تاریخ انتشار :شنبه ۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۳۰
کد مطلب : 73997
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی، مصرف آب آشامیدنی تولیدی برای دام ها را یکی از مشکلات اساسی عنوان کرد و گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده ۴۰ درصد از آب آشامیدنی تولیدی این شرکت به مصرف دام روستاییان می رسد.
40 درصد آب آشامیدنی در روستاهای به مصرف دام می رسد
به گزارش زیست آنلاین، مشکلات و معضلات کمبود آب آشامیدنی و تنش آبی و همچنین نحوه غلبه بر آن در روستاهای خراسان شمالی که هم اکنون عرصه زندگی را بر روستاییان تنگ و روند مهاجرت را تسریع کرده است، در میزگردی با حضور مسئولان اجرایی استان مورد بررسی قرار گرفت.

سال های سال است تنش آبی و عطش در روستاهای خراسان شمالی گریبانگیر مردم این مناطق شده است و دیگر به مشکل آشنای آنان بدل شده است. کارشناسان می گویند روستاها به عنوان کارگاه های تولید، هر کدام بنگاه اقتصادی به شمار می روند و حیات این کارگاه ها با آب گره خورده و اگر آب نباشد، حیات در روستا معنا ندارد. 
خراسان شمالی جزو سه استان نخست کشور به لحاظ بالا بودن جمعیت روستایی به نسبت جمعیت شهری است و این امر اهمیت آبرسانی به روستاها را دو چندان کرده است زیرا آبرسانی به روستاها و تامین زیرساخت ها کمک می کند تا ماندگاری روستاییان در روستاها بیشتر شود.
آنگونه که مسئولان اعلام کرده اند اکنون شمار زیادی از روستاها در خراسان شمالی که به عنوان نگین سرسبز کشور شناخته می شود، خالی از سکنه شده است و یکی از علت های آن، کمبود آب عنوان شده است. 


در این میان، مسئولان شرکت آب و فاضلاب روستایی استان از مصرف آب در بخش کشاورزی گلایه دارند و بر این باورند که مصرف آب در بخش غیرآشامیدن بویژه برای دام، مزید بر علت تشنگی روستاییان استان و کمبود آب شده است اما جهاد کشاورزی این را قبول ندارد و می گوید که میزان مصرف آب برای دام آنقدر زیاد نیست که چشمگیر باشد. 
مشکل تامین آب برای دام روستاییان و عشایر در نشست هایی که شرکت آب و فاضلاب روستایی استان با جهاد کشاورزی داشته، مطرح و قول هایی برای تامین آب مورد نیاز دام داده شده است و مقرر بوده جهاد کشاورزی نسبت به حفر چاه و آبشخورها اقدام کند اما تاکنون اقدامی انجام نشده است. 
ایرنای خراسان شمالی برای بررسی بیشتر وضعیت مشکلات آب آشامیدنی در روستاها در میزگردی با حضور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای، معاون بهبود تولیدات گیاهی و مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان به زوایای بیشتر عطش در روستاها پرداخته است.

* ۲۷۲ روستای خراسان شمالی دچار تنش آبی هستند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی با اشاره به کاهش بارندگی ها در استان و مشکل تامین آب آشامیدنی در روستاها گفت: تابستان امسال ساکنان ۲۷۲ روستای استان با تنش آبی روبه رو هستند. 
روشن روان با بیان اینکه تابستان امسال بیش از ۱۴۵ هزار نفر از ساکنان روستاهای استان با تنش آبی روبه رو هستند اظهار داشت: تنش آبی به این معنا است که میزان تولید آب با مصرف همخوانی ندارد و منابع آبی موجود، پاسخگویی نیاز در این مناطق نیست. 
وی افزود: در این روستاها ۱۰۰ لیتر بر ثانیه کسری آب وجود دارد. 
روشن روان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه ساکنان شماری از روستاهای استان با تانکر آبرسانی می شوند تاکید کرد: شمار روستاهایی که ساکنان آن بصورت سیار آبرسانی می شوند در چند سال گذشته روند رو به کاهش داشته است. 
وی خاطرنشان کرد: به علت کاهش بارندگی ها و مشکلات ناشی از خشک سالی، اردیبهشت ماه امسال ساکنان ۵۴ روستای استان با تانکر آبرسانی شدند که البته پیش بینی می شود این رقم تابستان امسال به بیش از ۶۰ روستا افزایش یابد. 
روشن روان خاطرنشان کرد: در پایان سال گذشته، شمار روستاهایی که ساکنان آن با تانکر آبرسانی شدند، ۵۷ روستا گزارش شده است. 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی گفت: این در حالی است که در آغاز دولت تدبیر و امید و در شهریور ماه سال ۹۲ ساکنان ۱۴۸ روستا به صورت سیار آبرسانی شدند. 

*۴۰ درصد آب آشامیدنی در روستاهای به مصرف دام می رسدمدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی، مصرف آب آشامیدنی تولیدی این شرکت برای دام ها را از مشکلات اساسی این شرکت عنوان کرد و گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده ۴۰ درصد از آب آشامیدنی تولیدی این شرکت به مصرف دام روستاییان می رسد. 
حمید روشن روان افزود: این شرکت تکلیفی برای تامین آب دام روستاییان ندارد اما ساکنان این مناطق به برای فعالیت دامپروری خود به ناچار از آب آشامیدنی تولیدی این شرکت برای سیراب کردن دام خود استفاده می کنند و باید در این باره فکر اساسی و جدی اندیشه شود. 
وی افزود: این شرکت در هشت ماه از سال مشکل خاصی برای تامین آب مورد نیاز روستاییان استان ندارد اما در چهار ماهه تیرماه تا شهریورماه، مشکل کمبود آب بشدت گریبانگیر ما می شود. 
وی اظهار کرد: تامین آب مورد نیاز دام بر عهده سازمان جهاد کشاورزی است اما این سازمان تا کنون هیچ اقدامی در این باره انجام نداده و همچنان بار تامین آب دام روستاها بر عهده این شرکت است. 
روشن روان افزود: خراسان شمالی استان دامپرروی است و به همین لحاظ نیز بخش بسیار زیادی از آب تولیدی که باید به مصرف آشامیدن برسد به مصرف دام ها می رود و این امر به شبکه های ما فشار وارد می کند. 
وی خاطرنشان کرد: حتی واحدهای صنعتی پرورش دام و گاوداری های صنعتی نیز آب مورد نیازشان را از آب آشامیدنی تولیدی این شرکت دریافت می کنند. 

* چاه هایی که در جوار چاه های آب آشامیدنی حفر می شوند روشن روان درباره مشکلات تامین آب آشامیدنی در روستاهای استان اظهار داشت: یکی از مشکلات تامین آب در روستاهای ما، حفر چاه های کشاورزی در جوار چاه های این شرکت است.
وی تصریح کرد: برخی از کشاورزان با شناسایی موقعیت های چاه های حفر و تجهیز شده این شرکت، اقدام به حفر چاه می کنند و ما را در تامین آب مورد نیاز روستاییان با مشکل روبه رو می کنند، برخی از این چاه ها عمیق تر از چاه های ما است و منابع ما را تحت تاثیر قرار می دهد. 
وی گفت: اولویت در استفاده از منابع آبی، تامین آب آشامیدنی است و در این باره انتظار می رود شرکت آب منطقه ای نسبت به شناسایی و مسدود کردن چاه های غیرمجاز تلاش بیشتری داشته باشد. 

* مصرف کودشیمایی باید کنترل شود روشن روان در بخش دیگر سخنان خود خواستار کاهش مصرف کودهای شیمایی کشاورزی و کنترل آن توسط مسئولان بخش کشاورزی استان شد و گفت: برای جلوگیری از منابع آب، میزان مصرف کودهای شیمایی بویژه در زمین های کشاورزی اطراف چاه آب آشامیدنی روستاها کنترل شود. 

* مصرف آب توسط دام زیاد نیست معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در این نشست درباره مصرف آب آشامیدنی در بخش کشاورزی گفت: روستاها به عنوان واحدها و کارگاه های تولیدی هستند و با آب حیات دارند و توسعه هر منطقه به توسعه و آبادانی روستاها وابسته است از این رو اگر آب برای کشاورزی مصرف می شود، سبب تولید است.
محمد جواد تشکری اظهار داشت: البته این آمار که ۴۰ درصد از آب تولیدی شرکت آب و فاضلاب روستایی به مصرف دام می رسد، قابل قبول ما نیست و باید بررسی های بیشتری در این باره انجام شود.
وی با اشاره به اینکه واحدهای صنعتی آب مورد نیاز را از شرکت آب و فاضلاب روستایی تامین نمی کنند و واحدهای غیرصنعتی نیز مصرف چشمگیری ندارند افزود: در استان ۲ میلیون راس دام سبک و ۸۰ هزار راس دام سنگین و هفت میلیون قطعه طیور نگهداری و پرورش داده می شود که ۲۵ درصد از دام های سبک، ۱۵ درصد از دام های سنگین و عمده واحدهای پرورش طیور به شیوه صنعتی اداره می شود. 
وی گفت: به نظر می رسد میزان آبی که توسط روستاییان به مصرف دام می رسد، بیش از ۵ درصد از کل حجم آب تولیدی شرکت آب و فاضلاب روستایی نیست و باید بررسی دقیق تری بر روی این آمار انجام شود. 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی درباره جلوگیری از آلودگی منابع آب زیرزمینی گفت: یکی از راهکارها برای جلوگیری از آلودگی منابع آبی، کاهش میزان مصرف کودهای شیمایی است که در این زمینه، اجرای طرح کشاورزی حفاظتی در زمین های کشاورزی اطراف چاه های آب آشامیدنی در اولویت قرار می گیرد. 

*۱۳۴۶ حلقه چاه غیرمجاز در حریم منابع آب آشامیدنی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز گفت: اکنون یکهزار و ۳۴۶ حلقه چاه غیرمجاز در حریم منابع آب آشامیدنی شهرها و روستاهای استان شناسایی شده است. 
وحید واسطه اظهار داشت: بر اساس برآوردهای انجام شده، از این تعداد چاه غیرمجاز، ۱۵ میلیون مترمکعب آب برداشت می شود. 
وی با اشاره به وجود سه هزار و ۸۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان افزود: بر اساس مصوبه شورای حفاظت از منابع آب، تا سال ۱۴۰۰ تمام چاه های غیرمجاز استان مسدود می شود.
وی تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده ۵۴۳ حلقه چاه غیر مجاز در سال جاری، یکهزار و ۱۳۹ حلقه در سال آتی، یکهزار و ۱۶۱ حلقه چاه در سال ۹۹ و یکهزار و ۵۰ حلقه در سال ۱۴۰۰ مسدود و مسلوب المنفعه می شود. 
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با اشاره به اینکه بخش زیادی از منابع آب استان در بخش کشاورزی به مصرف می رسد اظهار داشت: ۹۶۵ میلیون مترمکعب، معادل ۸۷.۵ درصد از منابع آب استان در بخش کشاورزی به مصرف می رسد و تنها هشت درصد معادل ۹۰ میلیون مترمکعب در بخش آشامیدن و بخش اندکی نیز معادل ۴۸ میلیون مترمکعب در بخش صنعت مصرف می شود. 
به گزارش ایرنا بر اساس سرشماری سال ۹۵ در خراسان شمالی یکهزار و ۳۰۰ روستا و آبادی وجود دارد که ۳۷۸ هزار نفر در این نقاط ساکن هستند. 
در خراسان شمالی، ۶۷۱ روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی است که ۳۴۲ هزار نفر در این روستاها ساکن هستند و ۱۳۶ هزار نفر نیز در ۱۷۰ روستای غیر تحت پوشش این شرکت سکونت دارند.
بر اساس نتایج آخرین سرشماری، ۱۱۱ هزار خانوار در روستاهای استان ساکن هستند این شرکت ۱۱۷ هزار مشترک دارد. / منبع: خبرگزاری اقتصادی ایران

https://zistonline.com/vdcefo8f.jh8xoi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما