاتی با استفاده از لوله‌ها، معده‌های این پرندگان را با آب دریا شستشو می‌دهند و پلاستیک را بیرون می‌کشند، فیلم گرفته است.

 

یز بونین، مجری این مستند می‌گوید که آنچه را که او در جزیره لرد هاوو مشاهده کرد، یکی از سخت‌ترین چیزهایی بود که او در زندگی حرفه‌ای خود دیده بود.

 

او به بی‌بی‌سی گفت: شوکه کننده بود که ببینیم چقدر پلاستیک از معده یک جوجه خارج می‌شود.

 او افزود: در یکی از مواردی دیدم، ۹۰ قطعه پلاستیک از معده یکی از جوجه‌ها بیرون کشیده شد.

 

او گفت: اما محققان به ما گفتند که آنها گاهی اوقات ۲۰۰ یا ۲۵۰ قطعه پلاستیک را در پرندگان مرده پیدا کرده‌اند.

 

او افزود: این یک اتفاق خیلی ناخوشایند است.

 

جنیفر لاورس، متخصص زیست شناسی گفت که بیشتر پلاستیکی که او و همکارانش در هنگام کار خود با پرندگان با آن برخوردند، «کاملا قابل پیشگیری» است.

 

او گفت: ما گیره‌های پلاستیکی لباس و مسواک در معده پرندگان می‌بینیم. این‌ها را می‌توان به راحتی از سایر مواد از جمله آلومینیوم یا چوب ساخت. اکنون مسواکی که من استفاده می‌کنم، از نی ساخته شده است.

 

او افزود: اگر ما این آگاهی را در سراسر جمعیت انسانی گسترش ‌دهیم، واقعا می‌توانیم تغییر ایجاد کنیم.

 

متخصص زیست شناسی درباره آینده ابراز امیدواری کرد و گفت: من خیلی منتظر آینده هستم، جایی که دیگر گیره‌های لباس در معده جوجه‌ پرندگان نباشد./ منبع: انرژی امروز

https://zistonline.com/vdchkvnq.23nkxdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما