تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب : 73972
مطابق بند یک قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب های کشور هر فعالیت بوم گردی که منجر به تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالاب شود، ممنوع است..
 فعالیت های بوم گردی آسیب رسان به تالاب ها ممنوع است
به گزارش زیست آنلاین، از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، ایجاد هرگونه ساخت و ساز ثابت یا شناور در تالاب استیل آستارا با توجه به مساحت بسیار کم تالاب، وجود زیستگاه، لانه گزینی پرندگان بومی و مهاجر و فشردگی کاربریها در اطراف تالاب که باعث تضعیف کارکردهای اکولوژیک آن می شود، ممنوع است.

بر این اساس، فعالیتهای بوم گردی در حاشیه تالابها باید با استفاده از سازههای سبک و سازگار با زیست بوم منطقه (با در نظر گرفتن ظرفیت برد تالاب و اولویت جوامع محلی) انجام شود و فقط برای  ایجاد تریل-های چوبی در داخل تالاب برای دسترسی پیاده به محلهای پرنده نگری و با ارائه طرح اولیه  و پس از تایید آن توسط سازمان حفاظت محیط زیست قابل قبول خواهد بود.

گفتنی است، تالاب بین المللی استیل آستارا در ۴ کیلومتری شهر آستارا قرار دارد. به دلیل نزدیکی به جاده، تنوع چشم‌اندازهای طبیعی همچون کوهستان، جنگل و مزارع و کشتزارهای اطراف، اهمیت طبیعت گردی این تالاب را دو چندان می‌کند. همچنین جنگل و پوشش‌های سبز گیاهی منظره قابل توجهی را به وجود آورده ‌است که در بهار و تابستان استراحتگاه مسافران بوده و از نظر گردشگری یکی از جاذبه‌های مهم استان تلقی می‌شود.

از ویژگی‌های مهم این تالاب وجود ماهیان مشهوری مانند کپور و اردک ماهی است. همچنین این تالاب طبیعی جایگاه پرندگان کمیابی بوده است که برای زاد و ولد از اروپای مرکزی، ماورای خزر و مناطق قطبی به این منطقه مهاجرت می‌کنند.

تالاب استیل ۱۳۸ هکتار وسعت دارد و از مکان‌های گردشگرپذیر استان گیلان است. وجود درختان توسکا نیز در این تالاب، جلوه‌ای دیدنی به آن بخشیده ‌است./منبع: انرژی امروز

https://zistonline.com/vdchiwnq.23nxqdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما